محمد جواد حقشناس فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتوگو بافارس، با بیان اینکه اصولاً واژه تحریم در فرهنگ سیاسی اصلاحطلبان جایی ندارد، اصلاحطلبی را مبتنی بر چند پیش فرض دانست و گفت: اصلاحطلبی پیگیر تغییر وضع موجود به سمت وضع مطلوب است که برای رسیدن به وضع مطلوب، باید حضوری فعال در عرصه سیاسی داشت تا از راههای قانونی بر حوزه نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در حوزه کسانی که در جایگاه قدرت هستند، تأثیر گذاشت.

* واژه تحریم در فرهنگ سیاسی اصلاح‌طلبان جایی ندارد

وی در این زمینه افزود: بهترین راه برای ایجاد تغییر، انتخابات و صندوق رأی است، تفکری که بر کلیت جریان اصلاح‌طلبی نیز حاکم است لذا ندیدم که شخص شناخته‌شده‌ اصلاح‌طلبی تحریم انتخابات را مطرح کند، بلکه تأکید جریان اصلاح‌طلب بر مشارکت حداکثری و سیاسی است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: البته در جریان اصلاح‌طلبی ۳ نظریه وجود داشت؛ اول اینکه جمعی از بدنه اصلاح‌طلبان معتقد بودند که فضای حضور در انتخابات را باید به فضای دیگری موکول کرد که البته افراد شاخص جبهه اصلاحات در این نظریه حضور نداشتند.

" بخش دیگری هم به حضور بدون پیش‌شرط اعتقاد داشتند، که سیاست‌مداران اصلاح‌طلب از این قشر بودند اما نگاه دیگر، نگاه میانه بود و بر همین اساس هم خاتمی قبل از انتخابات شرایطی را مطرح کرد و معتقد بود که اگر بستر مناسب برای اصلاح‌طلبان فراهم شود، حضور اصلاح‌طلبان همه‌جانبه و گسترده خواهد بود. "

* مواردی که خاتمی قبل از انتخابات مطرح کرد، شرط نبود

حق‌شناس اضافه کرد: خاتمی مواردی را برای ایجاد بستر ذکر می‌کرد و بنده نظرات وی را شرط نمی‌دانم، بلکه درخواست برای ایجاد بستر به منظور شرکت در انتخابات بود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه قبول ندارم که اصلاح‌طلبان معتقد به تحریم انتخابات هستند چرا که واژه تحریم در اصلاح‌طلبی جایی ندارد، خاطرنشان کرد: تحریم از کسانی که آنرا مطرح می‌کنند، پذیرفتنی نیست.

* دعوت به تحریم انتخابات را موافق مشی اصلاح‌طلبی نمی‌دانم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: اینکه برخی دیگران را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند، بنده آنرا موافق با مشی اصلاح‌طلبی نمی‌دانم.

حق‌شناس در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: تحریم جزو واژگان کم‌رنگ و کم‌کاربرد در جریان اصلاح‌طلب است ولی کار را در عرصه انتخابات سخت می‌دانم چرا که اصولاً فرآیند انتخابات کار آسانی نیست و ما نباید دنبال زمینه آسان باشیم، بلکه باید برای ایجاد بستر تلاش کنیم.

* بخشی از عدم وجود بستر مناسب انتخاباتی به خود ما بازمی‌گردد

وی تصریح کرد: ولی اگر بستر لازم برای شرکت همه‌جانبه در انتخابات فراهم نشد، بخشی از عدم وجود بستر مناسب انتخاباتی به خود ما و بخش دیگر به طرف مقابل بازمی‌گردد.

" همین که اصلاح‌طلبان مجلس و جمع دیگری خارج از آن مجموعه در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده‌اند، روند روبه جلویی است برای پیش‌برد اهداف و دیدگاه‌های اصلاح‌طلب که مبتنی برای افزایش کارآمدی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و تحقق منافع ملی کشور.

* حداکثری خواست مجموعه اصلاح‌طلب است

فعال سیاسی اصلاحطلب در پایان تأکید کرد: امروزه باید منافع ملی بر منافع فردی رجحان داشته باشد؛ مشارکت حداکثری خواست مجموعه اصلاحطلب و کسانی است که دل در گرو کشور دارند.