گاهی تلویزیون به شعور مخاطبش توهین می‌کند

افكار نيوز: مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران بر این باور است که عملکرد صداوسیما در قبال تهاجم فرهنگی به هیچ وجه قابل دفاع نبوده و نان بی کفایتی این سازمان را شبکههایی مانند فارسی ۱ میخورد.

به گزارش افکار به نقل از فرارو صادق زیباکلام گفت: «عملکرد صداسیما در قبال تهاجم فرهنگی غیر قابل دفاع است. به طوریکه این رسانه به هیچ وجه نتوانسته مخاطب‌های خود را جذب کند.»

وی افزود: «اقشار و لایه‌های تحصیل کرده جامعه ایران به هیچ وجه به صداوسیما به عنوان یک رسانه خبری و تحلیلی نگاه نمی‌کنند. متاسفانه نان بی کفایتی صداوسیمای ما را فارسی ۱ و بی بی سی فارسی می‌خورد و فایده بران اصلی ناتوانی‌های صداوسیما آنها هستند.»

زیباکلام گفت: «من پیشنهاد می‌کنم نظر سنجی شود و مطالعات دقیق صورت گیرد تا مشخص شود که چند درصد از منابع‌ خبری اقشار تحصیل کرده در ایران برنامه‌های صداوسیما است و چند درصد بینندگان این برنامه‌ها افراد بالای دیپلم هستند.»

زیباکلام درباره چرایی گستردگی انتقاد از صداوسیما گفت: «تا زمانی که رادیو و تلویزیون در ایران در انحصار دولت است وضع به این شکل خواهد بود. حتی خود دولتی‌ها و حکومتی‌ها هم از چنین شرایطی رضایت نداشته و انتقاد می‌کنند. اتفاقا کسانی که به صدا وسیما نقد دارند طیف‌های مختلف حکومتی هستند. در واقع جریان‌هایی مانند دوم خرداد عطای صداوسیما را به لقایش بخشیده‌اند. یعنی شرایط به گونه‌ای است که آنها حتی زحمت انتقاد را هم به خود نمی‌دهند.»

این استاد دانشگاه با انتقاد از برنامه‌های تولید شده در صداوسیما اظهار کرد: «بعضا سطح برنامه‌های صداوسیما آن قدر نازل می‌شود که آدم خیال می‌کند صدا وسیما شعور بینندگان را دست کم گرفته است. برای مثال با دیدن برنامه‌ای که برای شهرام امیری تهیه شده بود، یک لحظه احساس کردم آقای ضرغامی فکر می‌کند که ایرانی‌ها عقب افتاده بوده و فکر و اندیشه‌ای ندارند و یا کسانی که برنامه‌ها را نگاه می‌کنند بچه‌های کلاس اول و مهد کودک هستند. واقعا مسئولان صداوسیما چه فکر می‌کنند؟»

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب رسانه ملی تاکید کرد: «هر کس دیگری هم جای آقای ضرغامی بیاید، چیزی عوض نمی‌شود و بازهمان آش است و همان کاسه. برای مثال فرض کنیم کسی رئیس سازمان صداوسیما شود که بیشتر طرفدار دولت باشد. در این صورت فریاد یک سری از اصولگراها بلند می‌شود و یا اینکه کسی رئیس شود که کمتر طرفدار دولت باشد، آن وقت هم داد فراکسیون حامی دولت در مجلس در می‌آید.»

این تحلیل‌گر مسایل سیاسی اضافه کرد: «اگر می‌خواهیم رادیو و تلویزیون سامان پیدا کند باید بخش خصوصی وارد رسانه شود. باید به موازات صدا وسیما دولتی، صداوسیمای خصوصی هم فعالیت داشته باشد. البته طبیعی است که در این صورت شبکه‌ها و رسانه‌های خصوصی باید تحت ضوابط و قانون کار کنند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی شبکه‌هایی مانند فارسی۱ برای صداوسیما در حکم تهدید است، گفت: «شکل گیری رسانه فارسی زبان را آقای ضرغامی و دوستانشان قطعا به عنوان تهدید تلقی می‌کنند. چرا که رسانه‌هایی در حال شکل گیری هستند که دولت ایران کوچکترین کنترلی بر آنها ندارد.»

وی در مورد شبکه فارسی۱ ادامه داد: «با وجود اینکه من برنامه‌های فارسی ۱ را از صدر تا ذیل پوک، بی محتوا و مبتذل می‌دانم ولی معتقد هستم که چنین رسانه‌هایی باید باشد و به شخصه از آن استقبال می‌کنم. در واقع عصری که حکومت انحصار رسانه را در دست داشته باشد به پایان رسیده است. حال اگر این امکان را ما در داخل کشور فراهم نکنیم تا رسانه‌های مستقل داخلی شکل گیرد قطعا با پیشرفت تکنولوژی در خارج از کشور چنین شبکه‌هایی به وجود می‌ آیند؛ چنانچه در مورد بی بی سی فارسی، VOA و فارسی ۱ شاهدش هستیم.»

انتهای پیام / ب.