به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روزهای یکشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که یک فوریت آن خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید اولین دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی در هفته پیش رو است.

همچنین بررسی ۶ لایحه اعاده شده از شورای نگهبان نیز در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.

مجلس هشتم از طرح رسیدگی به اموال مسئولان رفع ابهام می کند
درهفته پیش رو گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد رفع ابهام ماده ۲ طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزان نظام که در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس اعاده شده در دستور کار مجلس قرار دارد.

به گزارش مهر، طرح رسیدگی به اموال مسئولان که اوایل سال جاری برای حل اختلافات موجود میان شورای نگهبان و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود چندی پیش مجددا برای رفع ابهامات در رابطه با ماده ۲ این طرح به مجلس شورای اسلامی بازگشت و در کمیسیون قضائی رفع ابهام شد و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس بازگشت. ماده ۲ این طرح درباره تعیین دایره شمول مسئولانی است که باید لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه دهند.

ارائه لیست اموال، شرط حضور افراد در پست های یاد شده است.

در همین رابطه محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارجاع ماده ۲ طرح رسیدگی به اموال مسئولان از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس شورای اسلامی گفت: ماده ۲ طرح رسیدگی اموال مسئولان از موادی بود که مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفته بود طبق قانون مجلس شورای اسلامی موظف به رفع ابهام است و نباید این ماده به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شد.

وی افزود: لذا مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده ۲ طرح رسیدگی به اموال مسئولان را برای رفع ابهام به مجلس شورای اسلامی باز گرداند.

بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح نظارت بر نمایندگان در روزهای پایانی مجلس هشتم

هفته پیش رو همچنین بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

بررسی طرح نظارت مجلس بر نمایندگان در صحن علنی مجلس مهر ماه سال جاری پایان یافت بررسی این طرح حدود ۶ ماه در کمیسیون مشترک نمایندگان برای بررسی طرح نظارت به طول انجامیده بود.

مهر ماه سال جاری طرح نظارت بر نمایندگان پس از پایان بررسی ها در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد.

ابتدای آبان ماه سخنگوی شورای نگهبان از هفت ایراد شرعی و قانون اساسی این شورا بر طرح نظارت بر نمایندگان خبر داد.

عباسعلی کدخدایی درگفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح نظارت بر نمایندگان گفت: این طرح با هفت ایراد شرعی و قانون اساسی مواجه شده و البته برخی ایرادات نیز ماهیت آیین نامه ای دارند.

وی افزود: بر اساس نظراعضا شورای نگهبان این طرح با اصول ۵۷،۶۵، ۱۵۶ و ۱۵۹ مغایرت داشته و در یک مورد نیز این مصوبه مجلس مغایر با شرع مقدس شناخته شد.

سه وزیر در صحن علنی مجلس

این هفته همچنین غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور می یابند.

بررسی سئوال نماینده ارومیه از وزیر آموزش و پرورش در دستور کار دو هفته گذشته مجلس نیز قرار داشت اما با عدم حضور حاج بابایی در صحن مجلس بررسی این سئوال به تعویق افتاد.

تصمیم نهایی مجلس درباره یک طرح انتخاباتی

صحن علنی مجلس شورای اسلامی هفته آینده گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی از رد طرح الزام تحویل تصاویر صورت جلسات شمارش آرا به نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی که یک فوریت آن آبان ماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود را نیز بررسی خواهد کرد.

در صورت تصویب نهایی این طرح فرمانداران هر یک از مراکز حوزه انتخابیه موظف می شوند حسب درخواست هر یک از نامزدهای نمایندگی مجلس یک نسخه برابر با اصل صورتجلسات شمارش آرا در شعب اخذ رای را ظرف ۲۴ ساعت پس از شمارش در اختیار نامزدها قرار دهند.

مخالفان تصویب فوریت این طرح آن را موجب القای بی اعتمادی در سطح جامعه در آستانه انتخابات می دانستند اما موافقان معتقد بودند برای اطمینان بیشتر کاندیداها بهترین راه این است که یک کپی از صورتجلسات در شعب انتخاباتی به کاندیداها ارائه شود.

بررسی گزارش رد ۶ تقاضای تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس

علاوه بر این در ماه های پایانی مجلس هشتم شورای اسلامی که گزارش های تحقیق و تفحص کمیسیون های مجلس در صف طولانی قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارند، کمیسیون های انرژی، برنامه و بودجه، کشاورزی و اجتماعی گزارش های خود از رد تقاضاهای جدید تحقیق و تفحص را در صحن علنی مجلس قرائت خواهند کرد.

کمیسیون انرژی گزارش خود مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت نفت و برخی شرکت های تابعه در خصوص خرید لوله های انتقال گاز و گزارش رد تقاضای تحقیق و تفحص از قرار دادهای نفت و گاز را در صحن علنی مجلس قرائت می کند.

همچنین کمیسیون برنامه و بودجه نیز گزارش خود مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از میزان تحقق اهداف سند چشم انداز را به صحن علنی مجلس ارائه می دهد.

علاوه بر این کمیسیون کشاورزی نیز دو گزارش خود از رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست کشور نیز را در صحن علنی مجلس قرائت می کند.

همچنین در هفته پیش رو گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شورای عالی اداری و برخی اقدامات اخیر دولت مثل دور کاری و انتقال وزارتخانه ها و کارکنان به سایر استان ها نیز در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

البته هفته پیش رو دو تقاضای تحقیق و تفحص ا ز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و حادثه منجر به فوت و جرح عده ای از کارگران در کارخانه ایران خودرو در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.