به گزارش جهان، دکتر غلامعلی حداد عادل که اکنون به همراه حجت الاسلام ابوترابی سرلیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان است و جبهه پایداری هم اسمش را در لیست خود قرار داده، روز ۲۸ آبان ماه در گفت وگو با روزنامه جام جم، ایراد جبهه متحد از جبهه پایداری را اینگونه توصیف کرد: "جبهه متحد اصولگرايان فاصله جبهه پايداري را از جريان انحرافي، كافي نميداند."

البته آنچنان که اعضای شاخص جبهه متحد می گویند این تنها نقطه ضعف جبهه پایداری نیست اما از مهمترین آنهاست زیرا اهمیت موضع گیری صریح و شفاف در مقابل جریان خطرناک انحرافی بارها از سوی بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی و آیت الله مصباح یزدی مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس جامعه روحانیت مبارز در این باره " مرزبندی صریح با جریان فتنه و انحرافی " را شاخص مهمی انتخاب افراد در فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان دانسته اند و علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، هم چندین بار " جریانات فتنه، انحرافی و فساد " را به عنوان خطوط قرمز این جبهه اعلام کرده است.

در جبهه پایداری گرچه برخی سعی می کنند همه اقدامات را به علامه مصباح یزدی نسبت داده و وی را هزینه رویکرد انتخاباتی خود کنند اما به نظر می رسد آنچنان که دکتر حدادعادل گفته اند، درباره رابطه این جبهه با جریان انحرافی ابهاماتی وجود دارد.

با وجود اینکه آیت الله مصباح مبانی " جریان انحرافی " را نزدیک به تشکیلات فراماسونری، شدیدترین خطر برای اسلام تاکنون، حاصل تمام تجربیات و حیله های شیطان و خالق فتنه بزرگتر آینده دانسته اند، اما مواضع برخی از اعضای جبهه پایداری درباره حلقه انحرافی به ابهامات موجود دامن می زند.

مواضع برخی از اعضای جبهه پایداری درباره حلقه انحرافی

به عنوان نمونه، حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی، دبیرکل و سرلیست جبهه پایداری، در مصاحبه خود با شماره هفته آخر مردادماه ۹۰ نشریه سروش اظهار داشته است: «من نظر برخی دوستان درباره جریان انحرافی را قبول ندارم و یا حداقل برای من به اثبات نرسیده است ولی منکر بعضی از انحرافات نیستم». آیا عجیب نیست نظر دبیرکل یک تشکل با نظر رهبر معنوی و مانیفیست اعلامی آن مغایرت داشته باشد؟

دکتر غلامحسین الهام، دیگر عضو جبهه پایداری، ۲۹ مهرماه ۹۰ در سومین کنگره سراسری کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی گفته است: «بنده موافق واژه جریان انحرافی نیستم، بلکه معتقدم چند نفری هستند که مبانی و گفتمان آنها دچار انحراف شده است». وی روز سه شنبه هم به گفت وگویی ۳ ساعته با ارگان مطبوعاتی جریان انحرافی نشست که به گفته این روزنامه به یک جلسه " درد دل " تبدیل شده است.

در همین راستا، حجت الاسلام رسایی پس از ضایعه تاسف بار خانه نشینی ۱۱ روزه رئیس جمهور در سرمقاله نشریه خود ۹دی، با رجایی دانستن احمدی نژاد او را تبرئه و تمام تقصیرها را متوجه کشمیری(مشایی) نمود. حال آنکه جدی ترین حامی تمام قد مشایی تاکنون شخص رئیس جمهور بوده است.

آقای دکتر کوچک زاده نیز در مصاحبه ای در نمایشگاه مطبوعات سال ۹۰ درباره واژه " جریان انحرافی " می گوید: «این مهم نیست. هر وقت آقا بگوید جریان انحرافی ما هم می گوییم». البته او سرانجام امروز گفت که جریان انحرافی به گفتمان انقلاب ضربه زده است.

این ساده انگاری انحراف و تفاوت گفتمانی آن ‌هم با رویکرد آیت الله مصباح یزدی در حالیست که شعار اساسی اعضای جبهه پایداری وحدت گفتمانی بوده است.
علامه مصباح در این باره عنوان کرده اند: «… بعضی‌ها به خاطر صداقت و صفا و اندکی سادگی، حساسیتی نشان نمی‌دهند؛ یا توجیه می‌کنند و یا گمان می‌کنند که مبارزه با این انحرافات به هزینه‌هایش نمی‌ارزد … بعضی‌ها نسبت به خطر اطلاع دارند ولی آن را ساده می‌انگارند و مسامحه می‌کنند، بعضی هم که عمق خطر را بیشتر درک می‌کنند، ‌به خاطر تعلق به گروه خاص، واکنش به خطر را به مصلحت گروه خود نمی‌بینند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند … ‌تنها افراد اندکی هستند که چشم تیزبینی دارند، خطر را می‌بینند، آینده‌اش را درک و ارزیابی می‌کنند.»(۲۹ اردیبهشت ۹۰)

اصرار آیات مهدوی کنی و محمد یزدی بر وحدت

گرچه این انتقادات از بخشی از اعضای جبهه پایداری وجود داشته است اما حضرات آیات مهدوی کنی و محمد یزدی از همان ابتدا از جبهه پایداری خواستند که در کمیته داوری و شورای اجرایی جبهه متحد حضور پیدا کند و از تفرقه بپرهیزند.

این درخواست چندین بار تکرار شد اما اصرار روسای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کارگر نشد و جبهه پایداری تاکنون تن به وحدت نداده است.

آخرین درخواست

حتی در شرایطی که لیست های انتخاباتی نهایی شده اند، باز هم آیت الله مهدوی کنی با صبوری همیشگی اعلام کرد آغوش جبهه متحد به روی پایداری ها باز است.
دبیر جامعه روحانیت مبارز روز دوشنبه در مراسم اولین یادواره شهید محلاتی در خصوص وحدت نیروهای انقلاب در آستانه انتخابات اظهار داشت: چند روز دیگر تا برگزاری انتخابات باقی نمانده است و توصیه می کنم در این چند روز باقی مانده مومنین دور هم جمع شوند و زیر یک علم سینه بزنند.

سرمقاله کیهان

در راستای همین توصیه وحدت آفرین، امروز هم حسین شریعتمداری همچون آیات مهدوی کنی و یزدی، با اشاره به تلاش های گسترده دشمن برای ایجاد تفرقه بین اصولگرایان، خواستار وحدت جبهه پایداری و جبهه متحد شد. وی با بیان لیست های انتخاباتی بسته شده اند، برای حل این مانع هم راهکار خود را در سرمقاله کیهان اینطور مطرح کرد:
الف: کسانی که در مقابل فتنه آمریکایی - اسرائیلی ۸۸ دیرتر از آنچه انتظار می رفت موضع گرفته اند، اگرچه به خاطر موضع گیری - هرچند اندکی دیرهنگام - خود قابل تقدیر هستند و در طیف اصولگرایان جای دارند ولی شایسته تر - و شاید بایسته تر - آن که در جایگاه دیگری غیر از مجلس شورای اسلامی به خدمت مشغول باشند. زمینه و جا برای خدمت نه «کم» است و نه «تنگ».
ب: آن عده که در مقابل حلقه انحرافی و پلشتی های آن موضع مشخصی نداشته و یا خیلی دیرتر از آنچه انتظار می رفت موضع گرفته اند نیز شرایطی دقیقا مشابه گروه الف دارند و شایسته تر آن که کنار گذاشته شوند و ضمن تقدیر از موضع نهایی و کنونی آنها و حضورشان در طیف اصولگرایان به خدمت دیگری غیر از نمایندگی مجلس شورای اسلامی بپردازند.

مصادره به مطلوب

آنچنان که پیداست نیمی از نوشته حسین شریعتمداری به ساکتین انحراف بر می گردد اما مواضع رسانه های حامی جبهه پایداری حاکیست آنان مواضع وی را قبول ندارند.
سایت اصلی حامی جبهه پایداری در گزارشی جالب، سرمقاله مدیر مسئول کیهان را تماما مصادره به مطلوب کرده و با چشم پوشی بر بی اعتنایی اعضای جبهه پایداری به درخواست های وحدت آفرین آیت الله مهدوی کنی، وحدت شکنی این جبهه را توجیه کرده و در ادعایی نادرست نوشته است: اصرار و پایداری جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر موضع خود یعنی حضور نداشتن حامیان فتنه و انحراف در مکانیسم تشکیلاتی اصول‌گرایان و لیست‌های انتخاباتی به‌عنوان خط قرمز، مورد پذیرش حاضران در مکانیسم جبهه متحد اصول‎گرایان قرار نگرفت.

این سایت که هیچ اشاره ای به جایگاه کنونی ساکتین انحراف نکرده، ادعای مذکور را توجیه وحدت شکنی و جدایی از جبهه متحد اعلام کرده است. رسانه مذکور در جایی دیگر آقای شریعتمداری را اینگونه سرزنش می کند که باید زودتر و در هنگام شکل گیری کمیته ۸ + ۷ به میدان می آمد.

نامه آقاتهرانی

اشاره این سایت به نامه تیرماه حجت الاسلام آقاتهرانی به حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی است که وی در آن اعلام کرده است، در صورتی لیست این جبهه را منصفانه می‌داند که حداقل نیمی از اعضای آن، از طرف جبهه پایداری باشند و حداقل شرط همراهی، عضویت سه نفر در شورای اجرایی و یک نفر در شورای حکمیت است.

روایت سهم خواهی ها

این نامه که چند روز پیش رسانه ای شد به سهم خواهی ویژه جبهه پایداری از جبهه متحد تعبیر و گفته شد، ادعای تکلیف گرایی و گفتمانی بودن جبهه پایداری را زیر سوال برده است.

زیرا آنچنان که دکتر علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان شنبه شب در مناظره با حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، گفت: بارها از اعضای جبهه پایداری دعوت شد اما نیامدند. بنا شد با آقایان کعبی و فدایی گفتگو کنند اما باز نیامدند. جبهه پایداری مدام بر این نکته تاکید می کرد که باید تعداد ما در سازوکار جبهه متحد افزایش یابد. این خود سهم خواهی است.

وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف بنا شد که آقاتهرانی به جمع حکمیت اضافه شود و ۲ نفر دیگر نیز در اضلاع تشکل های اصولگرا قرار گیرند اما باز دوستان پایداری قبول نکردند.

ریشه وحدت شکنی جبهه پایداری

البته به نظر می رسد وحدت شکنی اعضای جبهه پایداری بی ارتباط با تحلیل وهم آلود برخی اعضای آن نیست. نشریه ۹ دی متعلق به چندتن از اعضای جبهه پایداری ماه بهمن به قلم حجت الاسلام حمید رسایی در ادعایی تبلیغاتی و توهین آمیز حتی حرمت بزرگانی چون آیات مهدوی کنی و محمد یزدی را شکست و مدعی شد که جبهه متحد اصولگرایان ساخته و پرداخته هاشمی رفسنجانی است؛ بنابراین جبهه پایداری زیرک است و در دام آن نمی افتد. وی حتی آیت الله مصباح یزدی را هم متهم به ممانعت از وحدت جبهه پایداری با جبهه متحد کرد.

اکنون روشن نیست که سایت حامی جبهه پایداری چگونه بهانه های دیگری برای وحدت شکنی مطرح کرده است.

حمله به شریعتمداری

این سایت در شرایطی ظاهرا به استقبال سرمقاله امروز شریعتمداری رفته است که سخنان امروز مدیر مسئول کیهان درست مشابه سرمقاله دی ماه اوست؛ همان سرمقاله ای که کمیته دانشجویی جبهه پایداری در جزوه موسوم به " بولتن تخریبی " به آن تاخت و سایت اصلی حامی پایداری هم آن رامنتشر کرد و به دفاع از آن پرداخت.

شریعتمداری در سرمقاله ۴ دی ۹۰ هم مانند یادداشت امروزش، انشقاق در جبهه اصولگرایان را برنامه دشمن دانسته و نسبت به بازی ناخواسته برخی اصولگرایان در پازل نظریه پردازان معروف کودتاهای مخملی از قبیل " جان کین " و " جین شارپ " هشدار داده بود.

به همین دلیل کمیته دانشجویی جبهه پایداری در جزوه خود، سرمقاله شریعتمداری را " خیال پردازانه " و " سرهم کردن اخبار بی ربط و باربط امنیتی " توصیف و به نقل از یک فرد سابقا امنیتی و عضو کنونی مرکزیت جبهه پایداری عنوان کرد: ما اصلا قبول نداریم انشقاق در جبهه اصولگرایی از استرات‍ژی های دشمن است.

بر پایه این رویدادها به نظر می رسد جمع و جور کردن این مواضع متناقض کمی سخت باشد.