حجتالاسلاموالمسلمين سيدسلمان ذاكر در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اينكه در حكومت اسلامي نماز در دانشگاهها، مدارس، مساجد و حسينيهها عمق زيادي پيدا كرده است، گفت: اين كه چه كنيم نسل جديد و نسل آينده به نماز ترغيب شوند و اصل نماز و فرهنگ آن در جامعه نهادينه شود جاي كار دارد، لذا به آموزش از سوي مدارس، دانشگاهها، اساتيد، علما، رسانهها و به ويژه صدا و سيما نياز است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ نماز به اقدام عملی در کنار کارهای نظری نیاز دارد، یعنی اگر پدر و مادر و کارمندان در منزل و اداره سرموقع به این فریضه الهی اهمیت دهند، طبیعی است که اثرات محیط به فرزندان سرایت خواهد کرد و نتیجه این خواهد شد که آنها نسبت به نماز سهل‌انگار نشوند.

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با بیان این‌که امیدواریم ریشه سهل‌انگاری نسبت به نماز از جامعه کنده شود، گفت: این امر در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی نیاز به هزینه و بودجه خاص دارد که مخصوص ترویج توسعه نماز و فرهنگ نماز باشد، تا مساجد و متولیان امر نماز بتوانند با خواسته‌های جوانان حرکت کنند و آنها را به نماز تشویق و ترغیب کنند.

ذاکر تصریح کرد: متاسفانه ستاد اقامه نماز و متولیان این فریضه الهی در جامعه آن‌گونه که باید فعال نیستند و مدیریت‌شان حاشیه‌ای است و تمام وقت در ستاد نیستند، شاید علت آن این باشد که ردیف بودجه خاصی برای نماز نداریم، درحالی که نماز امری است که نیاز به آموزش عملی و کلاس دارد.

وی با بیان این‌که مجلس و دولت باید بیشتر از این به امر نماز بها می‌دادند، گفت: می‌توانستیم برای دستگاه‌های متولی امر نماز نیروهای توانمند، اهل علم، متواضع و متشرع به کار گیرم تا فرهنگ جامعه را عوض کنند و نماز را به یک فریضه جدی برای مردم معرفی کنند. اما متاسفانه سعی شده نماز یک امر انفرادی معرفی شود و اثرات آن در اجتماع کمتر باشد، در حالی که بعد اجتماعی آن مهم است که جلوی بسیاری از گناهان و بزهکاری‌ها را می‌گیرد.

این نماینده روحانی مجلس با تاکید بر این‌که اگر فرهنگ نماز نهادینه شود عبودیت محض خداوند ترویج خواهد شد، گفت: ‌در این صورت است که قدرت مقاومت در برابر تهاجم‌های فرهنگی را خواهیم داشت و در برابر شبیخون‌های فرهنگی تسلیم‌ نخواهیم شد.

ذاکر هم‌چنین با اشاره به وضعیت مساجد و تاثیر آن‌ها در جذب جوانان به نماز گفت: ما نتوانستیم مساجد را به سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوب مجهز کنیم، این نواقص باعثمی‌شود جوان به مکان‌های دیگری سوق پیدا کند که اگر مساجد را تجهیز کنیم و راه مسجد را به جوانان خوب نشان دهیم آن موقع شاهد حضور پررنگ آنها در مسجد خواهیم بود.

وي گفت: متاسفانه تاكنون راه مسجد را به جوانان خوب نشان نداديم، در حالي كه اگر آزادراه درست كنيم طبيعي است كه جوانان دنبال راههاي فرعي نخواهند رفت. اما چون اين كار نشده است طبيعي است كه راههاي فرعي هرلحظه پيشروي جوانان قرار ميگيرد و اين ميتواند خطرساز باشد.