به گزارش افکار نیوز به نقل از press TV ، وزير امور خارجه روسيه در ديدار با علي باقري، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت که مسکو براي کمک به تضمين موفقيتآميز بودن مذاکرات پيش روي تهران با ۱+۵ (انگليس، چين، روسيه، امريکا، فرانسه و آلمان) آماده است.

احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ۸ ژانویه تایید کرد که ایران و ۱ + ۵ با ازسرگیری مذاکرات در ترکیه موافقت کرده‌ است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه(۲۹ دی) ترکیه را برای برگزاری گفت‌وگوهای تهران با شش قدرت هسته‌ای جهان پیشنهاد کرده است و می‌گوید این مذاکرات باید هر چه زودتر ازسر گرفته شوند.

ایران و گروه ۱ + ۵ تاکنون دو دورمذاکرات فراگیر یکی در دسامبر۲۰۱۰ در ژنو و دیگری در ژانویه ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه برگزار کردند.

باقری با اشاره به نقش مثبت روسیه در ازسرگیری مذاکرات تهران با ۱ + ۵ بر ناکارآمدی رویکرد گفت‌وگو فشار تاکید کرد و گفت تهران استراتژی گفت‌وگو همکاری را روش موثری برای دستیابی به یک نتیجه برد برد برای دو طرف می‌داند.

امریکا و اسراییل و برخی متحدانشان ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند و با استفاده از این اتهام‌ها شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد کرده‌اند چهار دور تحریم‌علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

تهران همواره بر ماهيت صلحآميز برنامه هستهاي ايران تاکيد ميکند و ميگويد به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش جنگافزارهاي هستهاي و يکي از اعضاي آژانس بينالمللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فنآوري صلحآميز هستهاي برخوردار است.