انتقاد علی مطهری از عملکرد صدا و سیما

جهان : يكي از وظايف و مسئوليت هاي اصلي رسانه ي ملي انتقال معارف و ترويج مكتب تشيع است. با توجه به اين موضوع يكي از راهكارهاي اين وظيفه مهم و خطير برنامه ريزي در اعياد و شهادت هاي اهل بيت عليهم السلام مي باشد. اينكه چقدر صدا و سيما در انتقال و ترويج مرام و مكتب اهل بيت عليهم السلام موفق بوده است مطلبي است كه نياز به تامل و كنكاش بيشتري دارد. اما مطلبي كه در اين مصاحبه با دكتر علي مطهري بررسي گرديد ارزيابي ايشان از موفقيت رسانه ي ملي در اعياد و شهادت هاست.

علی مطهری در این باره به آوینی فیلم گفت: من تمامی برنامه های ایام محرم امسال را بررسی و دنبال نکرده ام اما همین مقدار کمی که نگاه کردم و بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که به بحثهدف قیام امام حسین و مفاهیم اصلی قیام عاشورا کمتر پرداخته می شود و بیشتر به عزاداری و احساسات پرداخته می شود که البته پرداختن به احساسات و شور حسینی لازم است اما کافی نیست و به تنهایی راهگشا نیست.

وی در این باره افزود: البته صدا و سیما در ترویج عزاداری و نشان دادن دسته های مردمی در ایام محرم بهتر از سال های قبل عمل کرد. امسال نسبت به سال های پیش کمتر به علم و کتل و این مفاهیم خرافی پرداخته شد و به جای آن دسته ها و عزاداری های مناسب با ارزش های اسلامی ترویج گردید.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما درباره ی عملکرد کلی صدا و سیما در ایام ولادت ها و شهادت ها اینگونه ادامه داد:

من عملکرد صدا و سیما را در این زمینه مناسب نمی دانم زیرا در این رسانه تنها از اهل بیت علیهم السلام تجلیل می شود و کلی گویی. اهل بیت طوری معرفی می شوند که یک موجودات مافوق انسان هستند در صورتیکه این مطلب صحیح نیست. اهل بیت انسان های مافوق هستند اما مافوق انسان نیستند. من نمی گویم که نباید از اهل بیت تجلیل کرد و تعریف کرد و اهل بیت را انسان های معمولی معرفی کرد بلکه منظورم این است که باید راه و منش و رفتار اهل بیت را ترویج کرد و در جامعه نهادینه کرد. ما نباید اهل بیت را طوری معرفی کنیم که غیر قابل دسترس باشند. اهل بیت باید برای همه الگو باشند و در واقع باید مسیر حرکت و قطب نمای هر انسان مسلمان باشند. اگر اهل بیت اینگونه معرفی شوند معارف و مفاهیم دینی به بیننده و مخاطب رسانه ملی منتقل می شود.

این نماینده مجلس هشتم در این باره ادامه داد: شهید مطهری اعتقاد داشت که هم باید به نیازهای دل و هم نیازهای عقل مخاطب پاسخ داد. اگر رسانه ی ملی فقط بر احساسات متمرکز شود این احساسات بدون انتقال معارف زود از بین رفته و کمرنگ می شود. هم باید شور و هم شعور را گسترش داد به عنوان مثال اگر در محرم ۶۰% برنامه ها بر روی عزاداری متمرکز است باید ۴۰% هم بر روی مفاهیم و ارزش های دینی برنامه ریزی کرد.

در پايان نظر اين استاد دانشگاه را درباره ي عم انگيز بودن سريال هاي تلوزيون در اين شب ها جويا شديم كه ايشان گفت: من اين سريال ها را دقيق نگاه نكرده ام و نمي توانم در اين باره نظري دهم.