" دور زدن تنگه هرمز، غیرممکن است "

به گزارش افکار نیوز ،پيتر سند کارشناس کشتيراني در شوراي بالتيک و درياهاي بين المللي به "دو جونز" گفت استفاده از راههاي جايگزين طولانيتر براي انتقال نفت، هزينه انتقال را افزايش داده و سبب ميشود نفت در نهايت در زمان طولانيتر و به ميزان کمتري به بازارهاي بين المللي برسد.

امریکا و متحدان اروپایی‌اش در ادامه تلاش برای توقف برنامه صلح آمیز هسته ای تهران، تحریم های جدیدی را علیه واردات نفت ایران و مبادلات مالی با موسسات مالی جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند اگر تهران نتواند نفت خود را صادر کند، در اقدامی تلافی جویانه تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد؛ روزانه حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام با عبور از تنگه هرمز روانه بازارهای جهانی می‌شود.

براساس گزارش دو جونز، هم اکنون کشورهای کویت، ایران، عراق، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که همگی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) هستند، از طریق تنگه هرمز نفت خود را به بازارهای جهانی انتقال می‌دهند.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرد، از ماه ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۱ حدود ۷۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی منتقل شده است.

پال دامجن مشاور سازمان امنیت انرژی آینده امریکا، از سازمان‌های مخالف وابستگی نفتی امریکا، گفت: " در بهترین شرایط، بیشترین مقدار نفتی که در واقع بتواند از طریق خطوط لوله نفتی جایگزین به بازارهای جهانی انتقال یابد، ۴.۵ تا ۵ میلیون بشکه در روز است. "

وی گفت حتی در این صورت، برآورد می‌شود که بازارهای جهانی روزانه به ۱۳ میلیون بشکه نفت خام دیگر نیاز داشته باشند.

کارشناسان موسسه مالی " بارکلی کپیتال " خاطر نشان کردند اگرچه راه‌های جایگزینی برای انتقال نفت به بازارهای جهانی وجود دارد، اما " این راه‌ها از نظر حجم انتقال نفت محدود است و هم اکنون به دلایلی قابل استفاده نیستند؛ استفاده از این راه‌ها هزینه انتقال را بالا برده و چالش‌های لجستیک به دنبال خواهد داشت. "

دامجن گفت: " یکی از راه‌های جایگزین، استفاده از ترمینال یانبو در دریای سرخ، جایی است که خطوط لوله انتقال نفت عراق به این ترمینال می‌رسد. "

وی افزود: " از این مسیر نفت یا باید از طریق کانال پر تردد سوئز و یا از طریق خلیج عدن به بازارهای جهانی منتقل شود؛ دو میلیون بشکه نفت خام را باید از مسیری که دزدان دریایی در آن فعال هستند، انتقال داد که هزینه محافظت از آن بسیار زیاد خواهد بود. "

به گفته کارشناسان، دیگر خطوط لوله باقی مانده یا غیرفعال هستند، نظیر خطوط لوله عراق - ترکیه به بندر جیهان در دریای مدیترانه، یا هنوز احداثآن در دست بررسی است، نظیر خطوط لوله ابوظبی.

دامجن گفت: " تصادفا تنها کشور صادر کننده نفت که بهترین موقعیت برای دور زدن تنگه هرمز را دارد، ایران است که از طریق خطوط لوله نفت آن می‌توان نفت را به دریای خزر در شمال و از آن جا با استفاده از گزینه‌های دیگر به بازارهای جهانی منتقل کرد. "

تنگه هرمز آب‌راهی باریک است که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند؛ ۳۵ درصد کل نفت حمل شده توسط نفتکش‌ها و ۲۰ درصد کل عرضه جهانی نفت از این تنگه استراتژیک می‌گذرد.
منبع: پرس تی وی