امیدوارم شایسته محبت‌های رهبری باشم

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از طریق برجام همه موضوعات را حل کنیم، گفت: کسانی که به دنبال گفت‌وگو‌ها درباره سایر موضوعات هستند، اول نشان دهند که در اجرای تعهدات قبلیشان جدی‌اند تا اینکه بشود بحث دیگری با آن‌ها کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (یکشنبه) در پایان سفرش به مونیخ برای شرکت در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران درباره برجام و ضرورت بازنگری آن گفت: در صحبت‌هایی که من داشتم و روز گذشته نیز در دیدار‌هایی که آقای عراقچی داشتند، چون امروز مقامات اروپایی به صورت جدی حضور نداشتند که بحث را ادامه دهیم، معتقدند که برجام باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که گفت‌وگو‌هایی راجع به سایر موضوعات انجام شود، تصریح کرد: ما به روشنی گفته‌ایم که هیچ نگرانی از بحث‌های دیگر نداشتیم، ما حرف زیادی برای گفتن داریم. سیاست‌های ایران برای صلح و ثبات در منطقه بسیار مشخص است و این سیاست‌ها و تلاش‌ها را دنبال می‌کنیم و همواره یک بازیگر و کنشگر فعال بودیم.

آن‌هایی که دنبال گفت‌وگو هستند جدیت در اجرای تعهدات قبلی‌شان را نشان دهند

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:، اما کسانی که دنبال این گفت‌وگو‌ها هستند باید اول نشان دهند که در اجرای تعهدات قبلیشان جدی هستند تا اینکه بشود بحث دیگری با آن‌ها کرد، مخصوصا این بحث‌ها هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

وی گفت: برجام براساس یک فهم مشترک بوده است که ما نمی‌خواهیم از طریق برجام همه موضوعات را حل کنیم.

ظریف تصریح کرد: قرار بوده ما از طریق برجام یک موضوع را حل کنیم، آن موضوع از نظر ما از طریق برجام حل شده، ولی بدعهدی‌های دیگران مانع از این شده که برجام آثار مثبتش را در سطح جهانی نشان دهد

فردی کمدی اجرا کرد و دیگری اتهامات همیشگی را مطرح

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه روز سوم چینش کنفرانس امنیتی مونیخ به گونه‌ای بود که به نظر می‌آمد فشار به ایران بیشتر بوده و صحبت‌های ضد ایرانی بیشتر بود، بیان کرد: مهم حرفی است که کسی می‌خواهد بزند، چینش مهم نیست، توجه کردید یک نفر یک نمایش کمدی اجرا کرد، فرد دیگری حرف‌ها و اتهامات تکراری همیشگی را زد. آنچه مهم است این است که ایران همیشه یک پیشنهاد جدی داشته است.

 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: پیشنهاد ایران برای ضرورت یک برنامه منسجم امنیتی در منطقه مربوط به امروز و دیروز نیست.

وزیر خارجه همچنین گفت: در اوج جنگ تحمیلی ما پیشنهاد یک نظام امنیتی منطقه‌ای در خلیج فارس را به سازمان ملل در سال ۶۵ دادیم که مبنای بند هشت قطعنامه ۵۹۸ شد، یعنی پیشنهاد ایران که امروز مطرح می‌کنیم همواره پیشنهاد ایران بوده است، براساس یک فهم و درک صحیح از واقعیات منطقه.

وی بیان کرد: معتقدم همه پیشنهاد‌هایی که ما دادیم این گونه بوده است، یک وقت اصرار می‌کردیم برای یمن باید راه‌حل سیاسی باشد و امروز همه بعد از اینکه شکست خوردند در اینکه از طریق نظامی و سرکوب مردم یمن به اهدافشان برسند، به این واقعیت رسیدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در مورد سوریه نیز همین پیشنهاد را مطرح می‌کردیم، حاضر نبودند درباره آن صحبت کنند. ولی امروز همه بر راه‌حل سیاسی تأکید می‌کنند.

وی گفت: پیشنهاد‌های معقول خیلی ارتباطی ندارد که شما را وسط سخنرانی دیگران بگذارند یا قبل و بعدش بگذارند.

اقداماتی که صورت می‌دهند حباب روی آب است

وزیر خارجه بیان کرد: این کار‌هایی که انجام می‌دهند مثل حباب روی آب است، ولی آنچه ایران همواره بر آن تاکید کرده است مبارزه با افراط و تروریسم و تلاش برای امنیت منطقه‌ای است و این‌ها چیز‌هایی است که به نفع مردم است، هم مردم ایران و هم منطقه و لذا آن موضوع خیلی محل نگرانی نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امروز علاوه بر سخنرانی، ملاقات‌های دوجانبه در موضوع همکاری با سازمان ملل در بحث سوریه و یمن و تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن داشتیم و علیرغم اینکه سفر کوتاهی بود و بعد از سفر بسیار موفق رئیس جمهور به هند که صفحه جدیدی در روابط ماست، توانست حرکت مناسبی را داشته باشد.

 
تسلیت به خانواده قربانیان سقوط هواپیما

ظریف گفت: بسیار باعث تاسف بود امروز را با خبر تاسف آور سقوط هواپیما شروع کردیم و من از طرف خود و همکارانم در وزارت خارجه این ضایعه بزرگ را به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم.

امیدوارم شایسته محبت‌های رهبری باشم

ظریف درباره اظهارات امروز مقام معظم رهبری درباره وی عنوان کرد: ایشان همانگونه که فرمودند: از همه آنچه که ما در جلسات خصوصی گفتیم و همینطور در صحبت‌های علنی کاملا اطلاع دارند و مثل همیشه محبت می‌فرمایند و بنده از محبت‌های ایشان سپاسگزارم و امیدوارم شایسته محبت‌های ایشان باشم.

کنفرانس والدای

وزیر خارجه درباره کنفرانس والدای در مسکو هم که قرار است در آن شرکت کند نیز عنوان کرد: دوستان ما در روسیه جلسه‌ای را گذاشتند با توجه به تحولات منطقه و فرصتی که برای بنده و آقای لاوروف هست، در ابتدای اجلاس نظراتمان را مطرح کنیم، البته دوستان دیگری از اساتید دانشگاه و وزارت خارجه در جلسه حضور دارند و درباره موضوعات مختلف از جمله سوریه و یمن و .. گفت‌وگو خواهیم کرد و نظراتمان را مطرح می‌کنیم.

وی گفت: همینطور فرصتی فردا برای من هست که ملاقاتی با آقای لاوروف درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داشته باشم و بخصوص تحولات بعد از اجلاس سوچی و یمن را با هم مرور کنیم.