به گزارش مهر، آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني در ديدار اعضاي هسته گزينش ادارات کشور اظهار داشت: مسئله گزينش، مسئله بسيار مهمي است و عهده گرفتن اين مسئوليت - که بنده بايد اشخاصي را براي امور مسلمان ها و براي جهات مختلفي که مصالح عاليه اسلام در رشته هاي مختلف تربيتي، فرهنگي، اقتصادي، قضايي و سياسي و اجتماعي بايد تامين بشود انتخاب کنم- مسئله بسيار خطير و مهمي است و کساني بايد عهده دار اين مناصب باشند که حقيقتا امين باشند يعني مقام امانت داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیچ امانتی بالاتر از این امانت نیست که انسان عهده دار کارهای اجتماعی باشد، تصریح کرد: این خیلی مهم است که در یک شهر یا یک منطقه و یا یک نهادی بخواهند کسی را برای مسئولیت انتخاب کنند. مثلا در آموزش و پرورش بخواهند معلم انتخاب کنند.

آن وقت معلم چه وظیفه بزرگی دارد که اطفال را باید تربیت کند و از دین و ایمان آنها مراقبت و مواظبت کند. وی گزینش را تکلیفی خیلی بزرگ دانست و تاکید کرد: آنهایی که عهده دار این مناصب هستند باید بدانند که مسئولیتشان بسیار سخت است و باید جواب بدهند و البته اگر انجام وظیفه کنند و دلسوز و غمخوار دین باشند و مصالح اسلام را در نظر بگیرند، ثوابش هم خیلی زیاد است همان طور که در روایات هست اینها خلفای خدا یعنی جانشینان خداوند می شوند; یعنی کسانی که مواظبت می کنند تا سیر جامعه، سیر اسلامی و دینی باشد سیرخدایی باشد.
آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: کسانی که می خواهند عهده دار چنین مناصبی باشند باید خودشان بدانند که کار بزرگی به آنها واگذار شده است.
اگر انسان ببیند که نمی تواند آن طور که باید انجام وظیفه کند، واقعا باید خودش تقاضای عفو بکند و استعفا دهد چرا که مسئولیت بسیار مهم است. این مرجع تقلید با ذکر روایت " من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره " اظهار داشت: هر کسی که می خواهد پیشوای مردم باشد و چنین برنامه هایی را بر عهده او بگذارند، باید اول خودش را اصلاح کند. باید از خودش شروع کند و ببیند که آیا می تواند در یک چنین امر مهمی انجام وظیفه کند، آن وقت وارد بشود.
وی ادامه داد: در روایت دیگری داریم که اگر شخصی، کسی را برای یک کار اجتماعی منصوب کند در حالی که افراد دیگری که از او صالح تر باشند وجود داشته باشند می فرماید " فقد خان الله و رسوله "; به خدا و پیغمبر خیانت کرده است. وی با بیان اینکه بدانید تمام زندگی گزینش است تاکید کرد: انسان اگر ملاحظه کند، در تمام برنامه ها مسئله گزینش را مشاهده می کند. نهایت این است که در جاهایی این گزینش خیلی ظهور دارد.
آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: همین مسئله انتخابات که در پیش است اگر همه مردم - بدون جار و جنجال های رسانه ای و روزنامه ها - یا رای ندهند یا اگر رای می دهند باید افراد را بشناسند که این شخص واقعا تسلیم امر خداوند است و مصلحت مملکت اسلامی را می فهمد و اصول و ارزش های اسلامی را حفظ می کند و هم شجاعت دارد که اگر بر این اساس عمل شود، مدینه فاضله تشکیل می شود.
وي با بيان اينکه راي دادن مسئله آساني نيست، اظهار داشت: برخي گمان مي کنند همين طور بايد راي داد. بنده يک وقت راجع به مجلس هم گفتم آنهايي که در آنجا قيام و قعود مي کنند، مسئله بسيار مهمي است. بايد قيامي که مي کنند و يا اگر قيام نمي کنند، همه روي حساب و مصلحت باشد و خير مردم و جامعه را در نظر داشته باشند.اين مرجع تقليد تاکيد کرد: اگر ان شا الله اين برنامه شما يعني گزينش ها به نحو احسن انجام شود حال در هر حدي که باشد در همان حد، جامعه اصلاح مي شود.