به گزارش فارس، ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ در مراسم بزرگداشت دویست سالگی امیرکبیر، اسفندیار رحیممشایی؛ رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حضور رئیسجمهور پیشنهادی مبنی بر طراحی نشانی مزین به تصویر "امیرکبیر" برای اعطا به مدیران و برگزیدگان لایق در کشور داد.

نشانی که تا سال ۱۳۸۹ کسی رنگش را ندید و سراغی از آن نگرفت تا اینکه ۲۰ دی ۱۳۸۹، مجدداً سازمان میراثفرهنگی و گردشگری مراسمی تحت عنوان بزرگداشت امیرکبیر برپا کرد. این بار هم رحیم‌مشایی سخنران آن، دوباره وعده داد، اما وعده‌ای پرخرج‌تر از سابق، او در این مراسم اعلام کرد: «موضوع نشان لیاقت امیرکبیر در دست بررسی است و این بار همراه با ۱۰۰ سکه طلا به مدیران دولتی لایق کشور اعطا می‌شود».

این نشان بر اساس پیشنهاد اولیه‌ای که در همان مراسم سال ۱۳۸۶ با موافقت احمدی‌نژاد روبرو شد قرار بود نشانی باشد که " به تمام بهترین‌ها در هر شاخه‌ و رسته‌ای " اهدا شود.

سازمان میراثفرهنگی و گردشگری امسال قرار است باز هم ۲۰ دی‌ماه بزرگداشتی برای امیرکبیر در کاخ گلستان برگزار کند اما هنوز مشخص نیست که آیا پای ثابت سخنرانی این مراسم هم حضور خواهد داشت؟ آیا امسال باز هم شمایل امیرکبیر دستاویز وعده و وعیدهای سیاسیون خواهد شد یا تنها برای اجرای یک وعده ناپخته، صدها سکه هم به افرادی حواله می‌شود؟ ۱۰۰ سکه‌ای که در حال حاضر معادل ۶۵ میلیون تومان می‌شود.

تقدیر از "بهترینها " و "لایقترینها " در بین دستگاههای دولتی رنگ و لعابی خاص دارد و با کمترین نظارتی، بودجههای دولتی هم در این، بده و بستانها دست به دست میشوند.