سردار جانباز احمد سوداگر رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ، عصر امروز(جمعه) بر اثر عوارض ناشی از جنگ تحمیلی که منجر به ایست قلبی شد، به یاران شهیدش پیوست.

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، سردار سوداگر از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس از ابتدای جنگ تحمیلی در صحنه مبارزه علیه باطل بود؛ وی در دوران دفاع مقدس در واحد اطلاعات قرارگاه کربلا حضور مستمری داشت و بارها مجروح شد که بر اثر ترکش‌های فراوان، قلب وی دچار مشکل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

بنا به اعلام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پیکر مطهر این جانباز شهید، ساعت ۹ صبح یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه از مقابل ستاد کل نیروهای مسلح تشییع خواهد شد.

سردار شهید احمد سوداگر در سال ۱۳۴۰ در شهر دزفول به دنیا آمد. در مبارزات دوران شکوهمند انقلاب اسلامی دوشادوش امت انقلابی ایران حضوری فعال داشت. چند ماه قبل از شروع جنگ مسئولیت تیم‌های شناسایی در مرز ایران و عراق را عهده‌دار بود و در واقع اقدامات و تحرکات دشمن بعثی را رصد می‌کرد.

وی از اولین روزهای دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال و تاثیرگذار داشت. در عملیات والفجر مقدماتی مسئول اطلاعات قرارگاه قدس بود. در سال ۱۳۶۲ دوره فرماندهی ستاد را در ارتش گذراند و در سال ۱۳۶۳ به مسئولیت اطلاعات قرارگاه کربلا منصوب شد.

شهید سوداگر در تمام عملیات‌هایی که در جنوب انجام شد، به عنوان یک نیروی مؤثر و طراح عملیات حضور داشت. در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو یکی از فرماندهان این عملیات بود. در ابتدای سال ۱۳۶۵ با تشکیل قرارگاه قدس وی به مسئولیت اطلاعات قرارگاه قدس منصوب شد و بعد از مسئولیت‌هایی همچون جانشینی فرماندهی لشکر ۷ ولی‌عصر(عج)، فرماندهی لشکر ۸ نجف و لشکرهای ۲۵ کربلای مازندران، ۲۷ حضرت رسول و مسئولیت اطلاعات نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت.


وی در سال ۱۳۸۴ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را تأسیس کرد و از خدمات ماندگار وی به تصویب رساندن تدریس علوم دفاع مقدس در دانشگاههای کشور بود.

شهید سوداگر در سال اول جنگ در خط مقدم منطقه دزفول و شوش بر اثر انفجار مین از ناحیه پا مجروح و قطع عضو شد. همچنین در عملیات والفجر ۸ دچار عارضه شیمیایی گردید و در بیست و ششمین سالگرد این عملیات، بر اثر جراحات فراوان ناشی از جنگ و عوارض شیمیایی به یاران و همرزمان شهیدش پیوست.

کتاب جادههای سربی اثر ماندگار این شهید است که شامل خاطرات وی از دوران دفاع مقدس است.سوداگر، مدتی فرماندهی لشگر پرافتخار محمدرسول الله را نیز بر عهده داشت.