به گزارش مهر، علی اکبر صالحی در آغاز نشست خبری مشترک خود با داوود اوغلو یکی از اولویتهای سیاست خارجی ایران را برقراری بهترین، عمیقترین و گستردهترین روابط با ترکیه اعلام کرد و با اشاره به دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه ترکیه با معاون اول رئیس جمهور در کشورمان گفت: در این دیدار دو ساعته درباره مسایل دو جانبه، ارتقاء سطح روابط تجاری و بالا بردن حجم تبادلات تجاری فیمابین بحث و گفتگو شد و اراده مسئولین دو کشور بر این بود که هرچه میتوانند حجم تبادلات را بالاتر ببرند.

صالحی: افزایش حجم مبادلات تجاری تهران - آنکارا تا ۱۵ میلیارد دلار

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امسال حجم روابط تجاری ایران و ترکیه به بیش از ۱۵میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: هدفمان رساندن حجم روابط تجاری بین دو کشور به سطح قریب به ۳۰ میلیارد دلار است.

وی از سفر خود ظرف دو هفته آینده به آنکارا برای ادامه گفتگوهای اقتصادی و امضای موافقتنامه‌هایی در این زمینه خبر داد و گفت: روابط فرهنگی و سیاسی ایران و ترکیه در حال حاضر در بهترین شرایط خود قرار دارد و در دیدار روز گذشته‌ای که با وزیر امور خارجه ترکیه داشتیم تا ساعت یک نیمه شب در ارتباط با تحولات منطقه و مسائل مهم بین‌المللی رایزنی خوبی صورت گرفت.

بررسی تحولات منطقه در جلسه مشترک با جلیلی

صالحی درباره مذاکرات مفصل و طولانی بین وزیر امورخارجه ترکیه و سعید جلیلی نیز گفت: در این دیدار طولانی، تحولات منطقه که در بستر بیداری اسلامی انجام می شود مورد بررسی قرار گرفت و بحث‌ها نشان داد که هم برای ایران و هم برای ترکیه که دو کشور نقش آفرین در منطقه هستند تحولات منطقه مهم است لذا این دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند صلح و ثبات و امنیت در منطقه را تضمین کنند.

حمایت مشترک ایران و ترکیه از همه حرکت های مردمی منطقه

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه دارای نقاط مشترک فراوانی هستند، افزود: ایران و ترکیه هر دو از حرکت‌های مردمی در تمامی این کشورها حمایت می‌کنند. همچنین نسبت به دخالت‌های دیگران در امور داخلی هر کشوری مخالف هستیم و معتقدیم امنیت منطقه یک امنیت دسته جمعی و اجماعی است و نمی اتوند تفکیک پذیر باشد.

وزیر امور خارج کشورمان سفر داود اوغلو به ایران را مانند دیگر سفرها و دیدارهای وزرای امور خارجه ایران و ترکیه موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: هر بار که یکدیگر را ملاقات می‌کنیم یک قدم به جلو می‌رویم.

اوغلو: ۳۰ میلیارد دلار؛ برنامه آینده افزایش سطح روابط اقتصادی ایران و ترکیه

داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری درباره آنچه که در سفر به ایران مورد توجه و مذاکره قرار گرفته است، گفت‌: ‌ در دیدارهای شب گذشته روابط دو جانبه را مطرح کردیم و مقرر شد حجم تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه امسال به ۱۵ میلیارد دلار برسد و در برنامه های آینده سطح معاملات تجاری مان را به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم.

تحولات منطقه بیداری منطقه ای و مردمی است

وزیر امور خارجه ترکیه در تشریح نگاهش نسبت به تحولات منطقه گفت: تحولات منطقه بسیار سریع می‌گذرد و ما این را یک بیداری منطقه‌ای و مردمی می دانیم. در تونس یک روند صلح آمیزی طی شد و حکومت و دولتی مردمی سر کار آمد و همین طور در مصر اتفاقی مشابه افتاد و انتخابات‌ها برگزار شد. در لیبی نیز اختلافات و درگیری‌های داخلی فروکش کرده و روند مثبتی در این کشور طی می‌شود. به عنوان ترکیه، بیداری‌های مردمی منطقه را حمایت می‌کنیم.

ایران می‌تواند نصیحت‌های خوبی را به حکومت سوریه ارائه کند

داود اوغلو افزود: در مسئله سوریه نگرانی‌هایی داشتیم که متاسفانه بیشتر شده است. ما دوست داریم در سوریه ایرادهای مردم به حکومت و دولت سوریه بدون خونریزی و درگیری داخلی صورت گیرد و تحول و تغییراتی با حمایت‌های مردمی انجام شود. باور داریم ایران در رابطه با سوریه می‌تواند نصیحت‌های خوبی را به حکومت سوریه ارائه کند و مسئولیت‌هایشان را یادآوری کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در تشریح نگاه خود در ارتباط با اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و آینده عراق گفت: برای تاسیس آینده عراق باید دست به دست هم دهیم و با روابط بسیار نزدیک سیاسی سعی کنیم صلح و آرامش و ثبات در این کشور حاکم شود، لذا ترکیه در این رابطه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و دوست داریم هرچه زودتر درگیری‌های اخیر سیاسی که در عراق رخ داده است فروکش کند و جای خود را به ثبات و آرامش دهد.

برای تاسیس آینده عراق باید دست به دست هم دهیم

داود اوغلو با یادآوری اظهارات اشتون که گفته بود منتظر پیام از ایران هستیم، گفت: اظهارات خانم اشتون را به آقای سعید جلیلی گفتم. آقای جلیلی در خصوص از سرگیری مذاکرات نظر مساعدی داشتند. دیدگاه ترکیه نیز نسبت به از سرگیری مذاکرات مثبت است و امیدواریم نتایج مثبتی گرفته شود.

وی در خاتمه اظهارات مقدماتی خود خاطرنشان کرد: همه باید سعی و تلاش کنیم تا فشار و اتمسفری که در منطقه ایجاد شده است یک مقدار آرام گیرد.

نشست خبری عصر امروز علی اکبر صالحی و داود اوغلو اولین نشست خبری وزرای امور خارجه در اولین دیدار مقامات دو کشور ایران و ترکیه در سال میلادی ۲۰۱۲ بود. علی اکبر صالحی یک سال پیش که مسئولیت وزارت امور خارجه کشورمان را به دست گرفت توسعه روابط با ترکیه را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری وزارت امور خارجه اعلام کرد.

روز گذشته وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در جلسهای دو ساعته با رحیمی معاون رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کردند و همچنین داوود اغلو طی دیداری با سعید جلیلی رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحولات منطقه در بستر بیداری اسلامی را بررسی کرد.