کسی صندلی " ریاست جاسبی " را نمی پذیرد!

سرویس سیاسی افکار نیوز - تغیر مدیریتی وساختاری در دانشگاه آزاد از اصلی ترین شعارها و وعده های احمدی نژاد بود که تحقق چنین وعده ای باوجود تلاش همه جانبه وی پس از گذشت حدود شش سال محقق شد.

طی این شش سال هر ترفندی دو طرف بکار بردند تا به مقصود خود برسند. حالا پس از این کش و قوص طولانی و طاقت فرسا بالاخره قرار بر این شد که جاسبی صندلی خود را رها کند و مشغول نوشتن خاطراتش شود!

پس از این توافق نوبت به پیدا کردن جایگزین برای صندلی دانشگاه آزاد شد. نامزدهای جایگزین اول دست جمعی معرفی شدند اما هیچ کس از لیستهای معرفی شده خارج نشد. جالب آنکه اینبار پیش از آنکه خبر گمانه زنیها منتشر شود اخبار مربوط به کناره گیری منتشر می شد.

۱۱ دی ماه عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از ارسال اسامی و سوابق کاری ۳ گزینه انتخابی خود برای ریاست دانشگاه آزاد به دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خبر داد.
محمد سلیمانی - وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و محمدحسن شجاعی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت را گزینه های معرفی شده برای ریاست دانشگاه آزاد اعلام شد.

البته همان روز عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اولین نفری بود که خود را از صندلی ریاست عالیه دانشگاه آزاد کنار کشید. فرهاد دانشجو گفت که به هیچ عنوان مسئولیت ریاست دانشگاه آزاد را قبول نمی‌کند

روز بعد نیز رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد، گفت: این پیشنهاد از سوی برخی از اعضای هیات امناء دانشگاه مطرح شده است.

به گزارش افکارنیوز، محمدحسین سرورالدین، با بیان اینکه بنده سوابق خود را ارسال کرده‌ام، در عین حال اظهار کرد: البته ارسال سوابق به منزله آمادگی کامل برای قبول این مسئولیت نیست. وی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم، چرا که کار پیچیده‌ای است ولی مطمئنا به آن فکر می‌کنم.

اما درست چند ساعت بعد همان روز، دکتر فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران نیز از پذیرش ریاست دانشگاه آزاد شانه خالی کرد.
وی با عدم ارسال سوابق خود، پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد را نپذیرفت. فرهاد رهبر، پس از فرهاد دانشجو دومین فردی بود که از کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد انصراف داد.

به گزارش افکار نیوز پس از انصراف دو نامزد مطرح این بار یک لیست ۶ نفری از ریاست دانشگاه آزاد انصراف دادند!
به این ترنیب به لیست منصرفین، محمدحسن شجاعی‌فرد مشاور وزیر علوم، عباس طائب مشاور عالی وزیر علوم، محمد علی نجفی عضو شورای شهر تهران و محمدمهدی مظاهری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد نیز اضافه شد.
این افراد با توجه به تماس وزیر علوم با آنان به صورت قطعی از کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد انصراف داده و سوابق علمی و اجرایی خود را به دفتر کامران دانشجو ارسال نکردند.
البته بدلیل عدم دسترسی به محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی‌محمد رنجبر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، از کاندیداتوری این دو گزینه ریاست دانشگاه آزاد فعلا اطلاعی در دست نیست.

اما ماجرای انصراف از صندلی عالیه دانشگاه آزاد ادامه پیدا کرد و «سعید سهراب پور» رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف نیز پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را نپذیرفت.

سهراب پور عضو بنیاد ملی نخبگان پس از پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد از سوی هیات امنای این دانشگاه و همچنین وزارت علوم از پذیرش آن خودداری کرد و سوابق اجرایی و علمی خودش را هم جهت بررسی ارسال نکرد.

از غلامعلی افروز، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز بعنوان یکی از گزینه های مورد توافق نام برده شد اما وی با بیان اینکه شخصا علاقه ای به پست ندارد از جواب قعطی خودداری کرد


اما در میان همه این گزینه ها دکتر ولایتی جدی تر به نظر میرسد. در عین حال برخی خبر ها از نظر مساعد هاشمی رفسنجانی نسبت به وی حکایت دارد. اما معلوم نیست که آیا احمدی نژاد هم بر سر این موضوع با هاشمی اتفاق نظر دارد یا خیر.

از طرفی هرچند هنوز ولایتی، شخصا به موضوع ریاست بر دانشگاه آزاد پاسخ روشنی نداده است اما دفتر وی این موضوع را تکذیب و یک از مسئولین دفترش این اخبار را شایعه‌ خواند. البته دفتر ولایتی با این جمله که " اگر بحثجایگزینی آقای ولایتی به جای عبدالله جاسبی مطرح شود به طور رسمی اعلام خواهد شد " آن را آنچنان دور از ذهن ندانست "

در عین حال از سیاستمدار کهنه کاری همچون دکتر ولایتی نیز انتظاری جز این نمیرود که سیاستمدارانه با موضوع ریاست دانشگاه آزاد برخورد کند.
حالا باید منتظر بود و دید که چه کسی حاضر می شود بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد تکیه بزند.