اختلافات در شورای پنجم یادآور انحلال شورای اول است/شهردار و شورای شهر وارد مسائل سیاسی شدند

گروه سیاسی- محسن کوهکن نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به سه بار استعفای نجفی از شهرداری تهران و پذیرش این استعفاء از سوی شورای شهر در جلسه دیروز سه شنبه شورا گفت: هر چند فعالیت سیاسی برای شورای شهر منع قانونی ندارد اما منع مصلحتی دارد چرا که شورا یک نهاد عمومی است که کار و فعالیتش خدماتی است.

وی افزود: متاسفانه شهرداری و اعضای شورای شهر تهران بجای انجام وظایف خود، وارد فاز سیاسی شدند و این فعالیت را ما در اختلافات آنها می بینیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: ادامه اختلافات در شورای شهر تهران، اگر به انحلال شورا نیانجامد، تداعی کننده رفتارها و تنش های شورای دور اول که همه اعضای آن اصلاح طلب بودند و در نهایت منحل شد، خواهد بود.

کوهکن افزود: تصمیمات برخی نهادها، نقش و تاثیر مستقیم و فوری بر جامعه ندارد اما فعالیت و تصمیمات شورای شهر تاثیر فوری و آنی بر زندگی مردم و سطح شهر دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر صبغه فعالیت سیاسی اعضای شورای شهر بر فعالیت خدماتی و اجتماعی آنها پیشی بگیرد، چنین شورایی درگیر مسائل حاشیه ای می شود و اقدامات آن به مردم و شهر آسیب می زند و در انجام وظایف خود موفق نمی شود.

کوهکن گفت: اولین خروجی شورای متشنج شهر تهران، شهردار بیماری بود که قبلا در دولت و سازمان میراث فرهنگی بوده و به دلیل بیماری استعفاء داد.

وی با بیان اینکه استعفای نجفی قابل پیش بینی بود، افزود: در دوره گذشته شهردار که روزی 18 ساعت و حتی بیشتر برای اداره شهر وقت می گذاشت، باز شهر جای کار کردن داشت و برخی از امور به پیگیری بیشتر نیاز بود.اما شهردار بیمار که نمی توانست این زمان وقت بگذارد.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آثار این انتخاب ضعیف شورا در 2 مورد مهم در تهران نمایان شد، گفت: وقتی در زمستان گذشته برف سنگینی در تهران و جاده های اطراف تهران بارید، ما شاهد عملکرد ضعیف شهردار تهران بودیم به نحوی که حتی صدای نمایندگان همفکر شورا و شهردار درآمد و در مجلس اعتراضاتی داشتند.

کوهکن با بیان اینکه در شب عید هم شاهد عملکرد ضعیف شهرداری تهران برای سطح شهر بودیم، افزود: مردم وقتی به مسافرت می روند می بینند که حتی در شهرهای کوچک و نقاط دور افتاده، در شب عید اقداماتی در سطح شهر انجام می شود و به استقبال نوروز می روند اما امسال برای اولین بار در شهر تهران شاهد بنرها و جملاتی در سطح شهر بودیم که با خواندن آن جملات  مفهومی حاصل نمی شد و تا مدتها باید فکر می کردیم که منظور این جملات نوروز است یا عمو نوروز.

نجفی از اول شهریور همزمان با آغاز کار شورای پنجم، شهردار تهران شد. وی 23 اسفند از مسئولیت شهرداری تهران استعفاء کرد. استعفای وی در روز یکشنبه 19 فروردین در جلسه شورا مطرح شد که اعضای شورا با این استعفاء مخالفت کردند.

البته قبل از بررسی این استعفاء وی متن دوم استعفای خود را تحویل شورای شهر داد.

نجفی روز دوشنبه 20 فروردین برای سومین بار استعفاء کرد که دیروز سه شنبه اعضای شورا با استعفای وی موافقت کردند.