پور محمدی: انتقاد جدی به دولت دارم

به گزارش افکار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی شامگاه شنبه ششم اسفند در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه نرخ مشارکت در انتخابات ایران از نظر کمیت و عدد بسیار بالا است، گفت: ما چند انتخابات مهم داریم که در دنیا شاخص مشارکت را مشخص میکند؛ ریاست جمهوری، مجلس و شوراها. در برخی کشورها میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است و در برخی کشورها نرخ مشارکت در انتخابات شوراها زیاد است.

وی ادامه داد: میانگین مشارکت در کشور ما در انتخابات ریاست جمهوری ۶۳ الی ۶۴ درصد است. معمولاً در انتخابات مجلس ۵۶ الی ۵۷ درصد است. در انتخابات شوراها و در انتخابات شورای قبلی که بنده برگزار کننده بودم ۶۴ درصد مشارکت داشتیم که جزء مشارکت‌های بالا است. حتی این عدد به نسبت میزان کاندیداهایی که شرکت می‌کنند به آنان که انتخاب می‌شوند خوب و قابل بیان است.

پورمحمدی افزود: در کشور ما حریم‌ها و مرزهایی است که مورد توجه است. مثلاً کسانی که قصد شرکت در انتخابات دارند نباید پایه‌های اعتقادی باورهای مردم را سست کنند. این یک امر مسلم است. ولی آن را در دایره قانون اساسی می‌بینیم. کسی که در انتخابات شرکت می‌کند باید پایبند به قانون اساسی باشد. این، جزو اصول مسلم نظام است. بنابراین کسی که می‌خواهد در این نظام مسئولیتی بگیرد باید پایبند به این اصول باشد. اگر کسی به این اصول پایبند نباشد صلاحیت گرفتن مسئولیت را ندارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: البته حق انتخاب از این فرد سلب نمی‌شود. بلکه حق انتخاب شدن ندارد. این مسئله نیز مشابه تمام کشورها است و در تمامی کشورها طبق قانون اساسی آن عمل می‌شود؛ ولی در برخی کشورها به مسایل اخلاقی و اعتقادی توجه نمی‌شود ولی در کشور ما توجه می‌کنند. ملت ما ملتی متدین و معتقدی هستند. مثلاً حجاب خواست عمومی و خواست بخش اکثریت جامعه است و باید محترم شمرده شود.

رعایت حقوق شهروندی و ضوابط در کشور ما غلیظ‌تر از کشورهایی است که ادعای مردم‌سالاری و دموکراسی می‌کنند

وی افزود: اصول قانون اساسی در بازترین دوران پذیرش یعنی اوایل انقلاب مطرح شد. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اصول قانون اساسی تدوین و به خواست امام(ره) با رأی مردم تصویب شد. یعنی ما در نظام جمهوری اسلامی دو انتخابات قانون اساسی داشتیم. یکی انتخاب خبرگان قانون اساسی که قانون اساسی را تدوین کردند و دیگری انتخابات برای تصویب قانون اساسی.

پورمحمدی با بیان این‌که اکثریت جامعه در آن زمان گرایش موجود در قانون اساسی را تأیید کردند، ‌گفت: ممکن است برخی کشورها اعتقادات ما را نپسندند. ولی ما طبق این قانون عمل می‌کنیم. ما در دنیا ویژگی‌های قابل دفاع داشته و از بسیاری از کشورهایی که ادعای مردم‌سالاری و دموکراسی می‌کنند، رعایت حقوق شهروندی و ضوابط در کشور ما غلیظ‌تر است.

وی با اشاره به نگاه‌های موجود به انتخابات در کشورمان، گفت: اوایل انقلاب برخی بزرگان همانند امام(ره) گفتند که حضور در انتخابات واجب است. برخی آمده و اعتراض کردند که چرا تکلیف و واجب می‌کنید؟! شاید برخی نخواستند از حق خود استفاده کند. بنابراین ما درباره انتخابات از دو منظر عمل می‌کنیم. هم تکلیف است و هم حق است. انتخاب مسئولین کشور حق شهروندی است و می‌گویم افراد آمده و از حق خود استفاده کنند. حال افراد نخواستند از حق خود دفاع کنند حرف دیگری است. هر کدام از شهروندان سهمی از منافع این کشور دارند و باید آمده و با این انتخاب‌ها از حق خود دفاع کنند.

تلاشی که سی و سه سال گذشته برای انتخابات انجام شده، قابل دفاع است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که حضور در انتخابات حداقل در فضاهایی جنبه تکلیف پیدا می‌کند، گفت: آنجا که می‌بینیم رأی ما در تقویت تمامیت و موجودیت کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد، حضور در انتخابات تکلیف می‌شود. به عبارت دیگر اگر معنای هر رأی ما آن باشد که دشمنان از آسیب زدن به کشور مأیوس می‌شوند، حضور در انتخابات تکلیف می‌شود. اگر حفظ نظام به عنوان یک تمامیت تقویت می‌شود و از مخاطرات امنیتی جلوگیری می‌کند یک تکلیف می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به ناکارآمدی برخی قوانین گفت: هم اکنون مثلاً تکلیف بودجه انتخاباتی در قانون مشخص نیست. آیا هر کسی حق دارد که از هر بودجه‌ای برای انتخابات استفاده کنند؟! هم اکنون قوانین انتخاباتی ما به ثروتمندان امتیاز می‌دهد. هم اکنون قوانین حزبی ما کامل نیست. برخی می‌توانند با بهره برداری از این نقایص سوء استفاده کنند. این خلأها وجود دارد که باید رفع شود.

وی با بیان این‌که یکسری قوانین کامل نیستند، ‌گفت: باید بپذیریم که ضعف‌هایی در قوانین و مقررات داریم. بیشترین دخالت و توجه قانونی و مقرراتی در کشور ما متوجه بحثانتخابات است. هیچ قانونی به اندازه انتخابات مورد توجه قانون‌گذار نبود. البته تغییر زیاد قانون انتخابات خود یک ضعف است. به همین دلیل برخی خواستار ثبات این قوانین هستند. اما علی رغم ضعف‌ها، تلاشی است که سی و سه سال گذشته برای انتخابات انجام شده، قابل دفاع است.

لیست‌های متعدد اصول‌گرایان به‌خاطر این است که رقیب قوی ندارند

در ادامه این نشست، دانشجویان سؤالات خود از رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مطرح کردند.

دانشجویی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرسید، ‌تحلیل شما از جریان‌های شرکت کننده در مجلس نهم چیست؟! برخی معتقدند این انتخابات یک جنگ زرگری بین اصول‌گرایان است؟

پورمحمدی نیز در پاسخ گفت: شما یک بخش از فضا را که می‌توانید در تحلیل بگنجد مطرح کردید. اجازه دهید ما یک مصداق خاص بگوییم. همیشه این طور بود. اگر ما در مقابل یک رقیب قوی قرار بگیریم، ‌ سعی می‌کنند گروه‌های همفکر به هم نزدیک‌شده و رفتار همگون داشته باشند تا پیروز میدان رقابت شوند. اما اگر این رفتار از خود بروز داده نشود عامل شکست انتخاباتی است. مثلاً الآن اگر اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان با همدیگر رقابت کنند در درون خود پیروزی با رقیب است. رقیبی که متحد عمل می‌کند نسبت با رقیبی که پراکنده عمل می‌کند پیروز است. ولی به هر حال رقابت درون گروهی وجود دارد. چون حس می‌شود رقیب قوی برون حوزه‌ای وجود ندارد و اصلاح‌طلبان به صورت گسترده شرکت نکردند از این جهت خطر جدی برای گروه اصولگرا وجود ندارد و لیست‌های متعدد اصولگرایی بروز و ظهور می‌کند و خیلی نمی‌توان مخالفت کرد.

وی افزود: اصول‌گرایان در ابتدا پیش بینی کرده بودند که اصلاح‌طلبان به صورت قوی و منسجم شرکت نکنند و مجال برای آنان بیشتر است. البته من معتقدم این حرکت به هیچ وجه جنگ زرگری نیست. طیف‌های مختلف در اصول‌گرایان هستند که می‌خواهند مدیریت مجلس را در دست گرفته و قوانین را به آن شکل که می‌خواهند تصویب کنند.

ابهام در هزینه‌های انتخاباتی / هزینه‌های بی‌حساب و کتاب برای انتخابات را قبول نداریم

وی در پاسخ به سؤالی که پرسید: چرا کسی جلوی هزینه‌های زیاد انتخاباتی را نمی‌گیرد؟، گفت: اگر این فرد فقط پول خرج می‌کند که مطرح باشد پول شهرتش را می‌دهد. و اگر پول خرج می‌کند که خدمت کند ایثارگر است. اما عملاً این طور نیست. خیلی اوقات پول‌هایی خرج می‌شود به‌خاطر مطامع است. قاعده عمومی این است که در حوزه انتخابات پول خرج کردن باید مرز داشته باشد. بنده معتقدم که موضوع هزینه انتخاباتی مرزهای روشنی ندارد. شورای نگهبان اعلام کرد که ما جلوی بی‌رویه خرج کردن پول‌های انتخابات را می‌گیریم. ولی این مسئله سخت پیچیده است. اگر از امکانات سوء استفاده شد ما به عنوان سازمان بازرسی کل کشور جلوی آن را می‌گیریم. این جرم است و ربطی به انتخابات ندارد.

علت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات

پورمحمدی درباره علت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: باید دلیل را از خودشان پرسید. اما بر اساس آنچه گفتند استفاده کرده و استنباط می‌کنیم که آنان می‌گویند ما انتقادات و اشکالاتی داریم که برطرف نشده است به همین دلیل نمی‌آییم. دوم این‌که ادعا می‌کنند فضای مشارکت مهیا نیست و امکان موفقیت را نداریم. سوم این‌که عده‌ای تندرو در اصلاح‌طلبان وجود دارند که تهدید کردند اگر کسی در انتخابات شرکت کند خط‌ها جدا شود. نکته بعدی این است که آنان می‌خواهند مشارکت پایین باشد و بگویند حالا که شما با ما همکاری نمی‌کنید ضربه‌ای به طرف مقابل بزنند.

وی ادامه داد: همین طور تحلیلی وجود دارد که اصلاح‌طلبان به آن سوی مرزها نگاه دارند و می‌خواهند کج‌دار مریض عمل کنند که آن طرفی‌ها را ناامید و مأیوس نکنند. این تحلیل‌هایی است که وجود دارد. مطمئناً این استدلال‌ها دلایلی نیست که گروهی بخواهد به آن استناد کند؛ به خصوص در شرایط سختی که کشور با آن مواجه است.

حرکت به سمت بلوغ سیاسی

وی افزود: رد صلاحیت افراد که امسال شورای نگهبان در انتخابات درباره نمایندگان مجلس کرد، ‌ در مجلس ششم نیز رخ داده بود. مقاماتی که در مجلس ششم رد صلاحیت شدند هم‌طراز همین افراد بودند. دیدیم که چه بلوایی در مجلس به راه افتاد. گفتند انتخابات را تحریم می‌کنیم که این کار را کردند. روزنامه‌هایشان بیانیه‌های تندی دادند و همه شاهد بودیم که علیه جریان مقابل منسجم شدند. اما این دوره خیلی‌ها گفتند که ما رد صلاحیت شدیم اما حکم شورای نگهبان را قبول داریم. این‌ها رفتار عاقلانه و ملی یک گروه سیاسی است. گروهی که به اصول کشور پایبند است نسبت به این فراز و فرودها سربلند می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باید به انصاف عمل کرد. در زمان دوم خرداد همین آقای خاتمی و تیم او علیه آقای ناطق نوری از حربه‌های غیراخلاقی استفاده کردند. آنان در جامعه شایعه کرده بودند که بنویسیم خاتمی بخوانیم ناطق‌نوری و غیره آنان فضای انتخاباتی را کاملاً تغییر داده و جو تقلب را مطرح کردند.

وی گفت: این قدر تقلب شدید مطرح شد که آقای هاشمی که رئیس دولت بود در نماز جمعه گفت که تقلب نخواهد شد. آقای ناطق نوری که دید شکست خورد قبل از اعلام موضع وزارت کشور به آقای خاتمی تبریک گفت. آقای ناطق هم می‌توانست بگوید قبول نداریم و این‌ها تقلب کردند. جدا از موضع گیری‌های سیاسی، ‌ یک رفتار سیاسی در جامعه مهم است که باید به آن ملتزم باشیم. این نمونه‌ای از آن است این دوره از انتخابات مجلس اکثر افرادی که رد صلاحیت شدند اصولگرا هستند. از نائب رئیس مجلس تا پایین رد شدند. نمی‌خواهیم از رد صلاحیت‌ها دفاع کنیم. می‌خواهیم به سمتی برویم که به یک بلوغ سیاسی برسیم. البته شنیدم که اصلاح‌طلبان در محافل درونی‌شان اعلام کردند که اشتباه کردند. آنان نگفتند انتخابات را تحریم می‌کنیم بلکه گفتند در انتخابات شرکت فعال نداریم. اما به هر حال به اشتباه خود اعتراف کردند.

اختلافات جبهه‌های مطرح در انتخابات در یک طیف محسوب می‌شوند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره سؤالی که به تفاوت‌های جبهه پایداری و جبهه متحد اصول‌گرایان اشاره داشت، گفت: این جبهه‌ها سخنگو دارند. اگر من در حمایت یکی از آنان چیزی بگویم گفته می‌شود از ما خوب دفاع نکردید. این در حالی است که هر روز نمایندگان این جبهه‌ها اعلام موضع می‌کنند. اگر نکات کلی درباره رفتار نظام دارید من به عنوان یک مسئول آمادگی پاسخ دارم. البته نباید از نظر دور داشت که در انتخابات رقابت‌های درون گروهی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصول‌گرایان. همه مثل هم فکر نمی‌کنند. اگر زمانی رقیب عمده کنار رود طبیعی است که این رقابت درون گروهی شکل می‌گیرد. همین الآن بین مواضع کاندیدای جمهوری خواه آمریکا شاهد این رقابت هستیم.

پورمحمدی تصریح کرد: جبهه متحد با پایداری تفاوت دارد. جبهه متحد به گستردگی طیف اعتقاد دارد و می‌گوید باید سفره ما پهن‌تر باشد. ولی جبهه پایداری می‌گوید ما باید ناب‌سازی کنیم. افرادی که ناب‌تر هستند را مطرح کنیم. جبهه متحد می‌گوید این مواضع به مواضع رهبری نزدیک‌تر است ولی آنان می‌گوید رهبری گفتند که افراد باید ناب‌تر باشد. مواضع این دو جبهه متفاوت است. حتی گروهی به عنوان منتقدین و صدای ملت عنوان شده است که معتقد است ما نمی‌توانیم بدون انتقاد مجلس کارآمدی داشته باشیم. این اختلافات جدی است اما در یک طیف محسوب می‌شوند.

دستگاه قضایی بیشترین پاسخگویی را دارد

پورمحمدی در پاسخ به سؤال دانشجویی که نسبت به برخورد قوه قضائیه با برخی مدیران سایت‌های خبری انتقاد داشت، گفت: اولاً قوه قضائیه مسئول و سخنگو دارد و حق شما است که سؤال کنید و قوه قضائیه به شما پاسخ بگوید. اتفاقاً دستگاه قضایی جزء قوه ای است که بیشترین پاسخگویی را داشته و به صورت مرتب جلسات سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود و می‌توانید در این جلسات سئوالات را مطرح کنید. نکته بعدی این است که اخلاق و ضابطه، ‌ خبر درست، نسبت صحیح باید در جامعه حاکم شود. اصول اخلاقی باید حاکم شود.

برخی برای آن‌که چند کرسی مجلس را بگیرند می‌خواهند همه حذف شوند

وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم این طور برخوردها بدرفتاری است. اگر کسی مطلب مستند دارد بگوید. دو سایت علیه این آقا اتهاماتی را مطرح کردند و گفتند که ایشان به جریان فتنه و مسئول ستاد فلان فرد در انتخابات ریاست جمهوری پول دادند. علیه این سایت‌ها شکایت شد ولی چون سند نداشتند محکوم شده و عذرخواهی کردند. شما می‌گویید قوه قضائیه و برادران لاریجانی‌ها مصونیت دارند یا اینکه این همه افراد و مسئول سایت احضار می‌شوند فقط به این خاطر که به برادران لاریجانی توهین کردند؛ خیر. از این افراد شکایت می‌شود. من که اسم اصلاح‌طلبان را بردم به این خاطر بود که این‌ها به جای آنکه بیشتر از واقعیت دنبال کسب فضای سیاسی باشند تلاش دارند با پروپاگاندا این فضا را کسب کنند. گاهی اوقات دیده می‌شود برخی دوستان اصولگرا نیز همان مسیر را می‌روند و تلاش دارند با جو سازی، ‌فضاسازی روانی و غیره کسب محبوبیت کنند.

پورمحمدی افزود: برخی برای آنکه چند کرسی مجلس را بگیرند می‌خواهند همه حذف شوند. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی را رواج دهیم. نباید افراد را با یک شایعه حذف کرد.

باید از منتقد و فضای نقد استقبال کنیم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص جبهه صدای ملت و اقدامات علی مطهری در خصوص انتقاد به دولت که محور سؤال یکی از دانشجویان بود، گفت: نمی‌خواهم نظر خود را درباره گروه‌ها و جبهه‌ها بگویم. علی مطهری شهروندی است که با صلاحیت به مجلس رفته و حق دارد انتقاد کند. الآن هم شورای نگهبان صلاحیتش را تأیید کرده است. اما از یک منظر کلی می‌گویم باید از منتقد و فضای نقد استقبال کنیم. نقد همیشه به نفع انسان است.

وی تصریح کرد: البته گاهی اوقات هم نقد مشکل آفرین است. آقای مطهری شاید با بیانات تند انتقادات خود را مطرح می‌کند، چون او حزب ندارد شاید خیلی ملاحظات سیاسی را نکند. اما باید از نقد او استقبال کرد. او صادقانه انتقادات خود را بیان می‌کند و با برخورد حذفی این کار را نمی‌کند. باید برای ظهور و بروز چنین تفکراتی فرصت داد.

پورمحمدی در خصوص نفوذ جریان انحرافی در جبهه‌های اصولگرا که سؤال یکی از دانشجویان بود، گفت: اگر اخبار پنهان از من می‌خواهید نه من دارم و نه درست می‌دانم آنان را مطرح کنم. دو جریان وجود دارد که یک سری اشتراکات دارند؛ جبهه پایداری معتقد است شعارهای دولت و آقای احمدی‌نژاد بدون آقای مشایی قابل قبول است. طرفداران سابق دولت که هنوز هم پابرجا هستند و به عنوان جریان انحرافی شناخته شده می‌شوند، می‌گویند ما این مسأله را قبول نداشته و از دولت حمایت می‌کنیم. در این جهت یک سری تشابهاتی وجود دارد. گاهی اوقات می‌شنویم که در جبهه پایداری نیز گفته می‌شود نفی گفتمان دولت قابل پذیرش نیست و جریان انحرافی وجود حقیقی ندارد.

به دولت انتقاد جدی دارم اما تعریف‌هایی که از جریان انحرافی می‌شود مشخص نیست / اشتباه است اگر کسی به دولت انتقاد کرد وی را خارج از اصولگرایی بدانیم

وی ادامه داد: جبهه متحد و بسیاری از اصول‌گرایان، منتقد جدی دولت هستند و می‌گوید اگر حامیان این تفکر به مجلس برود خطر جدی دارد. قصد من این است که این دو موضع وجود دارد. یا عمیق است یا سلیقه ای است. یا می‌پسندیم یا نمی‌پسندیم. منظورم آن است که برای این گفت و گو‌ها مجال داده و برخورد حذفی نکنیم. نسبت‌های تند به یکدیگر ندهیم. مثلاً تا کسی می‌آید حرفی می‌زند به او جریان انحرافی گفته می‌شود. این در حالی است که این جریان تعریف خاصی ندارد.

پورمحمدی گفت: من انتقاد جدی به دولت دارم. ولی تعریف‌هایی که درباره جریان انحرافی می‌شود مشخص نیست. این غیراخلاقی است که هر کس بخواهد حرف بزند به او جریان انحرافی بگوییم. بر عکس آن نیز درست است. اینکه هر کس که به دولت انتقاد کرد به او بگوییم شما خارج از اصولگرایی هستید، اشتباه است. شما که از من منتقدتر نیستید؟! به من در همان سال اول دولت نهم دستور داده شد که از دولت خارج شوم. من قبل‌تر همه از انحرافات باخبر شدم. اما قرار نیست همه چیز علنی شود.

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به دانشجویی که به اظهارات او انتقاد داشت، گفت: شناسنامه‌های ما روشن است. کسانی که شناسنامه‌های آنان مشکوک است باید بیایند صحبت کنند. ما که امروز پیدا نشدیم. شناسنامه ما روز به روز ثبت شد. من نگفتم که خطوط را بهم بریزیم. شاید بسیاری مصلحت ندانند مانند من از اصلاحات انتقاد کنند. شما امروز می‌آیید رئیس مجلس را که تا امروز مورد تأیید رهبری است به راحتی متهم می‌کنید. من حق ندارم تا جرمی ثابت نشده نسبتی به کسی اعلام کنم. شما اگر فردی را نمی‌پسندید به او رأی ندهید. ولی حق ندارید او را تخریب کنید. اصولگرایی همراه با رهبری است. اصول‌گرایی دفاع از آرمان‌های انقلاب، ‌ امام و رهبری است.

نقاط ضعف مجالس گذشته و کنونی

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی که به نقاط ضعف مجلس کنونی اشاره داشت گفت: اشکال مجالس‌های ما این است که خیلی اوقات از تصمیم گیری‌های کلان کشور باز می‌مانند و در مقاطع خاص تصمیمات موضوعی می‌گیرند. برخی مواقع بدون تحقیقات کافی تصمیم می‌گیرند که مشکل ساز است. مشکل دیگر آن است که خیلی قانون تصویب می‌کنند و تکالیفی را بر دوش دولت می‌گذارند که در توان دولت نیست.

پورمحمدی گفت: گاهی اوقات به منفعت کلی کشور توجه نمی‌کنند و سیاست‌ها بخشی و منطقه‌ای می‌شود که آسیب وارد می‌کند. این اشکالات کلی است که به این مجلس و مجالس گذشته باز می‌گردد.

وی افزود: تا زمانی که فضای سیاسی کشور شفاف عمل نکند و رفتار انتخاباتی ما متأثر از مجموعه‌های سیاسی نباشد این کش و قوس‌ها را در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت. یک رفتار و جهت‌گیری شفافی برای سیاست‌ها در مجلس و دولت نداریم که مشکل‌ساز است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره رد صلاحیت یکی از اعضای مجلس خبرگان به خاطر بند قانونی عدم التزام عملی به اسلام گفت: آن بند خیلی وسیع است. اگر کسی خلاف قانونی انجام دهد چون خلاف قانون خلاف شرع است بنابراین مشمول آن بند می‌شود. جزییات دلیل رد صلاحیت این فرد را نمی‌دانم ولی ممکن است تخلفی انجام داده و به خاطر آن رد صلاحیت شده است. البته مقام معظم رهبری فرمودند اینکه نماینده‌ای رد صلاحیت شود صلاحیت‌های دیگر او رد نمی‌شود. شورای نگهبان می‌گوید من مرجع تشخیص هستم و تشخیص می‌دهم که آقای الف صلاحیت دارند یا نه. اما حرفشان مستند است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بی‌اعتمادی جوامع دانشگاهی به انتخابات به خاطر رد صلاحیت‌ها، گفت: اگر بی‌اعتمادی وجود داشته باشد، ربطی به رد و قبول صلاحیت‌ها ندارد. چرا که چهره‌های سیاسی برجسته اصولگرا بین رد صلاحیت شدگان وجود دارند. تا کنون شورای نگهبان متهم می‌شد که در بررسی صلاحیت‌ها سیاسی عمل می‌کند اما امسال مشخص شد که برخی از اصول‌گرایان نیز رد صلاحیت می‌شوند.

پورمحمدی ادامه داد: این بی‌اعتمادی جریان غالب نیست. نباید آن را غلبه بدهیم. خواهیم دید مانند انتخابات گذشته حضور مردم باشکوه خواهد بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره اجرای انتخابات مجلس گفت: ‌ در بسیاری از کشورها اجرای انتخابات در اختیار وزارت کشور است. نظارت بر انتخابات در کشور ما بر عهده شورای نگهبان است. نقش شورای نگهبان در انتخابات در ایران بسیار فراتر از وزارت کشور است. وزارت کشور یک اجراکننده است، اما شورای نگهبان همراه با رد و قبول نتیجه انتخابات است.

باید سفره اصول‌گرایی و ارزشی را هرچه بیشتر باز کنیم، این یک مشرب کاملاً سیاسی است

وی در خصوص سؤال یکی از دانشجویان که پرسید تحلیل شما از حضور آیت‌الله مهدوی کنی در جبهه متحد چیست و چرا شخصیتی مانند ایشان تن به ورود مصداقی به انتخابات داد!؟، ‌ گفت: آیت‌الله مهدوی کنی برای بار اول نیست که وارد انتخابات می‌شوند. علت ورودشان در این دوره، این بود که دولت دهم با نهم زاویه‌هایی پیدا کرد و حرف‌هایی که بوی انحراف در آن استشمام می‌شود به مشام رسید. برخی از اصول‌گرایان خود را لیدر اصول‌گرایان خواندند. جامعتین برای جلوگیری از این اقدام با کمک گروه‌های سیاسی منشور اصول‌گرایان را تدوین و اعلام کرد.

پورمحمدی تصریح کرد: به دنبال این کشمکش‌های درون جناحی آقایان صلاح دیدند که مقداری فعال‌تر اقدام کنند و این مجموعه را به سامان برسانند. اگر جریان رقیب اصول‌گرایان یعنی اصلاح‌طلبان حضور قوی پیدا می‌کردند احتمالاً یک لیست قوی می‌دادند. اما الآن مجال برای حضور دوستان دیگر پیدا شد. البته دوستان پایداری نیز اعلام کردند چون اصلاح‌طلبان حضور جدی پیدا نکردند منعی برای حضور جداگانه ما نیست. الآن نیز آیت‌الله مهدوی کنی تنها رهنمود کرده و وارد مصادیق نمی‌شود. مثلاً نظر ایشان بر آن بود برخی افراد وارد لیست شوند ولی این طور نشد. یکی دیگر از دلایل این‌که چرا جبهه پایداری خود را از جبهه متحد جدا کرد این بود که می‌گفتند ما می‌خواهیم ناب‌تر باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت: الآن حرف ما این است که رویکرد حذفی خلاف رویه پیامبر(ص) است. جامعه باید با هم حرکت کند ولی این نفی آن نیست که برخی تند و برخی کند هستند. آقای مهدوی کنی حرفشان این است که باید سفره اصولگرایی و ارزشی را هر چه بیشتر باز کنیم. این یک مشرب کاملاً سیاسی است. همچنین ایشان می‌گویند رهبری تأکیدشان بر جذب حداکثری و نفی حداقلی است. بنابراین نباید این دایره را تنگ کرد.

وی همچنین گفت: حرف کلان ما این است که یک اصول مشترک داریم و باید زیر یک پرچم حرکت کنیم. باید از سلایق شخصی گذشته و بر منافع کلی حرکت کنیم.

بر پرونده فساد بانکی اخیر مسلط هستم / باید تابع قانون باشیم

وی در خصوص اختلاس و این‌که چرا از مدیرعامل بانک صادرات در این پرونده خبری نیست، گفت: من بر پرونده مسلط هستم کیفرخواست را مجدد خواندم. داستان پرونده فساد بزرگ یک تیم بسیار قوی حقوقی را درگیر کرده است. از همان فردی که شما اسم بردید چندبار بازجویی شد. حتی اتهامی به وی وارد و بین قضات اختلاف ایجاد شد که آیا این اتهام است یا خیر. ما باید تابع قانون باشیم. مدیریت عالی بانک صادرات که خیر، ولی مدیریت بانک صادرات استان خوزستان گفت که ما از ال سی جعلی خبر نداشتیم. اولین لحظه‌ای که در استان فهمیدند ال سی جعلی صادر شده است تیم خود را جمع می‌کند تا این ال سی‌ها را مشخص کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: عددی که مشخص شد تاکنون همان عدد است. رئیس بانک صادرات هم این تخلف را شناسایی کرد به مراجع مختلف اطلاع داد. ممکن است شما اشکال مدیریتی وارد کنید. اما زمانی که اتهامی وارد می‌کنید نیازمند دلیل است و بدون دلیل نمی‌توان کسی را متهم کرد.

کاری ندارم که تخلف در کدام گروه انجام شد / اگر تخلفات دولت را گفتیم، تخلفات شهرداری را نیز اعلام کردیم

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که سازمان بازرسی در قبال قانون گریزی دولت چه کرده است!؟، گفت: من یک هویت به عنوان سازمان بازرسی دارم و کاری ندارم که تخلف در کدام گروه و دولت انجام شده است. با تخلفات برخورد می‌کنیم. مثلاً اگر تخلفات دولت را گفتیم، تخلفات شهرداری را نیز اعلام کردیم. بنابراین وظیفه سازمان بازرسی اعلام تخلفات است. نکته دیگر این‌که شما می‌فرمایید در جبهه اصول‌گرایی درباره رفتار دولت اختلاف افتاده است، درست است. یکی از دلایل اختلاف بین اصول‌گرایان در حمایت و یا انتقاد از دولت است.

وی در خصوص آرایش سیاسی کشور در صورت پیروز شدن جریان انحرافی گفت: ما تابع رأی مردم هستیم. زمانی که هنوز اصولگرایی مطرح نبود ما طرفدار جریان راست بودیم. صبح بلند شدیم دیدیم آقای خاتمی با هفتاد درصد آرا پیروز شد، چکار کردیم!؟ منطق سیاسی ایجاب می‌کرد که همراهی کنیم. البته آقای خاتمی گفت هر نه روز یک بحران داشتم. بعد آقای احمدی‌نژاد گفتند که هر روز با یک بحران مواجه هستم. اداره کشور سخت است و مشکلات زیاد است. مدیری باید سر کار بیاید که مواجه با این مشکلات را بلد است. اگر فردا در کشور به گرایش خاص رأی داده شد باید عاقلانه بپذیریم و منتظر باشیم تا انتخابات آتی و دست به نقد جدی بزنیم تا جریان سیاسی دلخواه ما سر کار بیاید.

۱۰ ماه از حضورم در دولت گذشته بود که گفتند باید استعفا بدهید / چون رگه‌هایی از انحراف را مشاهده کرده بودم

وی ادامه داد: بعد از مدتی که در دولت حضور پیدا کردم علیه رگه‌هایی که قبلاً از انحراف مشاهده کرده بودم شروع به موضع‌گیری کردم. شش ماه از حضور من در دولت گذشت اولین رگه‌های مخالفت با من شروع شد. ده ما از حضور ما گذشته بود که گفتند باید استعفا بدهید. سعی کردیم بدون درگیری این خط را دنبال کنیم. بنابراین من کوتاه نیامدم. چون به عنوان اولین کسی بودم که با من برخورد شد و از دولت اخراج شد. اما راضی به تشنج نبودیم. من به افراط و تفریط‌ها اعتقاد ندارم؛ و به قضاوت‌هایی که طیف زیادی از چپ و راست اعتقاد دارند ندارم. به الهام و خواب امام زمان(عج) هم تمسک نمی‌کنم و معتقدم کشور با این مسایل اداره نمی‌شود. اینها به جای خود ولی معتقدم کشور با قوانین، نظم و مقررات اداره می‌شود؛ همان که امام گفت.

پورمحمدی ادامه داد: نکته‌ای که امروز به آن نیاز داریم یک دوره امام‌شناسی است. با حرف‌زدن و شعاردادن کسی انقلابی نمی‌شود. معتقدم فرمایشات امام و رهبری خیلی مغفول مانده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ادعای ولایی می‌کنیم اما به سایر توصیه‌های رهبری عمل نمی‌کنیم. معتقدیم باید با همدیگر گفت‌وگو کرده و سعی کنیم همدیگر را قانع کنیم. اگر همدیگر را قانع نکردیم تصمیم‌گیری را بر عهده مردم بگذاریم.

ماجرای اتهام رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه پورمحمدی چه بود!؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این‌که در دهه هفتاد سمت شما چه بود و برخی شما را مستقیماً در قتل‌های زنجیره‌ای دخیل می‌دانند، گفت: اولا من مسئولیت‌های خود را بارها در جاهای مختلف گفتم. من سال ۶۶ وارد وزارت اطلاعات شدم. تا قبل از آن در قوه قضائیه بودم. در سال ۶۶ معاون ضدجاسوسی وزارت‌ اطلاعات شدم.

وی ادامه داد: معاونت ضد جاسوسی حوزه‌ای است که با فعالیت جاسوسی بیگانگان مبارزه می‌کند و در مسایل داخلی هیچ نقشی ندارد. حیطه بندی در وزارت اطلاعات بسیار شدید است؛ حتی آدم‌های این حوزه نباید با آدم‌های حوزه دیگر آشنا و مواجه شوند. این تفکیک و مرز بندی معمولاً سعی می‌شود با جدیت رعایت شود. بنابراین زمان شروع فعالیت‌های من، این مسئولیتم است. زمان آغاز ریاست جمهوری آقای هاشمی من یک سال و چند ماه رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی وزارت اطلاعات بودم و کار تحلیل مسائل امنیتی می‌کردم؛ یعنی اصلا کار اجرایی نداشته و از حوزه ضد جاسوسی بیرون رفتم. پس از آن، یک سال رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات شدم.

پورمحمدی گفت: زمان قتل‌های زنجیره‌ای جانشین وزارت اطلاعات و رئیس اطلاعات خارجی وزارت‌خانه بودم. آن هنگام عملا حوزه من متفاوت و مستقل از حوزه‌ی افرادی بود که در قتل‌های زنجیره ای متهم شدند. یعنی نه حوزه من بود و نه آن افراد پرسنل من بودند.

وی ادامه داد: به کارهایی که در آن دوره انجام شد کاری ندارم، بعد از این قضیه، فضای رسانه‌ای چپ و به اصطلاح اصلاح‌طلب یک ماشین تبلیغاتی وحشتناکی به راه انداخت که من نیز یکی از هدف‌های آنان بودم. به‌طوری که اگر سر خود را بالا می‌گرفتم تک تیراندازهای آنان مرا هدف قرار می‌گرفتند. مدتی سر خود را کوتاه نگه داشتیم تا این موج بگذرد.(سکوت کردم) آن هنگام در شرایطی که سکوت می‌کردیم چطور می‌توانستیم افکار عمومی را قانع کنیم که ما در این قضیه دخیل نبودیم. همین که اسم مان مطرح شده بود دیگر نمی‌شد کاری کرد. آن هنگام از چند روزنامه‌ای که علیه من مطالبی زده بودند شکایت کردم و محکوم شدند. آن موقع پیامی به آقای خاتمی دادم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: جهت اطلاع شما اشاره کنم که آن زمان من در دولت بودم؛ حدود یک سال و چند ماه من در دولت آقای خاتمی حضور داشتم. علت آن هم این بود که اواخر دولت آقای هاشمی من جزء یکی از مسئولین اصلی برگزار کننده کنفرانس اسلامی بودم ولی انجام این کنفرانس به دولت هاشمی کفاف نداد و به دولت خاتمی کشیده شد. چون چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت آقای خاتمی قرار بود این کنفرانس انجام شود بر اساس خواسته آقای خاتمی من و چند نفر دیگر در آنجا ماندیم. وقتی رسانه‌های اصلاح طلب علیه من هجمه کردند من به آقای خاتمی گفتم این دوستان شما می‌دانند من در این حوزه دخالت ندارم ولی ناجوانمردانه شروع کردند در روزنامه‌ها و نشریات و شب نامه‌هایشان پیوسته علیه من اتهام‌سازی کنند اگر این ادامه پیدا کند من هم چیزی‌هایی خواهم گفت و آن موقع خواهید فهمید که فضا متفاوت از آنچه شما می خواهید، است.

وی ادامه داد: ولی چون من اعتقادی به تشنج نداشته، به عنوان یک عنصر امنیتی نمی خواهم به اوضاع دامن بزنم چیزی نمی‌گویم. از آقای خاتمی خواستم جلوی این فضا را بگیرند. تا حدودی تذکر ایشان مفید شد. بعدها ایشان یادداشتی ارسال کردند و اعلام کردند که آقای پورمحمدی در آن حادثه هیچ نقشی نداشتند که بعدها نیز مفید واقع شد. آن زمان علیه برخی از افراد به اصطلاح چپ شکایت کرده بودم. در دادگاه من به همان یاداشتی که آقای خاتمی نوشته بودند و در آن تصریح کردند که فلانی در این داستان نقشی نداشت استناد کردم.

پورمحمدی افزود: بنابراین اولین شروع کننده جنجال و جنگ روانی و تبلیغاتی از سوی جریان چپ به راه افتاد. یعنی این برخوردهای حذفی، نسبت دادن اتهام و شب نامه و غیره اولین بار توسط جریان چپ در کشور ما به راه افتاد. این جریان برای حذف رقیب از هر حربه‌ای استفاده می کردند. چون آن موقع من آدم موثری در جریان سیاسی مقابل شان بودم و می‌خواستند مرا ترور شخصیتی کنند، شروع کردند هر روز در این تریبون و آن تریبون یک سری اتهامات را علیه من مطرح کردند. حال که چپی‌ها نسبت به فضای کنونی انتقاد می کنند من می‌گویم شما(چپی‌ها) این بساط بی‌اخلاقی را در کشور رواج دادید. حال که علیه شما صورت می‌گیرد اعلام می‌کنید که آقا علیه ما جنجال‌سازی می‌شود و ترور شخصیت می‌شود. این در حالی است که این اقدامات را شما شروع کردید.

وی در پایان گفت: البته امروز باید یاد بگیریم که کشور را به سمت یک رفتار صحیح، منطقی و عقلانی و البته جدی و منتقدانه متمایل کنیم. این بحث به معنای آن نیست که فضای نقد بسته شود. قبلاً نیز ذکر کردم که بستهشدن فضای نقد به معنای تعطیلکردن فضای خوب فکر کردن و عقل است. ولی نباید فضای کشور را به سمت تهمت و اتهامزنی برد.