دولت روحانی با روحیه اشرافی سبک مدیریت اشرافی را پیاده می کنند/ دولت دقیقا نقطه مقابل عملکرد جهادی دکتر قالیباف است

موسی الرضا ثروتی عضو سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به ویژگی های مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف؛ شهردار سابق تهران رمز موفقیت ایشان را اینگونه عنوان نمود: از جمله ویژگی های دکتر قالیباف در شهرداری یا سایر سمت های ایشان درنظام جمهوری اسلامی که بسیار بارز است می توان به مدیریتی جهادی بر مبنای تخصص و تعهد به کار اشاره کرد، ایشان با عملکرد مثبت خود نشان دادند مدیر جهادی علاوه بر تعهد، باید متخصص باشد یا از مشاورین قدرتمند مشورت بگیرد؛ بنابراین زمانی که در هیبت مسئول عهده دار مسولیتی شد باید به لحاظ علمی وتجربی در بالاترین حد انتظار حاضر شود.

وی تفاوت مدیریت دکتر قالیباف و دکتر نجفی را در شهرداری تهران اینگونه توضیح داد: مسلما مدیرانی که تعهدی به کار ندارند یا انگیزه ای برای خدمات رسانی مطلوب ندارند توانمند ودلسوز نیز نیستند. خستگی ناپذیری و توانمندی جسمی نیز یکی از مولفه های مدیریت شاخصی است که توانست در طی بیش از یک دهه تهران را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند؛ شهردار تهران در یک سال پیش به دلیل عدم توانایی جسمی در حوادثی چون زلزله، بارش برف و...حضورنداشت چرا که از توان اجرایی وجسمی لازم برای مدیریت خطیر شهری تهران برخوردار نبود که به تبع آن شهر دچار خسارت های فراوانی شد.

ثروتی با اشاره به حضور همیشگی قالیباف بر سر صحنه ها دراین باره افزوزد: حضور به موقع دکتر قالیباف در سر صحنه اتفاقات وحوادث از جمله ویژگی های ایشان درشهرداری تهران بود، در حالی که در مدیریت دکتر نجفی یکی از اعضای شورای شهر با صراحت به این موضوع اشاره کرده بود که دلیلی برای حضور شهردار در همه صحنه ها وجود ندارد چرا که امکان مدیریت در پشت میز هم وجود دارد! تفکرغلطی که متاسفانه بر تفکر اعضای شورای پنجم وشهرداری فعلی که عصاره انتخاب شوراست سایه افکنده است. درحالی که آقای دکتر قالیباف با هر وسیله ای اعم از هوایی ، زمینی و حتی موتورسیکلت خود در صحنه وقایع حاضر می شد تا از نزدیک مساله را مدیریت کند,در حالی که مدیر پشت میز مدیریت مطلوبی نخواهد داشت.

وی تبعات عدم حضور مدیران در سر صحنه ها اینگونه عنوان نمود: مدیر جهادی مدیری همیشگی در همه صحنه هاست؛ همانند فرمانده ای که همواره باید خود در عملیات ها پیشرو باشد تا با مشاهده آسیب ها و سختی های کار، راهکارها، مسیرها و روش های مطلوب را به بدنه مدیریتی خود انتقال دهند؛ از این روست که کارشناسان همواره به حضور سر صحنه وزرا و استانداران تاکید می کنند در حالی که چنین روش هایی کمتر از مسئولین دیده می شود. وزرا و استاندارانی که از نزدیک بر سر پروژه ها حاضر نمی شوند و حتی یک بار در شهرک های صنعتی و از پروژه های ملی بازدید نکرده اند تا با مشکلات اقتصادی اصناف وگروه های مختلف جامعه از نزدیک آشنا شوند. بی شک عدم حضور مدیر در سر صحنه به معنای عدم مدیریت وتصمیم گیری است بنابراین در پی چنین وضعیتی شنیدن آمارهای دروغین وآمار سازی از سوی نهاد مربوطه دور از انتظار نیست.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تفاوت مدیریت دکتر قالیباف و دکتر روحانی را اینگونه به تصویر کشید: یکی از ویژگی های مدیریت جهادی دکتر قالیباف کار شبانه روزی بود در حالی که طبق شنیده ها کار رئیس جمهوراز ساعت 10 صبح آغاز شده و ایشان همانند یک کارمند معمولی ساعت 4 بعداظهر کار را تعطیل می کنند؛ اینکه می گوییم آقای دکتر قالیباف 17 ساعت کار می کرد به معنای وقت اضافه گذاشتن نیست بلکه وی علاقه ای به مدیریت رفاه طلبی و اشرافی گری ندارد در حالی که دولت آقای روحانی و اصولا جناح اصلاح طلبان با روحیه اشرافی سبک مدیریت اشرافی را پیاده می کنند شاید به این دلیل بود که آقای رئیس جمهور بعد از نامه چهار وزیر و انتشار آن متوجه وضعیت عمیق رکود در کشور شد در حالی که وزیر اقتصاد بیش از چهار ماه خواهان ملاقات با رئیس جمهور بوده اما رئیس دولتی که باید هر روز با وزیر اقتصاد درتماس باشد چهار ماه به وزیرش اهمیت نمی دهد آیا می توان گفت چنین روحیه ای جهادی وچنین مدیریتی کارآمد خواهد بود؟

ثروتی افزود: آمارهای کذایی دادن درمدیریت دکتر روحانی جای تعجب ندارد چرا که مدیریت اشرافی به علت عدم حاضر بودن در سر صحنه با وضعیت جامعه آشنا نیست و چون درآمدها واموال میلیاردی است وزرا و رئیس جمهور قادر به درک سختی بیکاری, بدی معیشت نیستند و آمارهایی که بدنه دولتی به آنها ارائه می دهد بهشتی را به تصویر می کشد که هیچ واقعیتی ندارد. دولتی که همچنان به خانوارهای پر درآمد یارانه می دهد با این بهانه که آماری واقعی از جمعیت ثروتمند کشور ندارد بیانگر تفکر غلط لیبرالیستی است که اصولا با مدیریت جهادی همخوانی ندارد در حالی که تفکر مدیریت جهادی همچون روش وشیوه دکتر قالیباف تفکر اسلامی است که نشات گرفته از ریشه های اصیل انقلابی است.

وی با تاکید براینکه صداقت جزیی از نگاه جهادی است در این باره اظهار داشت: نگاه بیرون دولت برخلاف نگاه به درون وتکیه بر توانمندیهای مدیریتی دکتر قالیباف از جمله آسیب هایی است که همواره کشور را در معرض خطر قرار داده است. نگاه دولت سرمایه گذاری براساس تفکر اقتصاد لیبرالیستی است بنابراین این نگاه امکان اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی را ندارد در حالی که در دوران دکتر قالیباف با توجه به توانمندی های خود شاهد توسعه زیر ساختی و عمرانی قابل توجهی در شهر تهران بودیم. بنده این موضوع را شخصا به آقای دکتر نوبخت گفتم که شما اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارید که آن را به مرحله اجرا درآورید! اقای قوامی نماینده اسفراین از وزیر سوال کرد که چرا یک عدد لوله نفت از کارخانه های داخل خریداری نمی کنید وهمه را از چین وارد می کنید؟ متاسفانه دولت دقیقا نقطه مقابل عملکرد جهادی دکتر قالیباف است, دولتی که اعتقادی به راستگویی ندارد چرا که دروغ به هیچ وجه در روحیه جهادی جایی ندارد.