استفاده نظامی از خزر محدود به کشورهای ۵گانه حاشیه دریا

محمد کاظمی، در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: با توجه به درخواست بسیاری از نمایندگان برای رفع ابهامات مفاد این کنوانسیون، وزیر امور خارجه باید ضمن حضور در صحن مجلس درباره مذاکرات انجام گرفته و توافقات صورت گرفته توضیحات شفافی ارایه کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حواشی بسیاری در رابطه با این کنوانسیون در بین افکار عمومی ایجاد شده و از این رو ضرورت ارایه توضیحات شفاف افزایش می‌یابد.

عدم تعیین سهم کشورها از دریا در معاهدات 1921 و 1940

وی افزود: در قراردادهای 1921 و 1940 ایران و شوروی روسیه به موضوع سهم کشورهای از دریای خزر پراخته نشده و تکیه این معاهدات بر روی استفاده مشاع از دریا است، در کنوانسیون هم گویا موضوع ممنوعیت کشتی‌رانی کشورهای بیگانه جز کشورهای همسایه دریا مورد تاکید قرار گرفته است.

کاظمی یادآور شد: علاوه بر این استفاده نظامی به غیر از کشورهای 5گانه از دریای خزر ممنوع شده است، پیش از این تاکید و توافقی برای این ممنوعیت‌ها وجود نداشته است، از این رو یکی از کشورهای حاشیه دریا با کشور متخاصم ایران دوست بوده و گمان داده می‌شد که اجازه استفاده نظامی در دریای خزر به آنها داده شود.

تاکید کنوانسیون دریای خزر بر تحکیم روابط کشورهای 5گانه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کنوانسیون وحدت و همدلی و تحکیم روابط بین کشورهای 5گانه را مورد توجه قرار داده است، گفت: تعیین سهمیه، استفاده از بستر و زیربستر یک بحث حقوقی پیچیده‌ای است که به نظر نیاز به وقت بیشتری است و از این رو به جلسات بعدی موکول شده است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آنچه در کنوانسیون دریای خزر مورد توافق واقع شده مقدمه مذاکرات بعدی برای تعیین سهم و میزان برداشت کشورها از بستر و زیربستر است.