فرارو : به گفته یک کارشناس مسائل خارجی، تصحیح سخنان معاون اول رییس جمهوری از سوی وزیر دفاع مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی بنا نداشت که تنگه هرمز را ببند را باید به فال نیک گرفت چرا که این سخنان به مدد کاهش تنشها و دنبال کردن استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای دور کردن نیروهای نظامی خارجی فرامنطقهای از خلیج فارس خواهد آمد.

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این مطلب گفت: طرح بحثمسدود کردن تنگه هرمز توسط معاون اول رییس جمهوری از‌‌ همان ابتدا به دو دلیل اشتباه، غیر کار‌شناسی و غیر ضروری بود.

وی در بیان دلیل نخست اشتباه بودن این موضع گفت: طرح این سخنان از سوی یک مقام به هر حال عالی رتبه در دستگاه دولتی، موضع رسمی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و به نوعی باز کردن مشت ایران از ابزارهای که در اختیار دارد تلقی خواهد شد، آنچنان که پیش از این بیان این موضوع از سوی مقامات نظامی جمهوری اسلامی آنقدر واکنش منفی نداشت که از سوی معاون اول رییس جمهوری داشت که این خود بیانگر حساسیت جایگاه‌های است که باید افراد با در نظر گرفتن و متناسب با آن به اظهارنظر بپردازند.

نماینده ایلام در مجلس تصریح کرد: شاید این واقعیتی باشد که اگر روزی جمهوری اسلامی ایران با خطر جدی روبرو شد چاره‌ای جز این نداشته باشد که از تمامی ابزارهای که در اختیار دارد از جمله مسدود کردن تنگه هرمز به منظور دور کردن تهدید‌ها بهره ببرد با این حال استفاده از تمامی ابزار‌ها معمولا آخرین گزینه خواهد بود نه آنکه پیش ازعملی شدن تهدید‌ها، با بیان چنین سخنان نسنجیده‌ای پشاپیش خود را خلع سلاح کنیم.

وی در ادامه در تشریح دومین دلیل خود درباره اشتباه بودن اتخاذ چنین موضعی گفت: بیان این سخنان دقیقا عکس استراتژی جمهوری اسلامی برای کاهش نیروهای نظامی خارجی فرامنطقه‌ای در خلیج فارس بود.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی معاون اول رییس جمهوری عملا یکبار دیگر بهانه‌ای به دست دشمنان جمهوری اسلامی ایران داد تا نیروهای خود در منطقه خلیج فارس را افزایش دهند و آرایش تازه‌ای برای مقابله با آنچه تهدید جمهوری اسلامی ایران برای صلح و ثبات منطقه خوانده شد به خود بگیرند.

وی افزود: آغاز رقابت تسلیحاتی تازه، تجهیز نیروهای نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس، آماده باش ارتش‌های منطقه، به دست آوردن بهانه‌ای تازه به منظور حفظ نیروهای نظامی آمریکایی خارج شده از عراق در منطقه، اعزام ناو پیشرفته رادارگریز انگلیس، افزایش رفت و آمدهای ناو‌ها و زیردریایی‌های آمریکایی در خلیج فارس و… همه و همه دستاورد بیان چنین سخنانی از سوی یک مقام سیاسی در جمهوری اسلامی است.

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفت: بنابراین سخنان اخیر وزیر دفاع مبنی بر اینکه «ما نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم» شاید صحیح‌ترین موضع و در راستای فرو نشاندن تنش بروز پیدا کرده و به دنبال استراتژی سابق جمهوری اسلامی ایران یعنی کاهش نیروهای نظامی خارجی فرامنطقه‌ای از خلیج فارس باشد.

قنبری ادامه داد: با این حال اتخاذ دو رویکرد متناقض از سوی ایران متاسفانه از سوی رسانه‌های غربی، عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران تعبیر شده است که این به هیچ عنوان برای وجه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی مناسب نیست.

این نماینده مجلس گفت: چه خوب بود افراد با در نظر گرفتن جایگاه خود از بیان سخنان نسنجیده که به چهره بین المللی کشور آسیب می‌زنند خودداری می‌کردند و اتخاذ مواضعی چنین مهم و استراتژیک که با منافع ملی جمهوری اسلامی پیوند خورده است را به صاحبان اصلی و مسوولان امر واگذار می‌کردند تا اینگونه مشکلاتی برای کشور بروز پیدا نکند و مسوولان ناچار نشوند به تصحیح موضوع نخست یا تغییر نظر خود دست بزنند.

وی در خاتمه گفت: نظرات و دیدگاههای مهم که با منافع ملی کشور در ارتباط است باید از یک کانال و یک صدا بیان شود که اگر غیر از این باشد انعکاس این مواضع، برداشتهای ناصحیحی را به دنبال خواهد داشت که برای کشور خوب نیست.