به گزارش ايسنا، در حال حاضر يكي از مهمترين و تشكيلاتيترين جبهههايي كه در جريان اصولگرا براي انتخابات بهارستان نهم تشكيل شده است جبهه متحد اصولگرايان است كه اين جبهه در روز ۱۸ بهمنماه ليست ۳۰ نفره خود را براي حوزه انتخابيه تهران بر اساس آنچه كه از قبل وعده داده بود اعلام كرد و براساس آنچه كه اعلام شده است ۱۱ نفري كه اكنون در اين ليست قرار دارند سابقه نمايندگي ندارند، البته تعدادي از وزرا و معاونان اخراجي دولت نهم و دهم در اين ليست حضور دارند و همانطور كه پيشبيني ميشد اين جبهه نام علي مطهري، عباسپور و كاتوزيان را در ليست انتخاباتي خود قرار نداد و در كنار اين قضيه با نگاهي گذرا به ليست اين جبهه متوجه ميشويم كه جمعيت اصولگرايان تحولخواه (جمعيت ايثارگران و رهپويان انقلاب اسلامي) نسبت به ديگر گروههاي اصولگرا حاضر در جبهه سهم بيشتري را به خود اختصاص داده است و عملا در اين جبهه ميدانداري ميكنند.

از طرف دیگر این جبهه اعلام کرده که در مورد سرلیست انتخاباتی خود در روز یکشنبه تصمیم‌گیری می‌کند و بر اساس شنیده‌ها سر لیست این جبهه به ترتیب آقایان حدادعادل و ابوترابی خواهند بود.

**در ادامه فعالیت دیگر گروه‌های اصولگرا در عرصه انتخابات می‌توان به فعالیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی اشاره کرد گرچه در ابتدای تشکیل این جبهه این‌طور به نظر می‌رسید که جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان با توجه به سازوکاری که تبیین شده بود به وحدت برسد و لیست مشترکی را ارائه دهد، ولی این امر محقق نشد و هر کدام از این جبهه‌ها عدم تحقق این موضوع را برگردن یگدیگر انداختند تا این‌که لنکرانی سخنگوی این جبهه ارائه لیست جداگانه از جبهه متحد را منطقی دانست.

از طرف دیگر سخنگوی این جبهه هفت ماهه در مصاحبه روز چهارشنبه خود با خبرنگاران با بیان این‌که «۲۷ نفر از لیست این جبهه قطعی شده‌اند» وعده داده است که طی روزهای آینده لیست ۳۰ نفره این جبهه در حوزه انتخابیه تهران قطعی و اعلام عمومی شود.

کاندیداهای این جبهه برای انتخابات مجلس نهم همچنین میثاق‌نامه‌ای را باید امضا کنند که متن این میثاق‌نامه در سایت این جبهه در روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد و این جبهه اعلام کرده که ۱۵۰نفر را در سراسر کشور به عنوان کاندیدای جبهه پایداری معرفی خواهد کرد. گرچه به نظر می‌رسد اشتراکاتی بین لیست جبهه متحد و جبهه پایداری وجود داشته باشد، ولی سرلیست این جبهه بر اساس آنچه گفته شده حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی دبیر این جبهه خواهد بود و شاگردان و نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی پدر معنوی این جبهه سهم بسزایی در این لیست داشته باشند.

**جبهه ایستادگی از دیگر تشکل‌های اصولگرا که در عرصه انتخابات فعالیت می‌کند نیز چند ماه قبل اعلام موجودیت کرده و اعلام کرده تا ۲۵ بهمن‌ماه لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهد داد گرچه این جبهه در ابتدا تلاش می‌کرد که با جبهه متحد به توافق برسد و یک لیست ارائه دهد و نماینده‌ای را نیز به عنوان واسطه انتخاب کرد، ولی این توافق حاصل نشد و طبق آنچه که سخنگوی این جبهه اعلام کرده این جبهه نیز لیست جدایی خواهد داد، گرچه ممکن است اشتراکاتی نیز با لیست جبهه متحد داشته باشد.

**در این عرصه تعدادی از اصولگرایان منتقد دولت دهم نیز که امیدی جهت شرکت در لیست جبهه متحد و جبهه پایداری نداشتند اقدام به تشکیل جبهه‌ جدیدی کردند و در ابتدا نام خود را جبهه منتقدان دولت دهم نامگذاری کردند، ولی از آن جا که این نام از همان ابتدا با استقبال کسی مواجه نشد آن را به تشکل صدای ملت تغییر نام دادند. آن‌ها نیز طی جلسه‌ شورای مرکزی خود که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد تصمیم گرفتند بعد از ۲۲ بهمن لیست انتخاباتی خود را ارائه دهد.

گرچه برخی از افرادی که در این جبهه فعال هستند معتقدند که ممکن است این جبهه برای حوزه انتخابیه تهران لیست ۳۰ نفره ارائه نکند، ولی آن‌چه که مشخص است این است که سرلیست این جبهه علی مطهری نماینده مردم تهران است که در لیست جبهه متحد قرار نگرفت. از دیگر افراد فعال در این جبهه می‌توان به عباس‌پور و کاتوزیان نیز اشاره کرد.

**جبهه بصیرت و بیداری اسلامی نیز به ریاست سیدشهاب‌الدین صدر نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس هشتم عضو گروه ۵ + ۶ بود، در طی هفته گذشته در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد و این جبهه اعلام کرده که متشکل از ۱۲ گروه اصولگراست و بعد از ۲۲ بهمن لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهد داد، گرچه در روزهای اخیر در سایت‌ها لیستی به عنوان لیست احتمالی این تشکل با سرلیستی سیدشهاب‌الدین صدر و با وجود اشتراکی با جبهه متحد اصولگرایان منتشر شد.

بر اساس این گزارش سیدشهاب‌الدین صدر نیز طبق آنچه که پیش‌بینی می‌شد در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار نگرفته است.

**صیامی دبیرکل جبهه حامیان ولایت یکی دیگر از جبهه‌های اصولگرا در روز سه‌شنبه هفته گذشته در یک نشست خبری اسامی ۱۲ نفر از لیست این جبهه برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام و علی مطهری را به عنوان سرلیست جبهه حامیان ولایت معرفی کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در این نشست خبری اعلام کرد سیدمحمود علوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، خانم محمدزاده، قاسم ممی‌پور، پرویز سروری، الیاس نادران، نبی رودکی، حمدالله قهرمانی‌فر، علی‌اصغر خانی، حسین مظفر و مرتضی غرقی از جمله افرادی هستند که اسامی‌شان در لیست این جبهه قطعیت یافته و لیست قطعی را هفته آینده اعلام خواهد کرد.

وی همچنین گفته که لیست این جبهه با لیست جبهه متحد اصولگرایان ۹۰ درصد اشتراک دارد و‌ تاکنون در مورد ۱۸۵ کاندیدا در کشور به قطعیت رسیده‌اند که از این تعداد ۳۵ نفر خانم و ۱۵۰ نفر آقا هستند.

**از طرف دیگر همانطور که برخی از سیاست ورزان پیش‌بینی می‌کردند برخی از حامیان دولت نیز کم‌ کم استراتژی حرکت با موتور خاموش را کنار گذاشتند و به رسانه‌ای کردن فعالیت‌های خود در این عرصه اقدام کردند به نحوی که در روزهای اخیر جبهه توحید و عدالت(دانشجویان و طلاب حامی گفتمان انقلاب و دولت اسلامی) که طرفدار دولت هستند و برخلاف اعتقاد برخی از اصولگرایان مبنی بر وجود جریانی خاص در بخشی از دولت به چنین چیزی اعتقادی ندارند برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت کرده است.

این جبهه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام ارائه لیست مستقل در حوزه انتخابیه تهران، از قطعی شدن اسامی ۲۰ نفر از نامزدهای مورد حمایت خود تاکنون خبر داده است.

این جبهه در بیانیه خود تاکید کرده است ما جمعی از دانشجویان و طلاب حامی گفتمان عدالتخواهی، فسادستیزی و پایبند به «رویکرد فکری مدیریتی رهبر حکیم و عادل انقلاب اسلامی» هستیم که بر اساس تکلیف الهی و انقلابی خود و با هدف ایجاد رقابتی سالم و انتخاباتی پرشور و دشمن‌شکن به ارائه لیستی منتخب از میان نامزدهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام خواهیم نمود.

اعضای این جبهه ضمن انتقاد از لیست جبهه متحد و جبهه پایداری اعلام کرده‌اند، نامزدهای مورد حمایت خود را تا روزهای آینده معرفی می‌کنند.

تعدد اين ليستها و جبههها در شرايطي صورت ميگيرد كه اصولگرايان از ابتداي آغاز فعاليت انتخاباتي خود همواره بر وحدت و ارائه يك ليست مشترك تاكيد داشتند، ولي به نظر ميرسد اين بار هم اصولگرايان به مانند انتخابات مجلس هشتم در حالي كه صحنه از حضور رقيب سنتيشان خالي بود در تحقق اين آرزوي ديرينه خود حداقل در حوزه انتخايبه تهران ناكام ماندند و گويي بايد شاهد رقابت اصولگرايان با يكديگر در اين عرصه باشيم.