سوال از رئیس جمهور در ایستگاه آخر/ رئیس جمهور چاره ای جز حضور در صحن مجلس ندارد

گروه سیاسی- در حال حاضر 2 طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح است.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، طرح اول که از خردادماه در مجلس کلید خورد که در حال حاضر 87 امضاء دارد و محور اصلی آن مشکلات موسسات مالی – اعتباری و ندادن پول هزاران سپرده گذار این موسسات است.

برای بررسی این سوال روز دوشنبه 30 بهمن، سیف رئیس کل بانک مرکزی، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور از طرف دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند و نشست چند ساعته برگزار کردند که در نهایت توضیحات این مسئولین برای نمایندگان قانع کننده نبود و سوال برای مطرح شدن در صحن مجلس تحویل هیئت رئیسه مجلس شده است.

سوال دوم که از بهمن ماه در مجلس کلید خورده، به امضای 102 نماینده مجلس رسیده و دارای پنچ محور شامل گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، علت افزایش قیمت ارز، علت استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله است.

برای تعیین تکلیف این سوال از صبح امروز دوشنبه با حضور نمایندگان دولت و متقاضیان سوال از رئیس جمهور، نشستی در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال برگزاری است.

در حالی که برای امضای هر طرح سوال از رئیس جمهور، حداقل به 74 امضاء نیاز است این 2 طرح هر کدام بیشتر از حد نصاب امضا دارند.

خبرنگار افکار نیوز به سراغ برخی از نمایندگان مجلس رفت و نظر آنها را راجع به این 2 طرح پرسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد به افکار نیوز گفت: رئیس جمهور چاره ای ندارد جز پاسخگویی به نمایندگان.

وی افزود: سوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است و آقایان نباید مانع استفاده این حق مجلس شوند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به لابی سنگین مسئولین دولتی برای پس گرفت امضاهای این 2 طرح گفت: اقایان بجای پاسخگویی به نمایندگان در حال منتفی کردن اصل مساله هستند.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تاکید کرد: نمایندگان در خصوص عملکرد ضعیف بانک مرکزی، قاچاق کالا، بیکاری، مشکلات موسسات مالی – اعتباری و ... سوالاتی از رئیس جمهور دارند که بهتر است وی با حضور در صحن مجلس به دفاع از عملکرد خود بپردازد.

علی وقف چی نماینده زنجان هم گفت که طرح سوال از رئیس جمهور به ایستگاه آخر رسیده و سوال باید اعلام وصول شود و در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

وی افزود: اینجانب با نمایندگان امضاء کننده سوال از رئیس جمهور صحبت کردم که همه آنها اعلام کردند بر امضای خود باقی هستند.

این متقاضی طرح سوال از رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ غرض سیاسی در میان نیست، افزود: هر چه پاسخگویی رئیس جمهور به نمایندگان در خصوص مطالبات مردم و جامعه معطل بماند، ابهامات هم بیشتر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس به افکار نیوز گفت: هدف نمایندگان شفاف سازی است و رئیس جمهور بهتر است هر چه زودتر با حضور در صحن مجلس در باره محورهای ارائه شده توضیح دهد.

وی افزود: ما در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحات نمایندگان دولت را می شنویم، اگر آقایان پاسخ های قانع کننده ارائه نکنند و مثل گذشته وعده فقط دهند، طبیعی است که از رئیس جمهور بخواهیم تا با حضور در صحن مجلس توضیح دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد نماینده شادگان در مجلس هم به افکار نیوز گفت: مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند و به ما نمایندگان مراجعه می کنند و ما هم باید مطالبات مردم را به گوش مسئولین برسانیم.

وی افزود: وقتی مردم پولی به موسسات دادند و الان نمی توانند به پول خود برسند حق دارند تا از نمایندگان خود بخواهند کهدر این زمینه از رئیس جمهور سوال کنند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با انتقاد از عملکرد ضعیف بانک مرکزی گفت: رئیس جمهور باید در خصوص مشکلات بانکی و مالی در مجلس پاسخگو باشد.