مدعیان نفوذ جریانات خاص تحت تعقیب قضایی

به گزارش ايسنا، عباسعلي كدخدايي در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران تصريح كرد: قانون در ماده ۲۸ شرايط را و در مواد ۲۹ و ۳۰ موانع را مطرح كرده است. از نظر ما شرايط بايد موجود و موانع بايد مفقود باشد.

وی ادامه داد: از امروز گزارش کار باید به مراجع چهارگانه ارسال شود و کار هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود. کار رسمی شورای نگهبان از بیستم دی ماه به بعد آغاز می‌شود و بررسی‌های ما در تاریخ اول اسفند به اتمام می‌رسد. شورای نگهبان پایان وقت روز نخست اسفندماه نتایج نهایی را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

شورای نگهبان در رابطه با برگزاری بخشی از انتخابات به صورت رایانه‌ای نیز اظهار کرد: در خصوص رایانه‌ای شدن همکاری‌های لازم با وزارت کشور انجام شده و خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته است. ثبت‌نام کاندیداها از طریق پایگاه‌های تعبیه شده به صورت رایانه‌ای انجام شد و تا آنجا که امکانات فنی و قانونی به دوستان ما در وزارت کشور اجازه دهد، ما نیز آماده‌ایم. شورای نگهبان این آمادگی را دارد تا جایی که وزارت کشور بتواند امکانات را فراهم کند اقدامات لازم را انجام دهد.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان همواره در بحثبرگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای پیش‌قدم بوده است، خاطرنشان کرد: بحثامکانات فنی و مجوزهای قانونی شرط اصلی است که دوستان ما در وزارت کشور تا هر مرحله‌ای که پیش رفتند ما نیز همراهی می‌کنیم.

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که با توجه به ثبت‌نام تعداد کمی از اصلاح‌طلبان، برخی معتقدند که انتخابات مجلس رقابتی نخواهد بود و خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان شد که کدخدایی در پاسخ تصریح کرد: اگر آمار ثبت‌نام کنندگان را ملاحظه کنید، خلاف نظر شما را نشان می‌دهد. در میان ثبت‌نام کنندگان هم گروه‌های اصلاح‌طلب هستند و هم گروه‌های دیگر. تعداد مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام بالا بوده که امکان مشارکت و رقابت را فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه برخی اشخاص و گروه‌ها معتقدند که برخی جریان‌های خاص حتی در هیات‌های نظارت شورای نگهبان نیز نفوذ کرده‌اند، گفت: این سوال را از من نپرسید. باید از کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند بخواهید تا مستندات خود را ارائه دهند. ما نیز کسانی را که این مطالب را مطرح کرده‌اند تحت تعقیب قرار داده‌ایم. آنان باید مستندات خود را ارائه کنند و اگر مستندات خود را ارائه نکنند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه برخی کاندیداها زمان ثبت‌نام با هیات‌های چند نفره و برخی با هنرمندان حضور یافته‌اند، پرسید که آیا این‌گونه اقدامات مصداق تبلیغات زودهنگام است؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: قانونی در این رابطه نداریم و قطعا اگر مصداق تبلیغات زودهنگام باشد در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا دبیر شورای نگهبان مطرح کرده کسانی وارد عرصه انتخابات شوند که واجد صلاحیت هستند و این اظهارات باعثایجاد شائبه شده که این‌گونه سخنان همراه با موضع است، گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون و معیارهای قانونی عمل می‌کند و هیچ‌گونه نگاه سیاسی و سلیقه‌ای نخواهد داشت. معیارهای قانونی ملاک بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده وزارت کشور می‌تواند حدود ۲۰ درصد از حوزه‌های انتخابیه را به صورت رایانه‌ای برگزار کند، اظهار کرد: ما اعلام کرده‌ایم که هر کدام از حوزه‌هایی که امکانات فنی آن اجازه دهد آماده هستیم و امکان نظارت نیز داریم اما اینکه تا پایان مهلتی که وجود دارد چه تعدادی از حوزه‌ها را وزارت کشور بتواند به صورت رایانه‌ای برگزار کند، منوط به تصمیمات و امکاناتی است که وزارت کشور دارد. از نظر ما هیچ منعی وجود ندارد و هر درصدی که وزارت کشور آمادگی داشته باشد، ما آماده نظارت هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص توطئه‌های دشمنان نیز یادآور شد: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از پا نمی‌نشینند. آنها آماده توطئه هستند. اینکه ما اعلام کنیم دشمنان ساکت هستند، خوش‌خیالی است اما در مقابل این امر مردم ما همیشه در صحنه حضور داشته‌اند و با هدایت رهبری توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: در این دوره نیز ممکن است شاهد مشکلاتی باشیم که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود اما حضور پرشور مردم پاسخ محکمی به این دشمنی‌ها خواهد بود.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که به کاهش میزان ثبت‌نام کنندگان این دوره از انتخابات مجلس در مقایسه با دوره قبل اشاره کرده بود، تصریح کرد: من آمار رسمی را اعلام نمی‌کنم زیرا مرجع رسمی آمار، وزارت کشور است و ما پس از اینکه آمار به صورت رسمی از سوی وزارت کشور اعلام شد می‌توانیم اعلام نظر کنیم.

وی اظهار کرد: ‌ در انتخابات مجلس هشتم، ۷۶۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و در این دوره ۵۴۰۰ نفر. باید توجه داشت که در دوره قبل ما مساله مدرک را نداشتیم و حداقل مدرک کارشناسی بود و میزان افرادی که با مدرک کارشناسی ثبت‌نام کرده بودند حدود ۲۸۰۰ نفر بودند اما این بار با مصوبه مجلس حداقل مدرک کارشناسی ارشد است و اگر این ۲۸۰۰ نفر را به آمار فعلی اضافه کنیم، بیشتر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از سوی دیگر کسانی که در ادوار گذشته با مدارک ناقص مراجعه می‌کردند این بار ثبت‌نام نشدند و اگر این دو عامل را کنار هم بگذاریم آمار فعلی از داوطلبان مجلس هشتم بیشتر خواهد بود.

خبرنگاری با اشاره به هشدارهایی که از سوی برخی افراد در مورد جریانات خاص داده می‌شود، از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد که وی گفت: اگر اقدامات مغایر با قانون باشد قطعا برخورد می‌کنیم ولی اگر رفتار مغایر نباشد، نه تنها شورا بلکه هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند برخورد کند.

خبرنگار دیگری اتفاق اخیر مجلس را مورد اشاره قرار داد و سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که آیا توهین کردن افراد می‌تواند مصداقی برای رد صلاحیت باشد؟

کدخدایی گفت: اگر مشمول محکومیت‌های قضایی باشد، بله می‌تواند.

خبرنگار دیگری گفت که در بسیاری از کشورها افرادی که برای انتخابات مجلس نامزد می‌شوند از احزاب هستند ولی در ایران این‌گونه نیست و افراد، مستقل حضور می‌یابند که کدخدایی در واکنش به این اظهار نظر تصریح کرد: در اکثر کشورها احزاب حضور فعالی دارند. در کشور ما نیز قانون احزاب وجود دارد و احزاب متعددی نیز در کشور داریم. فعالیت‌های حزبی نیز کم و بیش انجام می‌شود ولی هنوز حزب در جامعه‌ ما نهادینه نشده است.

وی اضافه کرد: اگر در مقاطعی بحثحزب بتواند به عنوان امر نهادینه شده در جامعه اتفاق بیفتد، قانون نیز می‌تواند به این سمت برود که انتخابات را از طریق احزاب برگزار کند و شاید اگر از طریق احزاب برگزار شود برخی از مشکلات که این روزها داریم برطرف شود.

خبرنگاری با اشاره به این اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان که ما کاری به جناح‌ها نداریم، گفت که برخی تحلیل‌ها به این سمت رفته که شورای نگهبان احتمالا نسبت به کسانی که در حوادثپس از انتخابات سکوت کرده یا مواضع دوپهلو داشته‌اند، با اغماض برخورد می‌کند.

کدخدایی در پاسخ به این اظهار نظر خاطرنشان کرد: ما به عنوان نهاد انقلابی و پاسدار قانون اساسی تلاش می‌کنیم از قانون اساسی پاسداری کنیم و رفتارمان بر اساس قانون باشد.

وی در خصوص سرنوشت طرح کسب و کار نیز گفت: این طرح تازه به دست ما رسیده و ان‌شاالله در جلسات آتی مورد بحثقرار می‌گیرد و نتایج آن اعلام می‌شود.

آخرين سوال نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان اينگونه مطرح شد كه با توجه به اينكه اصلاحطلبان براي حضور در انتخابات ليست ارائه نكردهاند، آيا شاهد حضور مردم در انتخابات خواهيم بود؟ كه كدخدايي در پاسخ گفت: معمولا مردم ما خيلي توجهي به احزاب و گروهها ندارند و به صورت خودجوش وقتي قرار باشد از كيان نظام دفاع كنند، حضور مييابند.