ماهواره " ظفر " ۳۰۰درصد بهتر از " نوید " است

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، برنامه شب گذشته " دیروز، امروز، فردا" با حضور دکتر حسین بلندی مدیر پروژه ماهواره نوید به بررسی موفقیتهای فضایی کشور و موفقیت پرتاب ماهواره نوید اختصاص داشت.

بلندی در ابتدا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اقتدار ملی کشور را در گرو اقتدار علمی بیان فرمودند گفت: بعد از ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت در عرصه جهاد علمی به عنوان یک تدبیر اساسی در کشور مطرح شد.

وی گفت: بنده به همراه دو تن دیگر از ۷ شهریور ۷۶ وارد عرصه فناوری ماهواره شدیم. مرحوم دکتر وفا غفاریان مدیرعامل وقت صاایران عملا گام اول را برداشتند و گروهی را دور هم جمع کردند، ‌بنده این افتخار را داشتم در کنار آقای دانشجو و سلیمانی قرار بگیرم و فعالیت در این عرصه را شروع کردیم.

مدیر پروژه ماهواره نوید با یادآوری سیر پرتاب ماهواره‌های قبل، توضیح داد: در ابتدا ماهواره سینا را به کمک یک کشور دیگر انجام دادیم. بعد از آن اولین حرکت مهم در سال ۸۴ شروع شد که دولت نهم یک برنامه محکم برای فضا تصویب کرد و بودجه لازم را برای تخصیص داد.

بلندی افزود: در ابتدا به سه دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف ماموریت ساخت ۳ ماهواره داده شد و از ما خواسته شد برای انجام خوب کارها حتی اگر لازم شد مشاور بگیریم و واقعا نیاز به مشاور هم داشتیم. بنده برای مشاوره در کشورهای مختلف حضور پیدا کردم ولی خوشبختانه هیچ کس حاضر به همکاری با ما نشد، در نتیجه همکاران ما در صاایران ماهواره امید را ساختند و همکاران در سازمان وزارت دفاع توانستند اولین پرتاب موفقیت‌‌ آمیز را به انجام برسانند که یک گام بسیار مهم برای ما در سال ۸۷ بود، زیرا اگر ما هر ماهواره‌ای را بسازیم و نتوانیم آنرا در فضا قرار دهیم کارمان ابتر باقی می‌ماند.

وی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ کس حاضر به یای ما نیست، لذا نگاه‌ها به این سمت آمد که ما ماهواره صددرصد داخلی می‌خواهیم. که بعد از آن ماهواره رصد و امروز ماهواره ۵۰ کیلویی «نوید» را به دست متخصصان کشورمان ساختیم. امروز با توجه به توانمندی‌ها ما می‌توانیم هر نوع ماهواره‌ای را بسازیم و آنرا در مدار قرار دهیم.

مدیر پروژه ماهواره نوید ادامه داد: ما به عنوان اولین محصول صددرصد بومی ماهواره نوید را تقدیم ملت ایران کردیم و حتی هیچگونه مشاوره خارجی نداشتیم و هیچ دوره خارجی را هم ندیدیم. ما وقتی از سوی دیگر کشورها به بن‌بست رسیدیم «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» توکل و تلاش شبانه‌روزی جوانان عامل اصلی موفقیت بود.

بلندی متذکر شد: طراحی و ساخت یک سیستم فضایی با یک سیستم زمینی بسیار متفاوت است. زیرا تست ها و استاندارد‌های بسیاری ویژه‌ای لازم دارد که کار به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: ما وقتی از فناوری صحبت می‌کنیم دو فاز را در نظر می‌گیریم یکی بحثایجاد فناوری است. خوشبختانه به دلیل اینکه کسی به ما کمک نکرد مجبور شدیم تمام زیرسیستم‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی، ‌نمونه‌های مهندسی، ‌ صنعتی را بسازیم و بعد به سراغ نمونه پروازی آن برویم، که امروز این فناوری بومی شده و در اختیار ما است، این تفاوت عمده ما با سایر کشورهای دنیاست کشورهای دیگر همه امکانات در اختیارشان است و این کارها را می‌کنند و ما بدون هیچ امکانات خاصی توانستیم این قدم‌های محکم را برداریم.

مدیر پروژه ماهواره نوید ادامه داد: ما از همین گام‌ها استفاده می‌کنیم و ماهواره‌های پیشرفته‌تر می‌سازیم ما در ادامه ماهواره ظفر را در دست کار داریم که نمونه‌ مهندسی آن سال گذشته رونمایی شد، و امیدوار هستیم تا خرداد سال ۹۲ ماهواره ظفر را پرتاب کنیم و در مدار قرار دهیم.

بلندی گفت: پرتاب‌گر ماهواره ۲۲ کیلو ماهواره امید شروع کرد، بعدماهواره ۱۵ کیلویی رصد را در مدار قرار داد و در آخر همین ماهواره نوید ۵۰ کیلویی را در مدار قرار داد. ماهواره نوید ۵/۲ ماه می‌تواند در مدار بیضوی خود باشد.

وی افزود: ماهواره ظفر ۹۰ کیلو است، پرتاب‌گر داخلی دارد و قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد که در هر گام نسبت به گذشته شرایط را ارتقا می‌دهیم.

مدیر پروژه ماهواره نوید اظهار داشت: باید بدانیم که ماهواره چه مشکلی از مشکلات ما را در کشور حل می‌کند، ما وقتی بدانیم از نقاط مختلف از فضا تصویر بگیریم در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برنامه‌‌ریزی‌های اساسی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلندی متذکر شد: چندی قبل بود که دولت انگلیس از طریق ماهواره پخش شبکه پرس‌تی‌وی را در انگلیس قطع کرد. لذا برای رفع این مشکلات ما باید خود دارای ماهواره باشیم.

وی گفت: تمام تجهیزات ماهواره نوید ساخت جمهوری اسلامی ایران که این نکته‌ها حائز اهمیت است. واقع مطلب اینگونه است که در حوزه پرتاب‌گر ما در سال ۱۳۸۷ کار را شروع کردیم و امسال ۳ سال از آن زمان می‌گذرد ما سال ۹۲ ماهواره ۹۰ کیلویی که دو برابر ماهواره نوید است را در مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب خواهیم کرد. آنها که مسائل را متوجه می‌شوند سرعت چند برابری پیشرفت را می‌توانند بفهمند.

مدیر پروژه ماهواره نوید گفت: ‌رژیم صهیونیستی ۱۵-۱۶ سال طول کشیده است که توانست چنین کاری کند. ولی ما کمتر از ۵ سال توانستیم این مهم را انجام دهیم. ما امروز فناوری تصویربرداری ماهواره‌ای را در اختیار داریم و با دوربین ساخت کشورمان توانسته‌ایم امروز ساعت ۱۶:۳۳ اولین تصویر ماهواره‌ای را از تنگه هرمز دریافت و مخابره کنیم ما این فناوری را ایجاد کرد‌ه‌ایم لذا باید در جهت توسعه و تکمیل آن حرکت کنیم. لذا برای این توسعه باید برنامه داشته باشیم که دولت محترم در این موضوع بسیار جدی بوده است که لازم است از دولت تشکر کنم.

بلندی گفت: ۳۰۰ درصد فناوری ماهواره نوید در ماهواره ظفر وجود دارد که ظفر ۳ برابر بهتر از سیستم نوید خواهد بود. امروز کشور به جایی رسیده است با توجه به پیشرفتی که در حوزه پرتاب ماهواره ایجاد شده است، ‌آن کار را که بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

مجری برنامه در ادامه پرسید برخی می‌گویند مدارهای ماهواره ثبت شده است و جای آنها پرشده است آیا این واقعیت دارد که بلندی جواب داد: ما یک مدار هماهنگ با زمین داریم که دو نقطه مداری در آن داریم؛ ‌این مدار بیشتر به درد کارهای تلویزیونی ما می‌خورد و سازمان قضایی کشور سعی دارد مسائل مربوط به آنرا حل و فصل کند.

وی افزود: ما امروز نشا‌ن داده‌ایم که دیگران فقط نمی‌توانند به فضا بروند و در آن مدارها حضور داشته باشند ما آزادانه کارهای خود را طراحی می‌کنیم و ماهواره‌ها را پرتاب و در مدار قرار می‌دهیم و برای این کار از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم.

مدیر پروژه ماهواره نوید تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با تلاش هایی که می‌کند در واقع جایگاه خود را در فضا باز کرده است یعنی ما از لحاظ فناوری در جایگاهی هستیم که می‌توانیم در آنجا حضور پیدا کنیم و مانند سای کشورهای فضایی از بهره‌مندی‌ها برای اعتلای سرزمین‌مان استفاده کنیم و نتایج این اطلاعات را برخلاف دیگران به قول آقای رئیس‌جمهور در اختیار سایر کشورها نیز قرار می‌دهیم.

بلندی گفت: ‌ما نمی گوییم که به علوم خارج از کشور نیازی نداریم اما همگان باید این را بدانند که کسی این علوم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و این نکته را نیز باید بگویم که اگر این علوم در اختیار ما قرار می‌گرفت ما به این نقطه از پیشرفت هرگز دست نمی‌یافتیم ما از هر همکاری با خارج از کشور استفاده می‌کنیم اما ما هیچگاه به آن بسنده نمی‌کنیم. و امروز سعی داریم بسترهای دراختیار را به سرعت توسعه دهیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند؛ ۹۰ درصد پروژه‌های کشور باید کاربردی شوند بنابراین ما در این راستا در حال حرکت هستیم کلید کار همین نکته است که ما مسائل را کاربردی نگاه می‌کنیم.

مدیر پروژه ماهواره نوید ادامه داد: نظام حکومتی ما یک نظام الهی است ما و مردم ما باید قدر این نظام را بدانیم چرا که این نظام به ما هویت داده است.

بلندی خاطرنشان کرد: اگر حدود ۱۰ سال پیش از خود من می‌پرسیدند که چنین موفقیت‌هایی را پیش‌بینی می‌کنید انصافا جواب مثبتی برایش نداشتم. بنابراین ما باید قدر نظام ولایت فقیه را بدانیم چرا که پیروی از این نظام به ما هویت می‌دهد و ما متصل به آسمان بیکران الهی می‌شویم.

وی افزود: ما هیچ حقی به گردن مردم نداریم ما سرباز ولایت هستیم و در عرصه جهاد علمی به تکلیف خود عمل می‌کنیم.

مدیر پروژه ماهواره نوید گفت: من به عنوان یک محقق دانشگاهی تاکید می‌‌کنم که تلاش شبانه‌روزی جوانان ما اگر بدون توسل و توکل بود قطعا موفق نمی‌شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که این همه جوان مستعد را از کجا کشف کردهاید خاطرنشان کرد: شبیه این سوال را معاون سازمان فضایی روسیه از من پرسید که من میتوانم در جواب این سوال بگویم باور به این جوانان لطف الهی باعث شد که این جوانان به هویت خود پی ببرند و با تلاش شبانهروزی توانستهایم به نتیجه برسیم؛من تاکید میکنم که مباحث اعتقادی بسیار توانسته است در پیشبرد مسائل علمی به ما کمک کند.