به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در مراسم اختتامیه کارگاه آموزش رسانه و چشم‌انداز گفت: در این نشست تخصصی توانستیم موضوع چشم‌انداز را بررسی کرده و انتظاراتمان را از رسانه‌ها بیان کنیم. البته ممکن است سؤالات زیادی باقی مانده باشد.

وی افزود: مهمترین انتظار ما از رسانه‌ها این است که چشم‌انداز را به درک مشترک تبدیل کنند و بعد از آن چشم‌انداز به باور عمومی و سپس به یک عزم ملی تبدیل شود.

رضایی با بیان اینکه رسانه‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از ابزار تبلیغی و اطلاع‌رسانی می‌توانند در فرآیند چشم‌انداز مؤثر باشند، گفت: رسانه‌ها در فرآیند نظارت بر چشم‌انداز بسیار تأثیرگذار هستند البته رسانه‌ها در بخش اجرا و برنامه‌ریزی هم می‌توانند تأثیرگذار باشند.

رضایی با اشاره به اینکه ما ملتی متحد هستیم اما تلاشمان پراکنده است، اظهار داشت: ایران طی ۱۰۰ سال اخیر بیشترین اپوزیسیون را داشته و هیچ کشوری مثل ایران در این زمینه نیست؛ البته بنده صحبت از حقانیت یا باطل بودن اعتراضات نمی‌کنم اما این اعتراض‌ها نباید ما را عقب نگه دارد و باید کاری کرد که اعتراضات جنبه مثبت داشته باشد. چرا که در کنار نقد هم‌افزایی خواهیم داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی‌توانیم بدون نقد توسعه داشته باشیم، افزود: نمی‌توانیم آزادی و مردم سالاری را نداشته باشیم و فقط در اقتصاد تمرکز کنیم.

رضایی گفت: تجربه نشان داده که ملت ایران طبیعت خاص خود را دارد؛ ‌اگر اعتراضات در کشور هدایت شود، مانند سیلابی خواهد بود که بجای آبادانی تخریب می‌کند به طور مثال ایرانیانی که در خارج علیه کشورشان مصاحبه می‌کنند تاثیر زیادی در عقب‌ماندگی کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه بعد از شکل‌گیری مجلس آینده این مجلس مورد اعتراض قرار می‌گیرد، گفت: دولت‌ها هم همینطور هستند و انگار نه انگار که خودمان به مجلس و یا دولت رای داده‌ایم.

رضایی اظهار داشت: من معتقد به نقد هستم چون اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم یک واجب الهی را ترک کرده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی اخلاق و حریم عمومی آسیب دید، فاجعه بوجود می‌آید، افزود: نقد باید طوری باشد که در کنار نظرات مختلف به جامعه امید و نشاط دهد.

وی افزود: اگر از صبح تا شب به هم امید و نشاط بدهیم باز هم کم است چون ما ایرانی‌ها با انتظارات و خواسته‌های انباشته شده مواجهیم.

رضایی به مطالبات روحی و روانی ملت ایران اشاره کرد و گفت: ملت ایران به سختی قانع می‌شوند و این نیروی مؤثر در توسعه است.

وی با اشاره به اینکه در ۵ سال آینده به دلیل چشم‌انداز در وضع بسیار خاصی قرار می‌گیریم، خاطرنشان کرد: کشتی کشور ما از دریای آرام و تنش‌زدایی عبور کرده و وارد منطقه متلاطم شده و ممکن است بین ۵ تا ۱۰ سال آینده با آن مواجه باشیم. چرا که ما به سمت هدف حرکت می‌کنیم و برای قدرت‌های استعماری این مسئله خطرناک است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این تلاطم هم‌اکنون در مسائل اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، گفت: تعجب‌آور نیست که افرادی را به خارج ببرند و با وضعیت وقیحانه‌ای نشان دهند و حیثیت نظام را بخواهند ببرند.

رضایی با بیان اینکه دشمن از هر روشی برای جلوگیری از پیشرفت ما استفاده می‌کند، ‌گفت: ممکن است دشمنان ما با جهالت بخواهند تلاطم را به حوزه نظامی بکشانند ولی ایران قادر به دفع آن است.

وی با بیان اینکه مسئله رویارویی ما با غرب و آمریکا مثل دهه اول انقلاب سیاسی نظامی نیست، اظهار داشت: درگیری کنونی ما از جنس درگیری اقتصادی فرهنگی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشکیل تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر اقتصادی و فرهنگی مشکلاتی وجود دارد که ما باید سعی کنیم از این تلاطم دریا عبور کنیم و این مسئله از پایان دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی شروع شد.

رضایی گفت: ما ۱۶ سال است که با آمریکا متارکه کردیم و آنها ۱۲ سال با ما متارکه دارند؛ با آمدن بوش بعد از یک سال که توسط رئیس جمهور وقت ما بحثگفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد وی اعلام کرد که ایران، صدام و کره شمالی محور شرارت هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با بسته شدن سایت نطنز و یوسی‌اف اصفهان و قبول پروتکل الحاقی گفت که ما در این زمینه‌ها جاخالی دادیم تا کار به درگیری با غرب کشیده نشود. ولی در یک شرایطی رهبری احساس کردند که بیشتر از این نمی‌توان عقب‌نشینی کرد و باید ایستاد.

وی گفت: تصمیم به ایستادگی مصادف با به روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد شد؛ کاری نداریم که احمدی‌نژاد با چه ادبیاتی صحبت کرد چون همانطور که در زمان هاشمی و خاتمی تصمیم نظام این بود که تنش‌زدایی را رعایت کنیم در زمان احمدی‌نژاد هم تصمیم ایستادگی بود.

رضایی با بیان اینکه ایران سعی می‌کند از هر نوع اشتباهی جلوگیری کند، اظهار داشت: ‌باید از درگیری‌ها جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: ‌ کنترل و امنیت تنگه هرمز به عهده ما است و اینکه آمریکایی‌ها مدعی امنیت تنگه هرمز شوند غیرقابل قبول خواهد بود.

رضایی تاکید کرد: ‌دولتمردان ایران اجازه نخواهند داد که جنگ مجدد در خلیج فارس صورت بگیرد و امنیت خلیج فارس و کنترل ترددها را با قدرت بوجود می‌آورند.