وزیرخارجه ترکیه فراموشکار شد!

سرویس سیاسی افکار نیوز - تقریبا از همان زمانی که نخست وزیر ترکیه ژست مخالفت با اسراییل را دراجلاس داووس گرفت مشخص بود که این یک پروسه تازه بین غرب و ترکیه است چرا که آمریکاییها نه تنها آن زمان حتی زمانی که اردوغان اسراییل را بچه لوس غرب خواند بازهم واکنش چندانی نشان ندادند.

این عدم واکنش در زمان اخراج سفیر اسراییل بازهم تکرار شد و باز غرب در برابر اقدامات ترکیه علیه بچه لوس خود واکنش چندانی نشان نداد.

از همان زمان بسیاری از آگاهان متوجه یک مورد مشکوک دراین اتفاقات بودند و کاملا مشخص بود که ترکیه راه تازه ای را شروع کرده است که چندان هم ناخوشایند آمریکا نیست و این راه چیزی نبود جز تلاش برای گرفتن جای ایران در افکار مردم منطقه و گشودن راهی برای خروج آمریکا از بن بست خاورمیانه.

ترکیه که این روزها به دلیل تشدید تنشها بین ایران و غرب تلاش می کند بهترین استفاده را از موقعیت های پیش آمده ببرد دچار این تصور شده است که می تواند نقش خود در خاورمیانه را تقویت کرده روزهای دولت عثمانی را یادآوری کند.

این شائبه زمانی تقویت می شود که داوود اوغلی در سفر به ایران تنشهای منطقه به خصوص در لبنان و سوریه را به موضوع شیعه و سنی ارتباط داده و از آب گل آلود ماهی خود را بگیرد. این در حالی است که به هیچ وجه مساله دفاع از حقوق ملتها مانند آنچه در لبنان صورت می گیرد به شیعه و سنی ارتباطی ندارد. همانطور که ایران در دفاع از حقوق مردم سنی فلسطین و غزه به هیچ وجه نگاه شیعه و سنی نداشته است.

در این میان توجه به چند نکته توسط ترکها می تواند قابل تامل باشد.

۱. تلاش ترکیه برای گرفتن جای ایران در افکار مردم منطقه و حمایتهای غرب به تنهایی گواه جایگاه مهم ایران در میان مردم منطقه و حتی کشورهای دیگر جهان است. ترکیه باید بداند که این جایگاه نه با تفکر شیعه و سنی و نه با حمایت غرب شکل گرفته است بلکه این جایگاه نتیجه تفکر ظلم ستیزی و ایستادگی و پایمردی در برابر جبهه ظلم به سرکردگی آمریکا است. لذا ترکیه اگر مایل به داشتن چنین جایگاهی است بهتر است به جای حرکت بر مدار غرب که نهایت آن سرنوشت کشورهایی چون مصر را به دنبال دارد به فکر انتخاب درست گزینه های پیش رو و آینده نگری مناسب باشد.

۲. آقای داوود اوغلی بد نیست گاهی به این سوال فکر کند که چرا افراطیون مسیحی و صهیونیستها می توانند علیه همه کشورهای اسلامی و مردم آزاده جهان متحد باشند اما مسلمانان شیعه و سنی با یک خدا، یک پیامبر، یک کتاب و هزاران اشتراک دیگر باید برای اتحاد مشکل داشته باشند.
بهتر است ایراد را در ارتباطات مشکوک خودمان جستجو کنیم و در زمین دشمن بازی نکنیم

۳. آقای داوود اوغلو به نظرم فراموش کرده است که دوستان امروز ترکیه همانهایی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم دولت عثمانی را تکه پاره کردند. بهتر است ایشان به دوستان ترک خود آن روزها را یادآوری کند و مطمئن باشد به ایران بیشتر از غرب میتواند اعتماد کند.

۴. اتکا به غرب همانقدر مطمئن است که تکیه بر چوب پوسیده. دوستان ترک ما که این روزها به سرمایه گذاری اقتصادی غرب دلخوش کرده اند باید مطمئن باشند که سپردن شاهرگ اقتصادی به غربی ها همانقدر خطرناک است که شمشیر در دست زنگی مست. آیا مقامات ترک افتضاح اقتصادی ژاپن در دهه نود میلادی را فراموش کرده اند؟

۵. این نکته مسلم است که غرب دوستدار مسلمانان نیست و برای آنها شیعه و سنی هم تفاوتی ندارد. آنها نفت منطقه را می خواهند و ترکیه اکنون بهترین راه برای ادامه استیلای غرب بر مخازن نفت خاورمیانه است. اما ترکیه تا زمانی کارکرد دارد که در زمین غرب خوب بازی کند در غیر این صورت فورا تعویض خواهد شد. نگاهی به سرنوشت برخی کشورها گواه این مدعا است.

۶. دولت کنونی ترکیه اساسا به دلیل سیاستهای اسلام گرایانه بر سر کار آمده است و مردم این کشور به این دلیل دولت کنونی را انتخاب کرده اند که اسلامگرایان در آن حضور داشتند. اکنون با ادامه روند غرب گرایی دو اتفاق برای دولتمردان کنونی رخ خواهد داد. اول این که مردم را نسبت به اسلامگرایان و سیاستهای غرب ستیزی آنها مایوس خواهد کرد و دوم این که شانس پیروزی آنها را در انتخابات بعدی کاهش خواهد داد.

دولت کنونی باید بداند که تنها راه ماندن در مستند تصمیم گیری ترکیه اعتماد به مردم این کشور است. دولت کنونی باید متوجه باشد که ممکن است غرب می خواهد به اسم اسلامگرایان کارهای خود را پیش ببرد و حتی در صدد است کشتار کردهای این کشور را هم به نام اسلام گرایان تمام کند و در نهایت این دولت کنونی است که همه خدمات را به غرب ارایه داده و چیزی جز یک خاطره بد از آن باقی نمانده است.

۷. داوود اوغلو در مصاحبه با ینی شفق گفته است: اگر معلوم شود که در پس پرده درگیری های جاری در لبنان و سوریه ایران قرار دارد، در این صورت سنی ها نیز در مقابل ایران جبهه گیری خواهند کرد و آنها باید حساب اینکار را نیز بکنند.
باید به آقای اوغلو بگوییم این آب گل آلود تر از آن است که ماهی از آن نصیب ترکیه شود. راستی آموزش تروریست و اعزام ان به عراق و سوریه کار چه کسی بوده؟ شما خبر دارید؟

دوستان ترک ما باید متوجه باشند که اقتصادشان آنقدر به غرب وابسته شده که اگر کوچکترین اتفاقی در منطقه رخ دهد ترکیه باید به فکر کمک گرفتن از دیگران باشد واین اتفاقات به نفع هیچ کس نیست به خصوص آنکه صنعت توریسم ترکیه نیز بسیار آسیب پذیر است.

آقای داوود اوقلو حرفهای مهمی زده است و به خصوص طی یکی دو سال اخیر تحرکات وی افزایش یافته است اما واقعیت آن است که طی این دوسال اتفاق خاصی نیفتاده و ترکیه هم کار خاصی نکرده است. دوستان ترک باید متوجه باشند که انقلابهای منطقه هیچ خبری برای آنها ندارد و آنها هیچ گاه نباید به فکر جایگاه ایران در افکار عمومی باشند چرا که اساسا ترکیه بستر این کار را ندارد و دست آنها در ژست های مبارزه با صهیونیست هم رو شده است. همچنین آنها نه نفت ایران را دارند و نه اقتصاد مستقل.

ضمن این که قدرت دولت مرکزی هم به دلیل مبارزه شدید با اکراد و اختلافات حزبی توان جمع آوری همه افکار را ندارد لذا نتیجه تندروی چیزی جز کنار رفتن از قدرت و سپردن حکومت به لاییک ها نیست و این نه برای شیعه خوب است و نه برای اهل سنت.

۸. آقای اوقلو برای شما هیچ کشوری مانند ایران نیست. اگر نگران مسلمانان هستید راه آن همکاری با ایران است و اگر نگران ترکیه هستی برای شما هیچ کس دلسوزتر از ایران نیست.

بازی در زمین آمریکا و نگاه به سوریه و لبنان به نفع شما نیست و در حد و اندازه ترکیه هم نیست. شما اکنون با آرامش به اداره کشور خود بپردازید و کاری به سنی و شیعه نداشته باشید چه اگر برای شما اهل سنت خیلی مهم بودند راهی برای تعطیلی روابط خود با اسراییل می یافتید که کودکان سنی فلسطینی را با بمبهای هدیه گرفتها از دوست شما آمریکا تکه تکه می کند.

اگر برای شما اهل سنت مهم هستند راهی برای نجات مردم سوریه از تروریستها بیابید.راستی چرا این القاعده هر ا منافع آمریکا در میان باشد حضور دارد و دست به عملیات انتحاری می زند؟چرا در یمن و بحرین که مردم آن علیه آمریکا تلاش می کنند خبری از عملیات های القاعده نیست؟شما تحقیق نکردید؟