به گزارش مهر امروز بعدازظهر قرار بود سئوال از رئیس جمهوری در کمیسیون های برنامه ، امنیت ملی، اصل نود و عمران مجلس شورای اسلامی بررسی شود که به علت سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین و فوت مادر میرتاج الدینی و در نتیجه عدم حضور معاونت پارلمانی رئیس جمهور در کمیسیون های تخصصی بررسی نشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معترض به عدم حضور معاونت های دیگر رئیس جمهور در جلسات بررسی سئوال بودند زیرا در صورتی که میرتاج الدینی در مجلس نیز حضور داشت نمی توانست به طور همزمان در چهار کمیسیون مربوطه برای پاسخگو به سئوال نمایندگان حضور یابد.

بررسی سئوال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سه شنبه هفته آینده موکول شده است

در همین رابطه اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی با اعلام این خبر که سئوال از رئیس جمهور در رابطه با عزل مصلحی و متکی در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی نشده است گفت: بررسی این سئوال به سه شنبه هفته آینده موکول شده است.

در ادامه علی اکبر اولیا عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه به علت عدم حضور میرتاج الدینی بررسی سئوال از رئیس جمهور یک هفته دیگر نیز به تاخیر افتاد گفت: ضرورتی برای حضور میرتاج الدینی در کمیسیون عمران وجود نداشت ایشان می توانست کسی دیگر را برای ارائه توضیحات در رابطه با سئوالات مطروح از رئیس جمهور به این کمیسیون بفرستد.

وی با بیان اینکه بررسی سئوال عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور در خصوص عدم اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روانسازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل های انرژی که از سوی مجلس ابلاغ شده بود در دستور کار کمیسیون عمران قرار داشت افزود: اگر میرتاج الدینی در مجلس هم حضور داشت نمی توانست به طور همزمان در ۴ کمیسیون برای پاسخگویی در مورد سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور حضور یابد و باید از معاونت های دیگر ریاست جمهوری نیز کمک می گرفت.

عدم بررسی سوال کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل فوت والده آقای میرتاج الدینی

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه سئوال از رئیس جمهور در نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل فوت والده آقای میرتاج الدینی بررسی نشده است گفت بررسی این سئوال به هفته آینده موکول شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امروز قرار بود نماینده رئیس جمهور جهت رسیدگی به سئوال نمایندگان از احمدی نژاد درباره علت نرخ پایین رشد اقتصادی و عدم تحقق ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور پاسخ دهد از عدم حضور نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون برنامه و بودجه انتقاد کرد.

عدم بررسی سوال کمیسیون اصل نود از رئیس جمهور در هفته جاری

در ادامه سید فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز از عدم بررسی سئوال از رئیس جمهور در این کمیسیون خبر داد.

وی افزود: معاونان رئیس جمهور قرار بود در خصوص اظهار نظر رئیس جمهوردر مورد جایگاه مجلس پاسخگو باشند.

داستان هزار و یک شب سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور

۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با ۷۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به ۶ کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده ۱۹۷ آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.
علی مطهری نماینده تهران ۵ تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با ۱۰۰ امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه ۸ آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به ۷۳ امضا(نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به ۶۹ امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

بالاخره ۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با ۷۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به ۶ کمیسیون مجلس ارجاع شد.

در پایان بررسی سئوال از رئیس جمهور یک هفته دیگر نیز به تعویق افتاد .