هدفمندی یارانه ها؛ تحقق عدالت یا فشار برمردم

اسدالله بادامچیان در گفتوگو با خانه ملت گفت: منظور و مقصود قانونگذار از قانونی که به نام قانون هدفمندی یارانه ها تصویب کرد تحقق عدالت در جامعه بوده است نه تحت فشار قرار دادن مردم و توزیع یارانه نقدی و دعوا بر سر افزایش این یارانه.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی اجرای سلیقه ای قانون هدفمندی و بی توجهی به نگاه کارشناسی مجلس را عامل اصلی وضعیت فعلی بازار و تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اعلام و تاکید کرد: شتابزدگی تبدیل به صفتی از دولت در سیاست‌های اقتصادی شده است و همین شتابزدگی باعثمی شود هر روز مسائل ناشی از اجرای قانون هدفمندی به معظلات بزرگ تری تبدیل شود.

بادامچیان با انتقاد از نحوه توزیع یارانه نقدی به مردم در شرایط فعلی گفت: اعطای یارانه نقدی یکسان به ۷۲ میلیلون نفر با کدام اصل اقتصادی سازگار است؟ وقتی قیمت‌ها برای تمامی اقشار جامعه به یک میزان افزایش یافته است، چرا باید به همه افراد با درامدهای متفاوت یک میزان یارانه پرداخت شود؟ دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا حدی سلیقه ای عمل کرد که مجلس با خود شعار از فراگشتن پشیمان گشته ایم می گوید.

به یک طبقه از مردم باید نان ارزان ارائه داد

بادامچیان با انتقاد از شیوه فعلی ارائه یارانه و افزایش قیمت ها به خصوص قیمت نان گفت: از پایه و اساس این شیوه اجرای هدفمندی نادرست بود که به طور مثال در خصوص قیمت نان شیوه فعلی دلیلی بر ان نادرستی است.

وی ادامه داد: باید یک نوع نان با کیفیت با مخاطب زیاد را ارزان در اختیار جامعه قرار دهیم و افزایش قیمت را برای انوع نان دیگر اعمال کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی روش سیاست گذاری دولت در بخش نان و حذف یارانه انواع نان را نادرست خواند و افزود: دولت با چه منطقی یارانه همه انواع نان را قطع کرد و آن را به صورت نقدی در جامعه توزیع کرد؟ دولت فاقد سیاست گذاری کارآمدی در این عرصه است تا بتواند منافع نانوا، مصرف کننده و کشاورز را تامین نماید.

زیر ساخت‌های اقتصادی اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید بیش از پیش مهیا شود

بادامچیان با انتقاد از شتابزدگی دولت در اجرای این قانون گفت: مجلس تمام یک سال گذشته به دولت تذکر داد که شیب افزایش قیمت ها تند است اما دولت بی توجهی کرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد از مصوبه اخیر مجلس نیز ناراضی هستند و از این که مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت کرده است سر به نارضایتی برداشته اند.