ایران و چین هدف راهبرد جدید آمریکا

به گزارش فارس، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی شب گذشته در برنامه گفتوگوی ویژه خبری که به موضوع "ناکامی راهبرد نوین اطلاعاتی و امنیتی کاخ سفید علیه ایران" اختصاص داشت، طی سخنانی با طرح این سؤال که چرا آمریکاییها برای مقابله با ایران استراتژی جدید نظامی- امنیتی را اتخاذ کردهاند، گفت: راهبرد جدید دولت اوباما نشاندهنده وضعیت امنیت ملی آمریکاست. اگر این سند راهبردی توجه کنیم، چندین موضوع مهم کشف خواهد شد که نشاندهنده ضعف امنیت ملی آمریکاست.

وی با بیان اینکه طبق راهبرد جدید آمریکا، آمریکایی‌ها محوریت عملیات‌های نظامی خود را محدود کرده‌اند، افزود: در این راهبرد که بیشتر به خاطر مباحثاقتصادی، عملیات‌های نظامی محدود شده است، عملیات‌های اطلاعاتی در اولویت قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه طبق راهبرد جدید آمریکا، آمریکایی‌ها دیگر قادر به اجرای عملیات‌های بزرگ نیستند، تصریح کرد: دولت اوباما می‌گوید عملیات نظامی منطق خود را از دست داده است که به اعتقاد من این به دلیل منطق اقتصادی است چرا که آمریکایی‌ها دیگر به اندازه گذشته نمی‌خواهند برای عملیات‌های بزرگ هزینه بپردازند.

دبیر سیاسی روزنامه کیهان با تاکید بر اینکه محدودیت عملیات‌های نظامی را افکار عمومی به دولت آمریکا تحمیل کرده است، ‌ گفت: افکار عمومی آمریکا می‌گوید عملیات‌های خارجی هیچ نفعی برای مردم آمریکا نداشته است لذا مردم آمریکا بر اجرای عملیات‌های خارجی نظامی حساس شده‌اند.

وی ادامه داد: کوچک شدن ارتش آمریکا چند پیام به جامعه جهانی دارد که از جمله آن کوچک اما مجهزتر شدن ارتش آمریکا است و دومی که آمریکایی‌ها به جای عملیات‌های نظامی به سراغ عملیات‌های اطلاعاتی خواهند رفت.

محمدی، ایران و هند را کانون و هدف استراتژی جدید آمریکا دانست و گفت: ایران به عنوان منشاء ایدئولوژیک و چین به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی هدف آمریکا در استراتژی جدید نظامی است.

دبیر سیاسی روزنامه کیهان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری آمریکا همواره بر عملیات نظامی بوده است و راهبرد عملیات اطلاعاتی مبتنی بر شبکه‌سازی باید باشد اما آمریکایی‌ها در این بخش موفق نبودند و بر همین اساس به دنبال اجرای عملیات‌های اطلاعاتی هستند.

وی با بیان اینکه ایران در ۳۰ سال گذشته در خاورمیانه شبکه سازی ایدئولوژیک با توانمندی‌های بالا را انجام داده است، خاطرنشان کرد: به اذعان خودشان، حزب الله لبنان از حیثعملیات‌های اطلاعاتی نسبت به تمامی شبکه‌های شبیه به خودش توانمندتر است. لذا سرمایه‌گذاری ایران در بخش شبکه سازی موفق‌تر از آمریکا بوده است و اگر آمریکا بخواهد در خاورمیانه شبکه سازی کند، چندین سال طول خواهد کشید.

محمدی با اشاره به هجمه‌های اخیر آمریکا به نیروی قدس سپاه پاسداران، تاکید کرد: تمرکز آمریکایی‌ها بر سپاه قدس به خاطر توانمندی‌های این نیرو برای اجرای عملیات‌های ویژه بوده است. آنها می‌خواهند با هجمه به سپاه قدس این نیروها را محافظه‌کار و یا فشل کنند تا در نهایت توان این نیرو بالفعل نشود.

دبیر سیاسی روزنامه کیهان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فضای ایران از ویژگی‌های مختصی برخوردار است که تمامی تحلیل‌ها درباره ایران باید منطبق با این ویژگی‌ها باشد، گفت: اگر بخواهیم برای عملیات روانی در ایران عددی را انتخاب کنیم، من می‌گویم نسبت عملیات‌های روانی ۸۰ به ۲۰ است. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با نشانه گرفتن ذهن مردم و بحرانی جلوه دادن وضعیت بر فشار عملیات روانی علیه ملت ایران بیفزاید.

وی افزود: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در یک جدول هماهنگ، برنامه‌های خود را تقسیم‌بندی کنند و با متحد کردن فتنه داخلی، ضد انقلاب اپوزیسیون با جاسوسان و برخی کشورهای منطقه ایران را در یک پیچ تاریخی تحت فشار قرار دهند.

محمدی با طرح این سؤال که منظور آمریکایی‌ها از هدیه ۶۰ چیست، چرا هدیه و چرا ۶۰ و چه کسی به چه کسی هدیه می‌دهد، گفت: فضای فعلی آمریکا ناشی از احساس قدرت آمریکا نیست بلکه برگرفته از ضعف دولت آمریکاست. آمریکایی‌ها به لحاظ راهبردی تاکنون به اندازه امروز ضعیف نشده بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این جمله آمریکایی‌ها علیه ملت ایران که " همه گزینه‌ها برای برخورد با ایران روی میز است " گفت: ابتدا باید ببینیم مخاطب این جمله چه کسانی هستند. بنده معتقدم مخاطب این جمله رژیم صهیونیستی است نه ایران. آمریکایی‌ها می‌خواهند در مقابل ادعاهای اسرائیلی‌ها مبنی بر کوتاهی دولت اوباما در مقابل ایران پاسخی برای گفتن داشته باشند. چرا که صهونیست‌ها تصورشان این است که آمریکا در مقابل ایران کوتاه آمده‌اند.

محمدی با اشاره به تاکتیک‌های آمریکایی‌ها برای فشار روانی علیه ملت ایران گفت: آمریکایی‌ها تهدید می‌کنند، تحریم می‌کنند، عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی علیه ایران می‌کنند، از جریان ضد انقلاب داخلی حمایت می‌کنند و سپس در پاسخ به این سؤال که شما می‌خواهید در نهایت با ایران چه کنید، می‌گویند به دنبال مذاکره با ایران هستیم. اما ایران باید با ادبیاتی که ما می‌خواهیم حاضر به مذاکره شود. لذا این اقدامات آمریکایی‌ها برای این است که طرف ایرانی برای مذاکره دست خود را پر کند و با دست پر برای مذاکره بیاید.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آمریکایی‌ها به شدت از الگو شدن تجربه جمهوری اسلامی در خاورمیانه نگران هستند، اظهار داشت: به طور طبیعی تحولات و فرآیندهای منطقه نیازمند الگو و مدل است و قطعا این الگو و مدل دموکراسی آمریکایی نیست. خود آمریکایی‌ها می‌گویند اگر قرار باشد الگوی جدیدی به تحولات منطقه ارائه شود، نتیجه آن الگوی دموکراسی غربی نخواهد بود.

وی افزود: برخی‌ از آمریکایی‌ها به مقامات آمریکا می‌گویند برای اینکه به کل دنیا باج بدهید تا جلوی ایران بایستد، یک بار بیاییم به ایران باج دهیم و ایران را به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای بپذیرید. آمریکایی‌ها به دنبال الگو کردن مدل ترکیه بودند که عمر این مدل تمام شد و اما امروز می‌خواهند وضعیت را در ایران به گونه‌ای بحرانی جلوه دهند تا خود ایرانی‌ها فکر الگو شدن را از سرشان بیرون کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به انتخابات مجلس نهم نگاهی ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: نگاه آمریکایی‌ها این است که اگر انتخابات در ایران به درستی و همانگونه که مقام معظم رهبری می‌خواهد انجام شود، مدل انقلاب اسلامی تثبیت خواهد شد. لذا برای مقابله با تثبیت انقلاب دو سال است که برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند نسخه دیگری از فتنه ۸۸ را برای انتخابات مجلس نهم طراحی کنند.

دبیر سیاسی روزنامه کیهان همچنین گفت: برخی‌ها از هم اکنون به دنبال مخدوش کردن نتیجه انتخابات هستند. اکبر گنجی می‌گوید مهم نیست نتیجه چه باشد و نتیجه هر چه باشد، تقلب شده است. می‌خواهند مثل فتنه ۸۸ مردم را به خیابان بیاورند تا اگر پیروز شدند به بهانه جشن و یا شکست خوردند به بهانه تقلب.

وی کاهش مشارکت در انتخابات مجلس نهم را از دیگر برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی دانست و گفت: برخی‌ حرف‌ها با هدف فضاسازی برای فشارهای خارجی انجام می‌شود و برخی‌ها می‌گویند که باید کاری کنیم تا شرایط برای دخالت خارجی‌ها در ایران فراهم شود. لذا بر همین اساس اکبر گنجی و شیرین عبادی در فرانسه جنبش سبز تشکیل دادند در حالی که باید گفت جنبش سبزی که در خارج از کشور باشد، به چه درد مردم ایران می‌خورد.

محمدی از تلاش آمریکا برای توزیع پول بین گروهک‌های ضد انقلاب با هدف عملیات‌های جاسوسی در ایران خبر داد و با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ماجرای فتنه ۸۸ گفت: در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بخشی از اقدامات جاسوسی فتنه‌گران منتشر شد. افرادی چون امیرحسین جهانشاهی با مقامات رژیم صهیونیستی نشست و برخاست می‌کنند و فردی به نام محمد خاتمی پاسخ نمی‌دهد که چرا دوستانش با اسرائیلی‌ها نشست و برخاست می‌کند.

وی با بیان اینکه بی بی سی و رادیو فردا ماموریت رسانه‌ای ندارند، بلکه بنگاه تروریستی هستند و به عنوان پوشش عملیات روانی عمل می‌کنند، تاکید کرد: فردی با رادیو فردا برای فعالیت رسانه‌ای تماس می‌گیرد اما بعد از گذشت ۶ ماه قلم او تبدیل به سلاح می‌شود. لذا رسانه‌هایی چون بی بی سی و رادیو فردا بنگاه‌های تروریستی هستند.

محمدی با بیان اینکه اقدامات اطلاعاتی علیه ایران تک سرویسی نیست بلکه بین سرویسی است، گفت: برای اقدام اطلاعاتی علیه ایران تمامی سرویس‌های جاسوسی متحد می‌شوند و بالطبع آن پیروزی در مقابل این اقدامات، پیروزی علیه سرویس‌های جاسوسی است نه یک سرویس جاسوسی.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بحثدولت تبعید که توسط جریان ضد انقلاب طراحی شده بود، خاطرنشان کرد: جریان ضد انقلاب می‌خواست ۲۵ آذر نشستی را علیه ایران در فرانسه برگزار کند که موفق نشد و بنا دارد در بهمن ماه آتی این نشست را برگزار کند.

وی با بیان اینکه مدعیان امروز دموکراسی همان ترویست‌هایی هستند که برای متوقف کردن ایران از هر اقدامی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: وقتی گفتند انتخابات باید تحریم شود، مشخص بود که خط تحریم برای کاهش مشارکت از بیرون کشور طراحی شده بود بر همین اساس برخی عناصر ضد انقلاب حتی نیازهای سیاسی خود را کنار گذاشته و تن به نیازهای سیاسی آمریکا داده است.

محمدی در پاسخ به این سؤال که اتحاد و نقطه اشتراک جریان فتنه، جریان ضد انقلاب اپوزیسیون، سلطنت‌طلب و آمریکا و اسرائیل در مقابله با ایران چیست، گفت: نقطه کلیدی و مورد تفاهم این جریان‌ها متوقف کردن ایران در یک پیچ استراتژیک است. که به موجب آن تمامی جریان‌ها اعم از ضد انقلاب، سلطنت طلب و اپوزیسیون را متحد کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دشمن به این نتیجه رسیدند که اگر ایران از انتخابات آتی مجلس عبور کند، یک قدرت غیرقابل مهار تبدیل خواهد شد و به قول ایهود باراک مصونیت خواهد داشت، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از اینکه ایران به یک قدرت غیر قابل مهار تبدیل شود، به شدت نگران هستند و رفتار امروز آنها دال بر این موضوع است.

وی با اشاره به همراهی بخشی از جریان موسوم به اصلاحات با آمریکا گفت: امروز جریان اصلاحات در بیرون کشور از معاون رئیس جمهور تا وزیر و معاون وزیر دارد. اما آمریکایی‌ها بارهای سنگینی را به دوش‌های نحیفی گذاشته‌اند و این اشتباه آنهاست.

محمدی گفت: اصلاح طلبانی که امروز به خارج کشور پناهنده شدند اگر توانایی داشتند در ایران می‌ماندند و حرف شان را می‌زدند. آقای مهاجرانی حتی با هیچ مشکل امنیتی مواجه نبود اما از کشور بیرون رفت. اشتباه آمریکا آنجاست که به گروه‌هایی تکیه کرده که دارای مشکلات مالی، اخلاقی و خانوادگی هستند این افراد ضعیف‌تر از آن هستند که به ایران مقتدر ضربه بزنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با بحران نتیجه مواجه‌اند، گفت: توان آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به ایران کمتر از آن چیزی است که آنها ادعایش را دارند. چرا که قدرت ایران برای پاسخگویی بیشتر از توان آنها بوده است.

وی افزود: آنها برای مقابله با احتمال بستن تنگه هرمز گفتند ۱۴ میلیون بشکه نفت را برای یک ماه وارد بازار می‌کنیم. این در حالی است که اگر تنگه هرمز یک ماه و یک روز بسته شود آنها برنامه‌ای برای مقابله نخواهندداشت. از تحریم‌های نفتی سخن می‌گوینددر حالی که اگر نفت تحریم شود ایران بازار آسیا را حفظ خواهد کرد همانطور که کره جنوبی میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده است و در نهایت قیمت نفت گران خواهد شد و ایران درآمد خود را حفظ خواهد کرد.

محمدی در پایان با تاکید بر اینکه عملیات اطلاعاتی مزیت نسبی آمریکا نیست، تاکید کرد: استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با ایران تاثیرگذار نخواهد بود.