پیشنهاد وقیحانه تحلیلگر صهیونیست درباره تجزیه ایران

یک تحلیلگر ارشد اسرائیلی طی یادداشتی تحت عنوان «راهکار مشکل ایران، به راه انداختن آتش است» در وبگاه «عروتص شوع» پیشنهاد داد برای ضربه زدن به ایران، باید با همکاری بین‌المللی، این کشور را تجزیه کرد.
«موردخای کدار» تحلیلگر ارشد دانشگاه «بار ایلان» و عضو پیشین بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در این یادداشت پیشنهاد می‌دهد «آتشی در ایران به پا کنند» تا آهسته آهسته آن را سوزانده و در نهایت «جهان را از شر آن خلاص کند».
در ابتدای این یادداشت با اشاره به تنش‌های روز شنبه درپی سرنگونی جنگنده F16 اسرائیل پس از حمله به خاک سوریه، ادعا شده است: «ایران به دنبال بالا بردن سطح منازعاتش با اسرائیل است، ابتدا و پیش از هرچیز صدمه زدن به توان بازدارندگی اسرائیل و بعد از آن اقتصاد، صنعت گردشگری، روحیه و اتحاد داخلی.»
این تحلیلگر سپس با متهم کردن ایران به تلاش برای برهم‌زدن امنیت منطقه و کشاندن اسرائیل به جنگی جدید، مدعی شد که عربستان سعودی در طولانی مدت بازنده تقابل با ایران خواهد بود، زیرا درپی توافق هسته‌ای، اقتصاد این کشور بهبود یافته، تحریم‌ها لغو شده و مقدار زیادی پول به این کشور تزریق شد. بی‌اعتنایی دولت امریکا به عربستان به حدی از نظر اقتصادی آنها را نزول داد که ریاض مجبور شد مقدار زیادی از حمایت‌هایش به متحدان خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان را کاش دهد.
در ادامه این یادداشت در پاسخ به این سوال که اسرائیل چه کاری باید برای مقابله با چالش روز افزون ایران انجام دهد، آمده است که باید «گام‌های قاطعی» را علیه جمهوری اسلامی طراحی کرد: «یکی از روش‌های مقابله با ایران، تکرار نقشه شکست‌خورده سعودی‌ها در به راه انداختن جنگ نیابتی و درگیری مسلحانه با آن است.»

راه دیگری که این مقام نظامی پیشین صهیونیست توصیه می‌کند، «تجزیه ایران به عناصر قومیتی سازنده آن» است. این تحلیلگر با اشاره به آشوب‌های اخیر در برخی شهرهای ایران، توصیه می‌کند استفاده از گروه‌های تروریستی و شورشی، مسئله‌ای است که باید حمایت‌های بین‌المللی را به آن معطوف کرد.
این یادداشت در ادامه با توهین به مردم ایران و متهم کردن آنها به تفرقه‌افکنی در کشورهای مختلف، تاکید می‌کند که اسرائیل باید مخالفان نظام ایران را بیابد... زیرا «کسانی که خود در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند، نباید سنگ پراکنی کنند.»
موردخای توصیه می‌کند «اقدامات برای بی‌ثبات کردن ایران باید بین‌المللی و علنی باشد» و کشورهای غربی باید گروه‌های جدایی‌طلب در ایران را حمایت کنند.