به گزارش فارس، حمیدرضا افراشته داماد پروین احمدینژاد معاون حوزه مشاوران جوان دولت که ریاست آن به عهده مشایی است، صبح امروز نشستی خبری در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار کرد.


افراشته با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر به برخی از فعالیت‌های مشاوران جوان اشاره کرد و گفت: تشکیل مشاوران جوان یکی از ابتکارات دولت احمدی‌نژاد و برگرفته از گفتمان دولت نهم و دهم است.



داماد خواهر رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌ مشاوران جوان از ابتدای دولت در بخش‌های مختلف دولت نهم و دهم حضور و سعی داشتند در نهادینه‌سازی نخبه‌پروری سیاسی و اجتماعی نقش ایفا کنند.



معاون حوزه مشاوران جوان رییس‌جمهور به اهمیت نخبه‌پروری سیاسی و اجتماعی اشاره اضافه کرد: این سازمان یک سازمان اداری است و زمینه را فراهم کرده تا جوانانی که علاقه‌مند هستند بدون هیچ محدودیتی به عنوان عضو افتخاری در سازمان مشاوران جوان فعالیت کنند.



افراشته ادامه داد: ما در گام دوم تلاش کرده‌ایم تا فضایی را آماده کنیم تا جوانان در کنار مدیران قرار گیرند و از تجربه مدیران استفاده کنند؛ البته آن‌ها نقش تصمیم‌گیری و پاسخ‌گویی ندارند، ‌مشاوره می‌دهند و از تجربیات مدیران استفاده می‌کنند. البته در این زمینه سعی کرده‌ایم آموزش‌های لازم را بدهیم و از طرف دیگر ملزومات اداری و قانونی این حضور را فراهم کنیم.



وی اضافه کرد: ما در آینده‌ نزدیک سند نخبه‌پروری سیاسی و اجتماعی جوانان را آماده و به هیات دولت ارائه خواهیم داد.



داماد خواهر رییس‌جمهور با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر تشکیل دبیرخانه‌ای در تهران در راستای برگزاری همایش بین‌المللی جوانان یادآور شد: با توجه به اینکه نشست سران غیرمتعهد در سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، ما در تلاش‌ایم که در همان فاصله زمانی یعنی دو سه هفته بعدتر، نشست جوانان این حوزه را با نگاه متمرکز بر جوانان و اشتراکات جوانان با انقلاب اسلامی برگزار کنیم.



افراشته با توصیف اثرات تشکیل حوزه مشاوران جوان و نظر رییس‌جمهور در این ارتباط و تاثیر آن در راستای حضور بیشتر جوانان در عرصه مدیریتی و اجرایی و ورود ایده‌های خلاقانه در عرصه مدیریتی نشات گرفته از روحیه جوانان بیان داشت: کارگروهی نیز به نام کارگروه مهندسی ارزشی بر اساس مصوبه هیات دولت در مشاوران جوان تشکیل خواهد شد که در واقع این کارگروه کار مطالعاتی انجام خواهد داد و طبق قانون برنامه باید دولت در پروژه‌های مختلف مهندسی ارزشی داشته باشد که این خود به حذف هزینه‌های غیرضروری می‌انجامد و ماهیت جوانانه دارد.



معاون حوزه مشاورین جوان دولت با بیان اینکه ما تلاش کرده‌ایم در فضای اداری کشور، روحیه آرمانی و طراوت جوانی را بدهیم تصریح کرد: در هفته آینده نشست سراسری مشاوران جوان با حضور سرشاخه‌های آن‌ها تشکیل می‌شود، البته تعداد سرشاخه‌های مشاوران جوان تا لایه شهرستان‌ها پیش رفته و ما آن‌ها را سفیران وحدت، بصیرت و خدمت می‌دانیم و حدود ۱۰ هزار نفر ما اکنون سرشاخه مشاوران جوان داریم که البته در این همایش منتخبان این سرشاخه‌ها که حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر هستند شرکت خواهند کرد.



داماد خواهر احمدی‌نژاد ادامه داد: اعضای وابسته ما در دستگاه‌های اجرایی، استانداری‌ها و مجموعه‌های مختلف پنج هزار نفر می‌باشند.



وی اعلام کرد که این گروه در آینده جشنواره‌ای از طرح‌های پیشنهادی مشاوران جوان در مسیر اجرا برگزار خواهد کرد.



وی با بیان اینکه ما در بحثمشاوران جوان و توسعه شبکه مشاوران جوان فقط نگاه کمی نداشته‌ایم، بلکه نگاه کیفی را نیز دنبال کرده‌ایم و بر همگرایی بیشتر جوانان تاکید داریم گفت: ماهیت کار مشاوران جوان مشاوره‌ای است و در این ارتباط نظام‌نامه آموزشی مشاوران جوان نیز آماده شده است تا در توانمندی این مشاوران به کار گرفته شود.



افراشته با بیان اینکه در ابتدای تشکیل مشاوران جوان، عده‌ای آن را مجموعه‌ای فرمایشی می‌دانستند، با رد این موضوع و با تاکید بر این‌که هر جوان ایرانی می‌تواند عضو مشاوران جوان باشد و نگاه ما این نیست که افراد به واسطه ارتباطات و انتصابات عضو باشند اظهار داشت: ولی سرشاخه مشاوران جوان که قرار است به مدیران مشاوره بدهد، دارای فرآیندی است و فرآیند این اینگونه است که مدیر آن منطقه سه نفر از جوانان را معرفی می‌کنند و از این سه جوان، یک نفر را ما انتخاب می‌کنیم البته در این مسیر انتخاب وقتی که از مردم آن منطقه می‌پرسیم که نام چند تن از جوانان ممتاز آن منطقه را معرفی کنند، اسامی که مردم می‌دهند با اسامی که مدیران می‌دهند بیش از ۵۰ درصد مشترک است. مثلا یکی از دستگاه‌ها برگزیده کنکور ۷۹ را به عنوان مشاور خود معرفی کرده است.



داماد خواهر رئیس دولت با اشاره به نقش مشاوران جوان در حوزه انتقال ایده و ورود خلاقیت در دستگاه‌های اجرایی گفت: مشاوران جوان نسبت به عمر دستگاه‌های دیگر کشور مجموعه جوان است و زمانی را برای تثبیت خود گذراند. بعضا با چالش‌هایی روبرو بوده‌ایم ولی سعی کرده‌ایم این چالش‌ها را برطرف کنیم و کار را جلو ببریم و مشاوران جوان را تثبیت کنیم و اکنون در سطح اجرایی کشور پذیرفته شده‌اند.



معاون حوزه مشاوران جوان رییس‌جمهور یادآور شد در حال حاضر برخی از بخشداران و معاونان فرمانداران در استان‌های گوناگون تجربه مشاوره جوان بودن را دارند و میانگین تحصیلی دوستان ما در مشاوران جوان بالای لیسانس است و در واقع مشاوران جوان بانکی برای مدیران شده‌اند.



داماد خواهر رئیس جمهور افزود: ممکن است برخی تغییر نسل مدیران و ورود جوانان به این عرصه را یک تهدید بدانند در صورتی که ما آن را یک فرصت می‌دانیم و باید در این ارتباط برنامه‌ریزی کرد.



وی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم گرایشهای سیاسی و وابستگی در انتخاب مدیران کمترین سهم را داشته است.