ارتباطی بینصدای ملت و هاشمی‌ وجود ندارد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سرلیست تشکل انتخاباتی "صدای ملت" در انتخابات مجلس نهم، امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان نیز حضور داشتند، به تشریح مواضع این جبهه در انتخابات مجلس نهم پرداخت و اظهار داشت: ما جمعی از نمایندگان فعلی مجلس هشتم احساس کردیم بر اساس مبانی که به آنها معتقدیم، یک خط مشی سیاسی مشترکی داریم و احساس کردیم این تفکر در جامعه ما زمینه پذیرش قابل قبولی دارد.

وی افزود: ما احساس کردیم یک گرایش فکری خاصی بین اصولگرایان هستیم و می‌توانیم یک شاخه مستقلی را بدون اینکه این کار ما به معنای انشعاب از اصولگرایان باشد، تشکیل دهیم؛ ظهور صدای ملت به معنی وجود سلیقه‌های فکری گوناگون بین اصولگرایان است.

مطهری گفت: ظهور و بروز چند جبهه به معنای آن است که اصولگرایان به یک صدایی معتقد نیستند بلکه چند صدایی در این جبهه وجود دارد، " صدای ملت " ذاتاً و صرفاً منتقد نیست بلکه چون به اصول و مبانی معتقدیم، نتیجه ثبات قدم در این اصول، انتقاد از دولت هم بوده است ولی ما از نقاط قوت دولت همواره حمایت کردیم و همچنان حمایت هم خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی که تفاوت مطهری ۹۰ با مطهری دهه ۸۰ را مورد سؤال قرار داد، توضیح داد: به تشخیص خودم، مواضع فعلی‌ام با مواضع قبلی من تفاوتی ندارد، ما نباید افراد را معیار قرار دهیم و این طور نیست که اگر کسی زمانی به فردی انتقاد داشته، همواره باید از او انتقاد کند.

وی تأکید کرد: بنده زمانی از هاشمی رفسنجانی انتقاد کردم و در شرایطی از او حمایت کردم، موقع‌شناسی مهم است؛ بنده در سال ۷۹ انتقاداتی را به هاشمی رفسنجانی مطرح کردم مبنی بر اینکه بهتر است نزدیکان شما در پست‌های مهم اقتصاد نباشند، زمانی که احساس کنیم در جایی لازم است از کسی حمایت شود باید این کار را انجام دهیم، دفاع‌ها باید بر اساس اصول و مبانی ثابت باشد.

" ممکن است برداشت برخی از افراد این طور باشد اما بنده احساس می‌کنم که به وظیفه خودم عمل می‌کنم اما برخی شاید تصور کنند که من از فرصت‌ها استفاده می‌کنم، زمانی که ما شاهد انحرافی بودیم باید حرف خود را مطرح کنیم. مثلاً دولت می‌گوید قانون مترو را اجرا نمی‌کند، بنده در اینجا نمی‌توانم سکوت کنم، زمانی که دوره احمدی نژاد هم به اتمام برسد، لازم نیست ما از او همچنان انتقاد کنیم ".

به گفته وی، کار مهم مجلس فقط قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، مجلسی خوب است که بتواند در هر دو حوزه توانمند باشد، اگر افرادی که وارد مجلس می‌شوند، تخصص لازم را در حوزه‌ای داشته باشند و قدرت نظارت بر دولت را داشته باشند و وابسته به دولت و قدرت و ثروت نباشند و به مال و ثروت دنیوی دلبستگی نداشته باشند، آنان می‌توانند نظارت بهتری داشته باشند و اگر چنین افرادی توسط انتخاب شود، مجلس خوبی تشکیل خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات مجلس نهم بر همین اساس یادآور شد: مجلس فعلی صدای ملت نیست بلکه صدای گروه خاصی است، اما انشاءالله مردم در انتخابات مجلس نهم، انتخاب درستی را انجام خواهند داد و مجلس قدرتمندی تشکیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات آینده فرصت خوبی است تا ملت بزرگ ایران پیام خودشان را به دنیا برسانند، متذکر شد: دنیا باید بداند که ما برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران تا آخر ایستاده‌ایم و اگر انشاءالله مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم حدود ۶۰ درصد باشد، در تهدیدهای غربی‌ها و فشارهای آنان بسیار مؤثر خواهد بود.

مطهری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که ارزیابی او از میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس نهم را مورد سؤال قرار می‌داد، توضیح داد: پیش بینی کلاً کار مشکلی است، اما اگر در حدود دوره قبلی باشد، قابل قبول است، در انتخابات مجلس هشتم، میزان مشارکت مردم بیش از ۵۰ درصد بود و اگر در این دوره نیز در همین حدود باشد، قابل قبول است، امیدوارم با توجه به شرایط ویژه کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای اظهارت شما را تعبیر به کاسبین ولایت می‌کنند، نظر شما چیست؟، گفت: این ساخته خود آنهاست، برداشت غلط از اصل ولایت‌فقیه می‌تواند آسیب‌هایی را به کشور وارد کند، ما برداشت جبهه پایداری از ولایت فقیه را قبول نداریم.

وی با تأکید بر اینکه برداشت جبهه پایداری از اصل ولایت فقیه، همان برداشت سروش از ولایت فقیه است و ما این موضوع را قبول نداریم، تصریح کرد: سروش می‌گوید ولی فقیه یک پادشاه ظالم است ولی جبهه پایداری می‌گوید ولی فقیه پادشاه عادل است، ما می‌گوییم هر دوی این برداشت‌ها غلط است.

" ولی فقیه مدافع حقوق و آزادی مردم است و مخالف استبداد است و تنها دو نهاد هستند که می‌توانند مقابل استبداد دولت را بگیرند و این دو نهاد ولایت فقیه و مجلس هستند ".

مطهری با ذکر این نکته که مرز التزام به ولایت فقیه " احکام حکومتی " است، خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای آن است که وقتی حکم حکومتی در کار است، باید اطاعت محض باشد، اما این طور نیست که اگر رهبری به موضوعی اشاره کردند، دیگران باید چیزی نگویند، نباید ولایت فقیه را مانع حقوق و آزادی مردم تلقی کنیم.

وی اضافه کرد: مجلس می‌تواند مصوبه خلاف شرع هم داشته باشد، اما وقتی طرح یا لایحه‌ای مصوب شد که اشکال شرعی داشت، در آن صورت شورای نگهبان ایراد آن را اعلام می‌کند، بنابراین فضای بحثآزاد به بهانه ولایت فقیه نباید محدود شود.

مطهری تأکید کرد که ولایت فقیه ولایت " فقه " است نه ولایت " شخص ".

در ادامه این نشست خبری خبرنگار روزنامه شرق پرسید با توجه به اتفاقاتی که برای اصولگرایان قبل از انتخابات افتاد، برخی معتقدند اصولگرایان رو به اضمحلال هستند، نظر شما چیست؟

مطهری در پاسخ به این پرسش با تأکید بر اینکه وجود گرایش‌های مختلف بین اصولگرایان امر مبارکی است و این مظهر خطر نیست، توضیح داد: اصلاح‌طلبان تندرو در انتخابات مجلس نهم شرکت نکردند، بنابراین وجود تکثر بین اصولگرایان نمی‌تواند خطری باشد که موجودیت آنان را تهدید کند، این تکثر امر مبارک است.

وی با ذکر این نکته که همه اصولگرایان به یک سلسله اصولی معتقدند گفت: ممکن است نگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد، اما همه ما اصول را قبول داریم و فکر نمی‌کنم این موضوع منشأ اضمحلال باشد.

این کاندیدای " صدای ملت " در انتخابات مجلس نهم از تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری، با بیان اینکه رئیس مجلس سخنگوی مجلس است، گفت: مجلس مانند یک نهاد دولتی یا حکومتی یا یک سازمان اداری نیست که رئیس و مرئوس داشته باشد که رئیس مجلس بشود رئیس اداره و نمایندگان کارمند او باشند، بلکه رئیس مجلس جلسات مجلس و کل مجلس را مدیریت می‌کند و مهم خود نمایندگان هستند که چه عملکرد و بینشی داشته باشد و ما به دنبال آن هستیم که این کمبود را جبران کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که ارتباط بین صدای ملت با هاشمی‌رفسنجانی را مورد سؤال قرار داد، ‌ گفت: هیچ ارتباطی بین صدای ملت و جناب آقای هاشمی رفسنجانی وجود ندارد،. ما مستقل هستیم و برای همه شخصیت‌های نظام احترام قائلیم و حرف خودمان را مطرح می‌کنیم و اگر انتقادی هم وجود داشته باشد، آن را بیان می‌کنیم، ارتباطی بین صدای ملت و هاشمی‌رفسنجانی وجود ندارد.

مطهری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که ارزیابی او از نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ و مواضع هاشمی نسبت به رهبر انقلاب را جویا شد، تصریح کرد: مواضع هاشمی رفسنجانی نسبت به رهبر معظم انقلاب ناشی از یک دوستی ۴۰ و ۵۰ ساله است، بنابراین کسی نی‌تواند به این راحتی ارتباط و علاقه هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب را قطع کند.

" نوع مواضع هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ ناشی از مناظره‌ای بود که صورت گرفت، خانواده هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۸۸ به سوءاستفاده مالی متهم شدند اما اجازه دفاع به هاشمی داده نشد، از این رو طبیعی است که چنین اقدامی، عکسی‌العملی خواهد داشت و آقای رفسنجانی دلگیر شدند، نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب قبل از انتخابات هم شامل برخی از اعتراضاتی بود که او داشت، از جمله مناظره و بداخلاقی‌هایی که رخ داد، اما عده‌ای این نامه را بزرگ کردند و به نظرم نامه هاشمی به رهبر معظم انقلاب قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، آن چنان هم در فتنه ۸۸ مؤثر نبود و طرفین مقصر بودند، یک طرف تقصیر بیشتری داشت و یک طرف کمتر ".

علی مطهری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که پرسید اگر صدای ملت در انتخابات مجلس نهم پیروز شود، آیا تبدیل به حزب خواهد شد؟ یا اگر رأی نیاورد، شاهد خاتمه فعالیت آن خواهیم بود، گفت: این موضوع بستگی به رویکرد مردم به ما دارد، اگر ما با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شویم طبیعی است که راهمان را با انگیزه بیشتری ادامه خواهیم داد و این مسئله بستگی به نیاز جامعه دارد، باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری از موضوع شرکت نکردن برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور شرکت نکردن در انتخابات کار نادرستی است و با تعهد ملی سازگار نیست.

مطهری با تأکید بر اینکه نتیجه انتخابات و میزان مشارکت مردم در انتخابات روی شرایط کشور و تهدیدهای غربی‌ها مؤثر است، گفت: اصلاح‌طلبان باید به طور فعال در انتخابات شرکت می‌کردند و مشارکت مردم را بالا می‌بردند و همبستگی ملی را به نمایش می‌گذاشتند و در برابر تاریخ اتمام حجّت می‌کردند، به فرض که با ردّ صلاحیت مواجه می‌شدند، در آن صورت می‌گفتند ما آمدیم ولی ردّ صلاحیت شدیم.

وی با ذکر این نکته که البته اصلاح‌طلبان به صراحت انتخابات را تحریم نکردند، تصریح کرد: آنان گلایه‌هایی داشتند و به طور کمرنگ در انتخابات شرکت کردند، اما به نظرم اگر آنان مطالبات و گلایه‌هایشان را از مجلس نهم پیگیری می‌کردند، کارسازتر بود تا اینکه اساساً کمرنگ در انتخابات شرکت کنند.

نماینده تهران در مجلس هشتم در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه افرادی که تفکر ما را بپذیرند، متعلق به فهرست ما نیستند، گفت: منتقدین دولت منحصر به فهرست ما نیست، یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس نهم اخیراً اعلام کرده که ' روح من در فهرست صدای ملت است '، بنابراین همفکران ما در لیست‌های دیگری هم وجود دارند، ولی ما اصرار داشتیم که افراد مشترک در فهرست ما نباشند تا لیست تازه‌ای داشته باشیم، چرا که در بسیاری از طرح‌ها و لوایح استدلال‌ها و گفت‌وگوها مؤثر است و افراد می‌توانند با یکدیگر هم‌صدا شوند تا طرحی در مجلس رأی آورد.

وی در خاتمه با بیان اینکه تفکر ما طرفداران زیادی دارد، گفت: طرح سؤال از رئیسجمهور را ۱۰۰ نفر امضا کردند و آنهایی هم که امضا نکردند، معذوراتی داشتند نه اینکه قبول نداشتند، این به معنای آن است که تفکر ما طرفداران زیادی دارد.