نگرانی مقام فرانسوی از ناکافی بودن تلاش های اروپا برای حفظ برجام

رئیس لابی تجاری فرانسه در ایران گفت، وی نگران است سیل خروج شرکت های اروپایی از ایران به دلیل تصمیم دولت آمریکا در مورد وضع تحریم های جدید است و اینکه بعید است تلاش های دولت های اروپایی برای حفاظت از منافع شرکت هایشان کافی باشد.

رهبران اروپایی قصد دارند بدون حضور آمریکا توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ کنند. اما به گفته مقامات اتحادیه اروپا هیچ راه آسانی برای حفاظت از منافع شرکت ها و بانک های اروپایی در مقابل تحریم های فراسرزمینی دولت آمریکا وجود ندارد و در طی روزهای گذشته شرکت های بزرگ اروپایی از قصد خود برای خروج از ایران سخن گفته اند.

متیو اتورنائو، مدیر مرکز تجاری فرانسه در تهران گفت: «متاسفانه، آنچه ما باید نگران آن باشیم خروج تعداد زیادی از شرکت های اروپایی (از ایران) است... فعالیت های سیاسی دولت های (آروپایی) خوب است، اما احساس ما این است که این فعالیت ها برای اطمینان بخشی به شرکت ها جهت حفظ فعالیت هایشان در ایران کافی نخواهد بود.»

شرکت فرانسوی توتال که نمادین ترین قرارداد با ایران را بعد از لغو تحریم ها در بخش انرژی این کشور منعقد کرده بود، هفته گذشته اعلام کرد که در صورتی که نتواند از تحریم های آمریکا معاف شود، از ایران خارج خواهد شد.

اتورنائو افزود، حضور شرکت های بزرگی نظیر توتال ابتدا موجی ایجاد کرد و سبب ورود شرکت های کوچکتر در این بخش به بازار ایران شد، اما خروج این شرکت طبیعات سیگنالی مخالف این را ارسال خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: «آنچه ما شاهدش هستیم این است که شرکت ها به دنبال معافیت گرفتن از آمریکا در مورد تحریم ها خواهند بود، اما موضع آمریکا در این قضیه آنچنان سختگیرانه است که ما فکر می کنیم بعید است این معافیت هااعطا شود.»

اتورنائو گفت، من تردید دارم که مقررات منع کننده اتحادیه اروپا بتواند در حفاظت از منافع شرکت های اروپایی در ایران موثر واقع شود و اتحادیه اروپا بتواند به سرعت این مقررات را اجرا نماید، به خصوص از این جهت که شرکت ها باید در طی چند هفته آینده در مورد تبعیت یا عدم تبعیت از تحریم های آمریکا تصمیم گیری کنند.

وی افزود، بانک های کوچکتر فرانسوی که مشتریانی دارند که در ایران فعالیت می کنند، به این مشتریان گفته اند که بعید است بتوانند بعد از 6 اوت ارائه خدمات به آنها را ادامه دهند. به گفته اتورنائو، تحریم های مرتبط با بانک مرکزی انجام فعالیت های مالی را پیچیده تر خواهد ساخت. «با توجه به عدم حمایت بانکی، تمام بخش های اقتصادی (از این تحریم ها) متاثر خواهند شد، حتی بخش هایی نظیر درمان و صنایع غذایی که معاف از تحریم ها هستند.»

شرکت های کوپک و متوسط ممکن است برای ماندن در ایران به دنبال کار با شرکت های تابعه آسیایی باشند.

این مقام فرانسوی گفت: «در کوتاه مدت، آسان ترین راه برای دولت های اروپایی، پوشش دادن هزینه های ناشی از اعمال تحریم های آمریکا بر برخی شرکت هاست.»