به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ،سيد محمدرضا سجادي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در ژنو ۲۳ ديماه با ارسال نامهاي رسمي به پيلي، کميسر عالي حقوق بشر در ژنو، اعتراض رسمي کشورمان را به سکوت مجامع بينالمللي به ويژه سازمانهاي حقوق بشري در قبال شهادت احمديروشن اعلام كرده است.

در این نامه ضمن یادآوری قطعنامه‌های متعدد مصوب سازمان ملل برای مبارزه علیه تروریزم، بیان شده است که محکومیت ترورهای سازمان یافته کشورهای معاند علیه دانشمندان ایران یک تعهد الزام‌آور برای سازمان‌های بین‌المللی است، از این رو این سازمان‌ها باید به صریح‌ترین شکل ممکن ترورهای انجام شده علیه دانشمندان ایرانی را محکوم کنند.

سکوت مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان‌های حقوق بشری در این زمینه سبب جسورتر شدن تروریست‌های جنایتکار شده است. این سازمان‌ها باید با شکستن سکوت خود به تعهدات قانونی خود عمل کرده و ضمن محکوم کردن صریح این اقدامات در عمل به نص و روح منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های آن اقدامات لازم به منظور جلوگیری در از بین بردن و مبارزه با کسانی که اقدامات تروریستی را در ایران انجام داده‌اند به عمل آورند تا اطمینان حاصل شود که در آینده دیگر چنین اعمال وحشیانه‌ای علیه زندگی مردم بی‌گناه انجام نمی‌شود.

در این نامه نسبت به این‌که برای بیش از دو سال دانشمندان ایرانی و استادان دانشگاه به اهداف طرح سیستماتیک ترور توسط عملیات پیچیده پنهان طراحی شده توسط برخی از کشورهای متخاصم تبدیل شده‌اند، ابراز نگرانی شده است. تکرار این عملیات و مشابهت‌ آن‌ها به طور کامل گویای این است که طراحان این عملیات تروریستی در نظر دارند که جمهوری اسلامی ایران را با وحشیانه‌ترین روش ممکن از حق قانونی و مشروع خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی محروم کنند. در حالی‌که مانع‌تراشی به هر شکل در تلاش یک کشور در حال توسعه برای اعمال حقوق قانونی و مشروع خود، محروم کردن کشور از حق توسعه است که از اولیه‌ترین حقوق اساسی بشر است و به طور کامل مغایر حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل و منشور حقوق بشر است.

به گزارش ایسنا، ‌ در این نامه هم‌چنین بیان شده است که چنین اعمال بزدلانه‌ای ملت ایران و دانشمندان آن را از رسیدن به قله‌های پیشرفت علمی و پیشبرد موفقیت‌آمیز برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی باز نخواهد داشت.

علاوه بر ارسال اين نامه به پيلي، نمايندگي کشورمان در ژنو با ارسال نامهاي به توکايف، مديرکل دفتر اروپايي سازمان ملل و همچنين ارسال يادداشت رسمي به کليه کشورهاي مستقر در ژنو، خواستار محکوميت اين اقدام ناجوانمردانه تروريستي و عمل به تعهدات قانوني خود براي مبارزه با اين اعمال تروريستي شده است.