به نوشته روزنامه تهران امروز،رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز در واكنش به تذكرات گسترده نمايندگان به درج اساميشان در ليست ردصلاحيتشدگان وزارت كشور كه در برخي رسانهها انعكاس يافته بود، گفت: اين اعداد و ارقام اعلام شده از ردصلاحيتها دقيق نيست.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این درخواست‌ها گفت: اگر تذکرات نمایندگان در رابطه با رد صلاحیت‌هایی است که در رسانه‌ها اعلام شده، ما پیگیری و بررسی کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اعداد و ارقام اعلام شده از رد صلاحیت‌ها دقیق نیست، اسامی بعضی آقایان را نوشته‌اند که اشتباه است. وی با بیان اینکه بعضی رسانه‌ها یا به اشتباه اسم برخی نمایندگان را جزو رد صلاحیت‌ها نوشتند یا عمدی داشتند، گفت: اسم آقای دلخوش و موسوی که جزو رد صلاحیت‌ها نام برده شده است، اشتباه است.

چطور صلاحیت کسانی که الان نماینده‌اند احراز نشده است؟


در این جلسه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه شیوه کنونی اجرای قانون درباره بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی باعثهتک قانون‌گذاری می‌شود از رئیس مجلس خواست تا برای جلوگیری از این برخوردها با مقامات مربوطه گفت‌وگو کند و لاریجانی نیز تاکید کرد که برخی رد صلاحیت‌ها مبنایی نداشته است. احمد توکلی نماینده تهران در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۸۶ مبنی بر آزادی نمایندگان در اظهارنظر بدون تعقیب گفت: برخی ردصلاحیت‌هایی که صورت گرفته درست نیست و هم‌‌اکنون قانون طوری اجرا می‌شود که باعثهتک قانون‌گذاری می‌شود. وی ادامه داد: وقتی افرادی نماینده مجلس هستند و نسبت به آنها گفته می‌شود عدم احراز، این عجیب به نظر می‌رسد یا نمایندگانی که شهره هستند به دین داری و سابقه انقلابی دارند یا سوابقی که دارند روشن است که اینها متدین انقلابی هستند و طرفدار ولایت فقیه اما به استناد اینکه التزام به ولایت فقیه ندارند آنهار ا رد صلاحیت کرده‌اند.

توکلی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: این باعثلطمه به آبروی نظام و سوء استفاده دشمنان می‌شود خواهش می‌کنم با مقامات ذی‌ربط صحبت کند که این برخوردها را نکنند زیرا ضررش بیشتر از نفع آن است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار توکلی با تایید سخنان وی، گفت: بعضی رد صلاحیت‌ها که از طرف وزارت کشور و هیات‌های اجرایی صورت گرفته به نظر می‌آید کار درستی نبوده است و مبنایی نداشته است. مثلا عدم احراز درباره یک نماینده با توجه به اینکه ۴ سال در مجلس حضور داشته و اظهارنظر کرده است، معنا ندارد. لاریجانی گفت: عدم احراز درباره افرادی است که شناخته شده نباشند. درباره برخی استناداتی کردند که اصلا درست نیست این اعتراضات به وزارت کشور گفته شده و افرادی هم از مجلس مشخص شدند که با آنها مذاکره کنند. وی از نمایندگانی که نسبت به رد صلاحیت خود معترض هستند خواست تا کار را از طریق شورای نگهبان و هیات‌های نظارت پیگیری کنند.

واکنش حدادعادل به رد صلاحیت مطهری

پس از حداد عادل در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران حضور یافت و سوالات خبرنگاران پارلمانی مبنی بر ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس توسط هیات‌های اجرایی، ردصلاحیت را در هر انتخابات امری دانست که همواره رخ می‌دهد و گفت: معترضین می‌توانند اعتراضاتشان را از مجاری قانونی دنبال کنند چرا که مطمئنا این اعتراضات در مراحل بالاتر رسیدگی می‌شود و در برخی از موارد تجدیدنظر صورت می‌گیرد. وی افزود: ممکن است در برخی از موارد در مرحله تجدیدنظر به رای قبلی رای داده شود ولی به هر صورت به نظر بنده ردصلاحیت‌ها در تمامی مراحل رخ داده و چیز تازه‌ای نیست.

حدادعادل در عین حال خاطرنشان کرد: حدس می‌زنم که همچون دوره‌های قبل موضوع ردصلاحیت‌ها تا حدودی حل شود ولی به نظر بنده بیش از این نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید دلایل مورد نظر هیات‌های اجرایی استانی را جویا شد و آن را مورد رسیدگی قرار داد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در توصیه‌ای به معترضان ردصلاحیت‌ها گفت: قانون راه اعتراض را نشان داده است و طبعا آنها از راه‌های قانونی اعتراضات‌شان را دنبال می‌کنند. وی در واکنش به این پرسش که ارزیابی شما از ردصلاحیت‌های چهره‌های شاخصی همچون آقای مطهری به دلیل عدم التزام به قانون اساسی چیست، گفت: به هر صورت به این مسائل رسیدگی می‌شود، بنده وارد مصداق‌ها نمی‌شوم.

حدادعادل افزود: بنده از هیچ ردصلاحیت و از هیچ اعتراضی دفاع نمی‌کنم چرا که این کار مستلزم ورود به جزئیاتی است که بر اساس آن این تصمیمات گرفته شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: البته این احتمال وجود دارد که با اعتراضات صورت گرفته در مرحله تجدیدنظر صلاحیت‌ها تایید شود.

انتقاد علیخانی از ردصلاحیت‌های برخی اقلیت‌های مجلس


واکنشها به رد صلاحیت نمایندگان به اینجا ختم نشد و یک عضو فراکسیون خط امام(ره) نسبت به ردصلاحیت بعضی از اعضای این فراکسیون در انتخابات آینده انتقاد کرد.

قدرت‌الله علیخانی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه «در شرایط فعلی ایجاد وحدت و حفظ آن برای کشور ضرورت دارد» گفت: در این شرایط حساس با وجود تحریم‌ها و تهدیدات بسیار دشمنان تصمیم گرفتیم به ندای امام راحل که فرمودند در هیچ انتخاباتی و به هیچ بهانه‌ای نباید کنار کشید گوش دهیم و از آبروی خود برای حفظ آرمان‌های انقلاب رهبری و نظام مایه گذاشتیم.

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که اشکالاتی بر ما وارد است و اینکه ما منتقد دولت هستیم اما ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های آن بالاتر از این است که برادران مخلص اقلیت مجلس مورد توهین و حمله قرار بگیرند و گفته شود این‌ها اصلاح طلبانی بدلی هستند.

نماینده مردم قزوین در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: باید گفته شود در این شرایط حساس برای دفاع از آرمان‌های امام(ره)، مقام معظم رهبری و نظام آمده‌ایم، اما بی‌مهری‌هایی از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور شده است.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان اجرایی قزوین در بررسی صلاحیت مدعی شد: بنده به اتهام عدم پایبندی به قانون اساسی و سوء شهرت رد صلاحیت شدم، این در حالی است که بعد از آقای ابوترابی محبوب‌ترین چهره از نظر خدمات و بودن در خط امام(ره)، علیخانی است.

من نماینده رهبری در جهاد قزوین بودم و حدود ۱۰ سال از طرف امام راحل به امور نظام جمهوری اسلامی رسیدگی می‌کردم که در شرایط فعلی مشخص شد دشمنان و حسودان چشم نداشتند خدمات ارائه شده به نظام را ببینند. وی اظهار کرد: امیدوارم شورای نگهبان بتواند با وسعت دید صلاحیت تمامی گروه‌ها و احزاب را حفظ کند تا مجلس نهم به مجلسی تنها اصولگرا تبدیل نشود.

نظر تمدن درباره ردصلاحیت منتقدین


استاندار تهران که شاید تصور نمی‌کرد موج انتقادات به رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس تا این حد گسترده باشد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها متعلق به برخی جریانات معتقدند تنها منتقدین دولت رد صلاحیت شده‌اند، افزود: در بین کسانی که تا این لحظه صلاحیت‌شان تایید شده، سخت‌ترین منتقدان دولت حضور دارند؛ از این رو این موضوع یک شوخی افراطی است.
تمدن با تاکید بر اینکه ربط دادن بحثصلاحیت‌ها به دولت بسیار مسخره است، گفت: در رد صلاحیت‌ها بیشترین کاهش را در این دوره داشته‌ایم؛ به گونه‌ای که نسبت به مجلس هشتم ۲۳ درصد تعداد رد صلاحیت‌ها کاهش یافته است.

استاندار تهران با بیان اینکه انتخابات ربطی به دولت ندارد، خاطرنشان کرد: هیات اجرایی، هیات نظارت و بازرسی از خود مردم هستند و مراجع چهارگانه نیز در اختیار دولت قرار ندارند؛ از این رو دولت جایی در این پازل ندارد که بخواهد مخالف و منتقد خود را تایید یا رد کند.

استاندار تهران در بخش ديگر سخنان خود به حضور گرايشهاي مختلف براي شركت در انتخابات آينده مجلس اشاره و تصريح كرد: از هر دو گرايش در انتخابات حضور دارند و اميدواريم شاهد يك رقابت سالم باشيم.