از طرح تحقیق و تفحص تا تغییر ریاست

کشمکش بر سر ریاست دانشگاه آزاد و حواشی حول این دانشگاه بزرگ، از سال ۸۴ شروع شد. مخالفت های دولت با دانشگاه آزاد ، از زمانی رسانه ای شد که محمود احمدی نژاد با "زیاد" دانستن شهریه این دانشگاه ، در یکی از سفرهای استانی اعلام کرد که دولت دانشگاهی بنا خواهد کرد که شهریه هایش از دانشگاه آزاد کمتر باشد. اما در ابتدای سال ۸۷ بود که این حواشی و اتفاقات به اوج خود رسید.


آغاز اختلاف با طرح تحقیق و تفحص

داستان با طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد آغاز شد. زاکانی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم و سلیمی نمین، اعلام کردند که ریاست جاسبی دانشگاه آزاد غیرقانونی است.

محمد دهقانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: " بحثتحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد از مجلس هفتم آغاز شد و شاید هیچ تحقیق و تفحصی در طول تاریخ این کشور به اندازه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد حجم کاری بالایی نداشت و میزان نیروی انسانی به کار گرفته در آن بسیار بالا بود که پرچم‌دار این تحقیق و تفحص، آقای زاکانی بود که تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد شاید تمامی طول مدت مجلس هفتم وقت گرفت و ۹۰۰ نفر در این تحقیق و تفحص مشارکت داشتند و به ۸۰ جلد رسید. کار مبنایی در خصوص دانشگاه آزاد از مجلس هفتم شکل گرفت که سپس مسائل بعدی در خصوص این دانشگاه آغاز شد. "


شکایت جاسبی از سلیمی نمین

سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران هم به طور جدی در مخالفت با رییس این دانشگاه سخن گفت و در همین راستا سفرهایی نیز برای تشکیل نشست های نقد دانشگاه آزاد انجام داد. او جاسبی را متهم به مفسده های مدیریتی کرد. دانشگاه آزاد نیز اعلام کرد که این ادعاها را در محاکم قضایی پیگیری خواهد کرد. عباس سلیمی نمین در نامه ای سرگشاده‌ای به سعید مرتضوی دادستان تهران، اعلام کرد که جاسبی قانونا رییس دانشگاه آزاد نیست و لذا نمی تواند علیه او در دادگاه شکایت کند.

سلیمی نمین درپی انتشار گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس هفتم، انتقادات شدیدی را که به دانشگاه آزاد و خصوصا رییس آن عبدالله جاسبی وارد آورد و همین امر موجب شکایت جاسبی از او شد. در متن نامه سلیمی نمین آمده بود: " با توجه به این امر که آقای جاسبی روال قانونی احراز پست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را طبق اساسنامه مصوب، طی نکرده و لذا از جایگاه قانونی برخوردار نیست، آیا ایشان و منصوبان مشارالیه، مجازند به نام دانشگاه آزاد در محاکم قضایی به طرح دعوا علیه دیگران بپردازند؟ "

حمایت هاشمی از جاسبی

اما پاسخ اظهارات تند سلیمی نمین توسط هیئت امنای دانشگاه آزاد به شکلی کاملا دیپلماتیک داده شد. هاشمی در یک همایش در اردیبهشت ماه ۸۷ در شوشتر گفت: " عملکرد و موقعیت کنونی دانشگاه آزاد بهترین گواه بحق بودن این دانشگاه است. " و سپس، تصریح کرد که " دانشگاه آزاد کار را بزرگتر از این می‌داند که اقدامات آن را فقط به بنده و آقای جاسبی منتسب کنید. " که پاسخ این اظهارات هم اظهارات تندتر سلیمی نمین بود. " توجه ویژه حضرتعالی در دفاع از کلیت دانشگاه آزاد به نوعی که خطا رفتگان در مدیریت نتوانند از این سخن حق سوء استفاده کنند، انتظار بحقی بود که ملت ایران به ویژه خانواده بزرگ آن دانشگاه از همه دست اندرکاران داشته و دارد. " هاشمی رفسنجانی هم پاسخ سلیمی نمین را این طور داد که " دانشگاه آزاد همیشه مزاحمان و حسودانی داشته است و عده‌ای فقط برای کسب شهرت با دانشگاه آزاد مخالفت می‌کنند. " و این کشمکش ها ادامه یافت.

وقف؛ پایان ماجرا؟
در شهریور ۱۳۸۸ اعضای هیات موسس جدید دانشگاه آزاد تمامی اموال غیرمنقول اعم از مشاع یا مفروز و دارایی‌های منقول بادوام، حقوق، امتیازات، سهام و تمام اجزا، توابع و متعلقات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی را وقف کردند. در بیانیه هیات موسس دلیل این وقف اینگونه ذکر شد: «این سرمایه عظیم در درجه اول و عمدتاً متکی به شهریه دریافتی از میلیون‌ها دانشجو بوده و اندکی از آن از منابع کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی خیر تامین شده و به این وسیله بار عظیم مالی از دوش دولت و بودجه ملی برداشته شده است. با وقف این ثروت عظیم ملی این ثروت به ملت بازگردانده می شود.» اما قصه ی وقف هم با مخالفت حامیان دولت و نهایتا حکم رهبری بی سرانجام ماند.

پیگیری تغییر ریاست

بحثتغییر رییس دانشگاه آزاد، در زمان محمدمهدی زاهدی وزیر سابق علوم، موضوع افزایش شهریه ‌این دانشگاه با وجود مخالفت وزارت علوم، موجب بروز کشمکش بین وزارتخانه و «دانشگاه آزادی» ‌ها شد و سرانجام بحث«تغییر» جدی شد؛ چنان‌که با اصلاح اساسنامه جدید دانشگاه آزاد و ابلاغ آن در ۲۸ فروردین سال گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع شکل اجرایی به خود گرفت؛ هر چند پیش از آن، شورا به دانشگاه آزاد، فرصتی برای اصلاح اساسنامه خود داده بود اما ظاهرا از این فرصت استفاده‌ نشد و سرانجام اساسنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح شد. براساس اساسنامه جدید، ریاست این دانشگاه از این پس دوره‌ای و چهارساله می‌شود، همچنین اسامی نامزد یا نامزدهای پیشنهادی توسط هیات امنای دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود تا رییس دانشگاه را این شورا انتخاب و منصوب کند.

هیئت امنای جدید، رئیس جدید؟!

اعضای هیات امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی را علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و حمید میرزاده به عنوان نمایندگانی از اعضای هیات موسس و کامران دانشجو، مرضیه وحید دستجردی و محمد محمدیان، فرهاد دانشجو، یزدی صمدی، فریدون عزیزی و عبدالله جاسبی تشکیل می‌دهند. جلسه هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد با حضور هر ۱۰ عضو حقیقی و حقوقی این دانشگاه برگزار شد. که در این جلسه با معرفی کاندیداهای جایگزینی عبدالله جاسبی، " فرهاد دانشجو " به عنوان جایگزین پیشنهادی وی و رئیس جدید دانشگاه آزاد معرفی شد.

اما رئیس هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با بیان اینکه اطرافیان رئیس جمهور با جاسبی دیدار و گفتگو می کردند گفت: " احمدی‌نژاد تغییر جاسبی را به تعویق انداخت و جریانهایی تلاش کردند که ریاست جاسبی دردانشگاه آزاد ادامه پیدا کند وگرنه کار او زودتر از اینها می توانست تمام شود. "

و کشمکش بر سر ریاست دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد. ..