به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در نشستی با موضوع آرایش اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم که شب گذشته به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه از ابتدا اعتقاد داشتیم که اصلاح طلبی در چارچوب نظام اسلامی ایران است، تأکید کرد: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، فتنه سال ۸۸ یک واقعیت است. گروهکهای ضد انقلاب هم در فتنه سال ۸۸ حضور داشتند و دستگیر شدند. این گروهها فکر میکردند که میتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه در بروز فتنه سال ۸۸ شکی نیست، گفت: از روز اول معترض به بحثتقلب در انتخابات ریاست جمهوری و اغتشاشات بودم اما نمی‌توان گفت که ۱۴ میلیونی که به موسوی رأی دادند فتنه‌گر هستند.

نماینده مردم سمنان در مجلس اظهار داشت: عده‌ای در سال ۸۸ با کمک عناصر خارجی فعالیت‌های مخرب داشتند و عده‌ای هم امر برایشان مشتبه شده بود و اگر فضا امنیتی نمی‌شد برخی حوادثنیز روی نمی‌داد.

دبیرکل حزب مردمسالاری خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ فضا را امنیتی کردند و هنگامی که با برخی عناصر معترض دیدار می‌کردیم اعلام می‌کردند که ما با سران فتنه دیدار کرده‌ایم و باید رد صلاحیت شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه عدم تفکیک در سال ۸۸ مشکلات زیادی ایجاد کرد، گفت: مواضع بنده مشخص است و واقعیت این است که از همان روزهای اول حوادثسال ۸۸ موضع گرفتم. در ۳۱ خرداد در مجلس شورای اسلامی سخنرانی داشتم و پیش از اصولگرایان بحثفصل الخطاب را مطرح کردم.

وی با اشاره به اینکه باید به مطالبات مردم در مجلس نهم توجه ویژه‌ای شود اظهار داشت: در سال ۸۸ در ملاقات‌هایی که با معترضان به انتخابات داشتم اعلام کردم که باید تفکیک را رعایت کنیم.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت: پس از ۲۵ بهمن کنگره حزبی داشتیم و اعلام کردم که نباید به بهانه حمایت از مردم مصر تجمع خیابانی راه‌اندازی کرد.

کواکبیان در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره حصر خانگی موسوی و کروبی چیست و آیا باز هم آنان را اصلاح طلب می‌دانید تصریح کرد: هنگامی که این افراد مقابل ولی فقیه می‌ایستند پس جزء اصلاح طلبان نیستند.

دبیرکل حزب مردمسالاری با اشاره به اینکه نباید فتنه اصلاحات را بخورد و یکی از دلایلی که وسط میدان هستیم همین است، گفت: برخی‌ها نمی‌توانند نام احمدی نژاد را ببرند و در نتیجه می‌گویند گروه انحرافی. مگر می‌شود مشایی بدون اجازه احمدی‌نژاد کاری انجام دهد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم خاطر نشان کرد: اکنون باید به دنبال مشارکت حداکثری باشیم. اینکه بخواهیم خط کشی کنیم و میان گروه‌های سیاسی شاقول بگذاریم درست نیست. این خط کشی‌ها ما را از هدفمان دور می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: معتقدم در بحثآقای مصلحی کسانی که به طور شفاف سه بار فرمان ولی فقیه را زیر سؤال بردند باید موضع قاطعی در برابر آنها گرفته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مصداق‌ها نباید مهم باشد بلکه باید مفاهیم را در نظر بگیریم، گفت: ممکن است در جریان اصولگرایی نیز افرادی باشند که قانون اساسی را قبول ندارند اما این‌گونه نیست هرکسی که مارک اصلاح طلبی دارد، مقابله قانون اساسی کشور می‌ایستد.

کواکبیان با بیان اینکه افرادی با مارک اصولگرایی در مقابل فرمان ولی فقیه ایستاده‌اند، خاطرنشان کرد: تا دلتان بخواهد در انتخابات تخلف شده اما تاکنون تقلبی در انتخابات کشور ما صورت نگرفته است و اکنون هم ستاد مبارزه با جرایم انتخاباتی در قوه قضاییه شکل گرفته و باید این امر را به فال نیک بگیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی باید به دنبال منافع ملی باشیم، گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس یکی از نمایندگان اعلام کرد که اگر کشورهای غربی و شورای امنیت ۲ قطعنامه دیگر علیه ایران صادر کند محکم در مقابل آنان خواهیم ایستاد که در پاسخ به وی گفتند باید اقداماتی انجام دهیم که دیگر قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشود.

وی افزود: ایران همواره از کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و افغانستان حمایت مالی کرده است اما هنگامی که در بحثترور سفیر عربستان در آمریکا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شد این کشورها به نفع ایران رأی ندادند.

کواکبیان اظهار داشت: دست رئیس جمهور درد نکند که به کشورهای آمریکای لاتین سفر می‌کند اما چرا وی در طول هفت سال گذشته به یک کشور اروپایی سفر نکرده است و آیا واقعا این درد نیست؟

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بی‌ارزش‌ترین وضعیت قیمت ریال در منطقه مربوط به ایران است گفت: اکنون قیمت دلار به ۱۷۰۰ تومان رسیده و نمی‌توان گفت که این مشکلات به دلیل تحریم‌های کشورمان است.

کاندیدای نمایندگی مجلس نهم با اشاره به اینکه باید اکنون به مطالبات مردم رسیدگی کرد چون مشکلات اقتصادی دارند اظهار داشت: به یکی از مسئولان امر گفتم که لیست ۱۴هزار شغلی که ایجاد کرده‌اید را ارائه دهید و وی پاسخ داد بابت هر ۶۰ متر ساخت مسکن مهر یک شغل ایجاد شده است و آیا این استدلال درست است؟

مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری در پاسخ به سؤال دانشجویی که پرسید عکس العمل آقای هاشمی درباره انتخابات اخیر چیست؟ گفت: ۴۰ میلیون نفری که در انتخابات ریاست جمهور سال ۸۸ پای صندوق‌ها حضور داشتند، ناباب، منافق و ضدانقلاب نبودند و همه آنان نظام را قبول داشتند و با فرض اینکه نظام مقبول است در این انتخابات شرکت کردند. حال آیا اشکال دارد آن ۴۰میلیونی که در انتخابات سال ۸۸ شرکت کردند دوباره در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند؟

وی افزود: با مسئولان بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی صحبت کردم که اعلام داشتم پرونده افرادی که پس از حضور رهبری در نماز جمعه تهران در اغتشاشات شرکت داشتند را بررسی می‌کنیم اما کسانی که پیش از حضور رهبری در نماز جمعه اقدامات مخرب انجام داده بودند را رها می‌کنیم.

کواکبیان اظهار داشت: قبول ندارم که آقای هاشمی دوست نداشته باشد مردم در انتخابات شرکت کنند. ما به دیدار آقای هاشمی رفتیم که به ما گفت بسیاری از مسائل کشور از طریق انتخابات پیش می‌رود و منافع ملی اکنون اقتضا می‌کند که به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آقای هاشمی تأکید دارد که همه در انتخابات آتی شرکت کنند، گفت: آقای هاشمی دارای سوابق انقلابی بسیاری است و با رهبری همراه بوده است. اکنون سیاست جریان انحرافی این است که در انتخابات دو قطب ایجاد کند. جریان انحرافی سعی دارد این‌گونه قلمداد کند که احمدی نژاد موافق حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی و اقای هاشمی مخالف این حضور حداکثری در انتخابات مجلس نهم است.

وی با اشاره به اینکه تکذیب نمی‌کنم که آقای هاشمی به فرزندش محسن اجازه شرکت در انتخابات را نداده است، گفت: با حجت الاسلام عسگری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیداری داشتم که وی داوطلب نمایندگی مجلس نهم شده است و آقای هاشمی از وی خواسته از تهران در انتخابات شرکت کند و از سویی دیگر آقای واعظ طبسی نیز تأکید دارد که وی از شهر مشهد نماینده مجلس شود.

کواکبیان به اغتشاشات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در تلاش بودیم آنهایی را که توهم تقلب در انتخابات داشتند را اصلاح کنید اما ترسیدیم به ما هم بگویند فتنه‌گر هستیم.

دبیرکل حزب مردمسالاری اظهارداشت: با موسوی و کروبی چندین جلسه برگزار کردم اما به این نتیجه رسیدم که اگر این جلسات ادامه پیدا کند به بنده هم فتنه‌گر بگویند.

وی افزود: در سال ۸۸ خدمت آیت الله مهدوی کنی رسیدم و طرح خود را با عنوان لویی جرگه به وی مطرح کردم. طرح ما این بود که تمامی نمایندگان با دعوتنامه آیت الله مهدوی کنی در جلسه‌ای در مجلس حضور پیدا کنند و این جلسه با پیام رهبری آغاز شود. قصدمان این بود که در این جلسه اعلام شود که حوادثسال ۸۸ پایان یافته و رئیس جمهور قانونی است تا با این اقدام اعتماد مجدد در کشور شکل بگیرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای بررسی این طرح سه جلسه با آیت الله مهدوی کنی برگزار کردم که نمی‌دانم ایشان طرح ما را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردند یا خیر.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم در شرایط کنونی بحثساکتین فتنه به درد ما نمی‌خورد. چرا کسی نمی‌پرسد احمدی نژاد تاکنون لفظ فتنه را به کار نبرده است؟ اگر این‌گونه باشد احمدی نژاد در رأس ساکتین فتنه است. برخی‌ها فقط می‌گویند قالیباف، لاریجانی و آقای هاشمی جزو ساکتین فتنه هستند.

وی افزود: معتقدم بحثساکتین فتنه و مطرح کردن آن در شرایط کنونی دردی دوا نمی‌کند و آیا واقعا نمی‌شد دو ماه بعد خانه سینما را منحل کرد.

کواکبیان درباره گزارش اصل ۹۰ مجلس گفت: گزارش اصل ۹۰ مجلس در خصوص اغتشاشات سال ۸۸ در مجلس قرائت شد که بسیار باعجله بود و در برنامه مجلس معین نشده بود. خواندن این گزارش چه دردی را برای ما دوا کرد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سؤال دانشجویی که پرسید آینده حیات سیاسی اصلاح طلبان چیست؟ گفت: بنده رمالی و جن‌گیری بلد نیستم، چه می‌دانم ۱۰ سال آینده اصلاح طلبان چه می‌شود. ممکن است هزاران اتفاق در عرصه سیاسی کشور رخ دهد. اکنون در خلیج فارس مشکل داریم و اگر پیشامدی روی دهد روند کشور تغییر پیدا می‌کند.

کواکبیان تصریح کرد: همانطور که اصولگرایان باید پوست بیندازند اصلاح طلبان نیز باید پوست‌اندازی کنند و اصلاحات سنتی دیگر نمی‌تواند دوام پیدا کند.

وی افزود: اگر یکی از اصلاح طلبان وارد هیئت رئیسه مجلس می‌شد فضا تغییر پیدا نمی‌کرد؟ اما این امر همانند مجلس ششم و هفتم رخ نداد.

این نماینده مجلس درباره چالش‌های امنیتی پیش روی انتخابات مجلس گفت: برگزاری انتخابات در تمامی کشورها بدون مشکل نیست پس باید از قبل آمادگی داشته باشیم.

کواکبیان در خصوص نقش رسانه‌ ملی در انتخابات گفت: واقعیت این است که ۱۰‌ها برنامه یک سویه پخش می‌شود و افرادی که در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند یکدیگر را تأیید می‌کنند و رسانه ملی با اینگونه اقدامات نتیجه معکوس می‌گیرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس درباره چالش‌های موجود در تنگه هرمز گفت: هیچ یک از مسئولان اصلی نظام که در رأس بخش‌های امنیتی و نظامی هستند اعلام نکردند که تنگه هرمز رامی‌بندیم و تنها این سخن را رحیمی معاون اول رئیس جمهور مطرح کرده است.

وی در پایان سخنانش گفت: از نظر عملیاتی بستن تنگه هرمز توسط ایران امکانپذیر است اما این اتفاق رخ نمی دهد. اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کرده اما کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی نفت ایران را میخرند و بنابراین بستن تنگه هرمز روی نخواهد داد اما اگر حلقوم ما را بخواهند بیشتر بگیرند میتوان این تنگه را بست.