تفحص مجلس از چگونگی خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

سیدابوالفضل موسوی نایب رئیس اول کمیسیون عمران، با اشاره به آخرین اقدامات این کمیسیون درباره تحقیق و تفحص از چگونگی خرید هواپیماهای "ایرباس" و "بوئینگ" گفت: ما با حضور مسئولان بخش‌های مختلف و ترجمه اصل قرارداد در حال بررسی هستیم که آیا نیاز به انجام تحقیق و تفحص از قرارداد خرید هواپیما‌های ایرباس و بوئینگ در زمان آخوندی وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: قراردادی که ایران برای خرید ۱۰۰ ایرباس و چندین بوئینگ انعقاد کرده بود به دلیل بازگشت تحریم‌ها دچار اشکالاتی شده و به نوعی فسخ شد، لذا کمیسیون عمران شروع به رسیدگی و بررسی این قرارداد کرد تا بداند آیا تمامی هواپیما‌های سفارش داده شده دریافت شده و اینکه ایران در این میان ضرری کرده است یا خیر.

نماینده مردم یزد تصریح کرد: براساس قرارداد و پیش پرداخت‌ها، جمهوری اسلامی ایران هواپیما‌هایی را دریافت کرده است و یکی از مباحث ما در کمیسیون عمران این بود، این هواپیما‌ها که به سفارش ما ساخته نشده است، آپشن‌های جمهوری اسلامی ایران بر روی آن‌ها قرار نداشته و با شرایط آب و هوایی ما سازگار نیستند آیا اکنون مشکلاتی را بوجود خواهد آورد که مسئولان فنی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کردند، تمام آپشن‌های این هواپیما‌ها بررسی شده و مطابق با قرارداد این هواپیما‌ها دریافت شده است.

موسوی اظهار کرد: یکی دیگر از موارد مورد بررسی در کمیسیون عمران محل تأمین منابع مالی این هواپیما‌ها بود، زیرا پیش پرداخت‌ها برای تعداد ۱۰۰ هواپیما انجام شده بود که بعد با دریافت همان تعداد اولیه این مبلغ تسویه شد یعنی اکنون شرکت‌های هواپیمایی به ما هیچگونه بدهی‌ ندارند.

وی بیان کرد: اکنون باید بتوانیم هواپیما‌های دست دوم مورد نیاز خود را از کشور‌های واسط یا شرکت‌هایی که در موارد تحریمی قرار نمی‌گیرند یا به نوعی واهمه‌ای از تحریم‌های آمریکا ندارند، تهیه کنیم.