به گزارش فارس، سرپرست راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان امروز در مراسم افتتاح چند طرح بزرگ در منطقه جنوب استان با حضور رئیس جمهور و سایر مسئولان کشوری و استانی اظهار داشت: راه اصلی چابهار ـ ایرانشهر به طول ۲۸۲ کیلومتر، با اعتبار ۲۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح و به بهرهبرداری رسید.

براتعلی حسینی افزود: ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان با هدف تکمیل کریدور شمال و جنوب و برقراری ارتباط مناسب و سریع‌‌تر با سایر نقاط کشور به ویژه احیای مسیر ترانزیت به آسیای میانه از اهمیت شایانی برخوردار است.

وی بیان کرد: همچنین ضرورت ارتباط بین روستاها و بخش‌های مختلف استان و توسعه راه‌ها در این منطقه، آبادی‌‌های متعددی را از بن بست خارج و رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی را شتاب بیشتری خواهد داد.

سرپرست راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: راه‌ اصلی چابهار نیکشهر ایرانشهر در سیستان و‌ بلوچستان و در جنوب شرقی کشور از حدود ۱۴ کیلومتری محور کنارک به سمت چابهار آغاز شده است.

حسینی عنوان کرد: طول این محور از سه راهی کنارک تا ایرانشهر، ۲۸۲ کیلومتر است و قطعات یک و چهار و پل‌های بزرگ واقع شده در قطعات و قسمتی از قطعه ۹ به صورت موقت تحویل شده است.

وی گفت: با افتتاح قطعه ۵،۶، ۶ ب و ۷ و ۸ و قسمتی از قطعه ۹ و تقاطع بزمان، مسیر کلی از چابهار تا ایرانشهر در مسیر عبور قرار خواهد گرفت.

سرپرست راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: عمده اهداف افتتاح این طرح، ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق شمال شرقی کشور به دریای عمان، تکمیل کریدور شمال و جنوب و برقراری ارتباط مناسب و سریع‌تر با کشورهای افغانستان و پاکستان با توجه به توسعه بندر آزاد چابهار و بنادر پزم و گواتر است.

حسینی اضافه کرد: کاهش طول مسیر نسبت به محور قدیمی موجود به طول ۸۵ کیلومتر با مشخصات هندسی و ایمنی به مراتب بیشتر و بهتر نسبت به محور قبلی و کاهش تصادفات و کاهش قابل توجه مصرف سوخت و زمان تردد، زمینه مناسبی را برای رشد سیستان و بلوچستان و ترانزیت شرق کشور فراهم می‌کند.

وی گفت: این محور سبب ارتباط سریع روستاها و شهرها و همچنین دسترسی سریع و آسان‌تر به مرزهای جنوبی، تقویت مرزداران این خطه و امکان ارائه خدمات بیشتر را فراهم می‌کند.

سرپرست راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان به ویژگی اجتماعی و فرهنگی این محور اشاره کرد و بیان داشت: با بهره‌برداری از این محور، آبادی‌های بسیار وسیعی از بن بست خارج و به رشد و توسعه اجتماعی شتاب داده می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین مردم محروم این منطقه همانند مردم سایر نقاط کشور از مواهب بی‌شمار اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده و با شکوفایی استعدادهای خویش بیش از پیش در خدمت کشور اسلامی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: با افتتاح قطعه ۵ تا ۹ و تقاطع بزمان، بهره‌برداری از کل محور آغاز می‌شود و بیش از ۳۰ روستا به شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و چابهار متصل و از حیات اقتصادی تازه‌ای برخوردار که در صنعت کشاورزی، دامداری و رونق تولید خرما و امکان ایجاد تأسیسات عظیم تجاری و اقتصای مؤثر خواهد بود.

سرپرست راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر این، با توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آن از ۲ میلیون تن به ۶ میلیون تن، تبادل کالا بین بنادر و مرکز ایران از یک سو و تبادل با بنادر آن سوی خلیج فارس را امکان پذیر و پر رونق خواهد کرد.