به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده ۲ و ۳ این لایحه را به تصویب رساندند.

در ماده ۲ این لایحه مصادیق دقیق قاچاق مشخص شد.

همچنین بر اساس ماده ۳ این لایحه مقرر شد برای سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ریاست رئیس جمهور یا نماینده ویژه وی تشکیل شود.

ماده ۲ این لایحه با ۱۲۵ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

ماده ۴ - به منظور کاهش زمینه های بروز قاچاق کالا و ارز:

الف: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری ستاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی(گمرک جمهوری اسلامی ایران) و سایر

بر اساس ماده ۳ - علاوه بر مصادیقی که در قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸ / ۱۳۹۰ ذکر شده است، موارد زیر نیز قاچاق محسوب می شود:

الف - برنگرداندن کالای اظهار شده به عنوان خروج موقت یا کران بری به کشور در مهلت مقرر در صورت ممنوع یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا

ب - اضافه کردن کالا به محموله عبوری(ترانزیتی) خارجی

پ - اظهار کالا به گمرک با ارائه اسناد و یا مجوزهای جعلی

ت - تعویض کالای صادراتی دارای پروانه مشروط بر شمول حقوق و عوارض ویژه صادراتی برای کالای جایگزین شده

ث- ورود کالای موضوع بند(ر) ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸ / ۱۳۹۰

ج - اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی ربط با قصد متقلبانه

این ماده با ۱۰۷ رای موافق، ۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس و روسای سازمانهای تعزیرات حکومتی، جمع آوری و فروش اموال تملیکی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازرسی کل کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، روسای کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و گمرک ایران، رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه به نام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ریاست رئیس جمهور یا نماینده ویژه وی تشکیل می گردد. تصمیمات این ستاد پس از امضای رئیس جمهور و یا نماینده ویژه وی در موضوعات مرتبط با قاچاق کالا و ارز برای تمامی دستگاههای اجرایی لازم الاجرا است.

کلیه دستگاههای مرتبط با امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله دستگاه قضایی، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دستگاههای عضو ستاد وظیفه دارند در حدود اختیارات این ستاد، همکاری کامل را با آن داشته باشند.

تبصره- کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان ها زیر نظر ستاد و حسب مورد با اعضا متناظر ستاد و ریاست استاندار تشکیل می شود.