علی مطهری در واکنش به انتشار یک سخنرانی از حجتالاسلام و المسلمین روحالله حسینیان جوابیهای برای سایت رجانیوز ارسال کرد.

در متن نامه آمده است.

در مطلبی که به نقل از جناب حجت الاسلام آقای حسینیان در آن پایگاه اطلاع رسانی قرار گرفته است ایشان فرموده اند:

«شهید مطهری در آبان ۱۳۵۷ به خدمت امام رسیدند و وقتی به جمع طلبه‌ها، علما و جامعه روحانیت در مدرسه رفاه بازگشتند، به آنها گفتند: «من امامی را دیدم که " آمن بهدفه، آمن بسبیله و آمن بامته "؛ به امت، هدف و آن روشی که انتخاب کرده، ایمان صد در صد دارد. فرمودند که به امام عرض کردم آقا با این وضعیت امکان پیروزی نیست، یک رژیم قدرتمند با یک ارتش مقتدر و تحت حمایت ابر قدرت‌ها در ایران حاکم است که امام فرمودند: " آقای مطهری مطمئن باش تا چند وقت دیگر انقلاب به پیروزی می‌رسد.»

آن پایگاه محترم نیز عنوان «ناامیدی آیت‌الله مطهری از پیروزی انقلاب» به مطلب فوق داده است.

به اطلاع کاربران محترم آن پایگاه اطلاع رسانی می رساند که این مطلب به شکل مذکور صحت ندارد. اولا: مطلب را خود شهید مطهری در یک سخنرانی تحت عنوان «مفهوم آزادی عقیده» که در تاریخ ۲/۱۱ / ۱۳۵۷ در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایراد شده بیان کرده اند. استاد مطهری می فرمایند: «افرادی به ایشان(امام) می گویند کمی آرام تر، مردم سرد می شوند…»، نه آنچنان که آقای حسینیان نقل کرده اند که خود شهید مطهری گفت: «به امام عرض کردم آقا با این وضعیت امکان پیروزی نیست»!

عین مطلب آیت الله مطهری که در کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران صفحه ۵۱ آمده است چنین است:

«دوستانی که در دوره قم بودند می دانند که من لااقل دوازده سال در خدمت ایشان تحصیل کرده ام. باز در سفری که به پاریس رفتم، چیزهایی از روحیه این مرد کشف کردم که نه تنها بر ایمان من بلکه بر حیرت من افزود. وقتی که برگشتم، دوستانم پرسیدند چه دیدی؟ گفتم چهار تا «آمن» دیدم:

«آمن بهدفه»؛ به هدفش ایمان دارد، دنیا جمع بشوند نمی توانند او را از هدفش منحرف کنند.

«آمن بسبیله»؛ به راهی که برای هدف خودش انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد او را از این راه منصرف کرد، شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راه خودش داشت.

«آمن بقومه»؛ دیدم در همه رفقا و دوستانی که من سراغ دارم احدی به اندازه ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد. " افرادی به ایشان می گویند " کمی یواش‌تر، مردم دارند سرد می شوند، مردم از پای در می آیند. می گوید مردم این طور نیستند که شما می گویید من مردم را از شما بهتر می شناسم. از همه بالاتر: «آمن بربه». در جلسه خصوصی ایشان به من گفت: فلانی این ما نیستیم که این نهضت را ایجاد کرده ایم، من دست خدا را حس می کنم».

ثانیا: قرائن دیگری وجود دارد که نشان می دهد سخن جناب آقای حسینیان صحت ندارد که شهید مطهری نسبت به پیروزی انقلاب ناامید بوده است. یکی از آن قرائن این است که بعد از چند روز از واقعه تلخ ۱۷ شهریور که مردم به نهضت ادامه دادند آیت الله مطهری فرمودند(به این مضمون): این نهضت پیروز می شود چون مردم مانند ۱۵ خرداد ۴۲ عقب نشینی نکردند.

از جناب حجت الاسلام آقای حسینیان که ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را به عهده دارند انتظار می رود در نقل وقایع و گفته ها دقت بیشتری مبذول فرمایند. مقام بلند امام نیازی ندارد که برای بالابردنش شخصیتهای بزرگ را با سهل انگاری پایین بیاوریم.