به گزارش افکار نیوز به نقل از ایلنا ، حميد رسايي در ابتداي اين مناظره گفت: انتخابات نهمين دوره مجلس يكي از مهمترين انتخابات قرن است و مهمتر از هشت دوره انتخابات مجلس گذشته نيز ميباشد چرا كه اين انتخابات ذاتش تعيينكنندهتر است و نقشآفرين و تاثيرگذارتر از ديگر انتخابات خواهد بود.

صادق زیباکلام هم در پاسخ به رسایی در رابطه با انتخابات مجلس بیان کرد: انتخابات پیش رو انتخاباتی است که ما تغییر را در آن احساس نمی‌کنیم چرا که قرار است همین افرادی که در مجلس هشتم حضور دارند در مجلس نهم نیز ورود پیدا کنند و حاکمیت و قانون‌گذاری نیز در دست آنها باشد پس در چنین حالتی هیچ تغییری احساس نمی‌شود.

زیباکلام در پاسخ به رسایی در رابطه با ترس آمریکا و اسراییل از ایران گفت: نمی‌دانم ترس آمریکا از ایران و بدرقه چهار دیکتاتور به گورستان چه ربطی به انتخابات مجلس دارد. ما در اینجا آمده‌ایم که در مورد شاخص‌های انتخابات صحبت کنیم نه در رابطه با ۲۲ بهمن و موارد دیگر.

وی در ادامه بیان کرد: اصولا مردم زمانی در انتخابات شرکت می‌کنند که از دولت خود و عملکرد آن راضی باشند. زیباکلام در ادامه بیان کرد: تمام حرف‌هایی که شما در انتخابات پیش رو بیان می‌کنید بازی با کلمات است و باید بدانید که آیا مردم این احساس رضایت را از شما دارند، به نظر من تغییراتی در انتخابات در روز ۱۲ اسفند به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: اساسا موضوع انتخابات در ایران موضوع تغییر و تحول نیست و در حقیقت یک جور نمایش و مانور سیاسی است. برای اینکه به جامعه نشان دهند که حضور مردم نشان‌دهنده این است که چقدر اینها از دولت راضی هستند.

رسایی در پاسخ به صحبت‌های زیباکلام گفت: مردم شاید از عملکرد یک فرد ناراضی باشند اما از کلیت نظام راضی و خشنود هستند و در هیچ نظامی رقابت انتخاباتی به وجود نمی‌آید مگر اینکه آن نظام اصل تعامل با یکدیگر را قبول داشته باشند و ما اصل نظام و تعامل را قبول داریم.

وی در رابطه با اختلاف سلیقه‌ها در اصولگرایی نیز گفت: اصولگرایان واقعی در مبنا با یکدیگر هیچ اختلافی ندارند بلکه اختلاف آنان در سلیقه‌هاست و از نظر من اگر فردی اصولگرا باشد امانمره‌اش ۱۰ باشد من خودم به مردم می‌گویم که به وی رای ندهند، چرا که معتقد نیستم که وی اصولگرا باشد.

زیباکلام در ادامه در پاسخ به برخی از سوالات رسایی از وی گفت: انتخابات یعنی چیزی عوض شود اما در ۱۲ اسفند این اتفاق نخواهد افتاد. صادق زیباکلام در ادامه تصریح کرد: در این چهار سال نمایندگی شما چندین روزنامه در تهران بسته شد، چندین دانشجو تحریم از تحصیل شدند، چندین خانواده بی‌خبر از فرزندانشان هستند، شما چه کردید.

آیا سینه برای آنها چاک کردید و حالا برای نشریه ۹ دی خود و مسوول سیاسی این نشریه این‌گونه سینه چاک می‌کنید. رسایی در پاسخ به سوالات صادق زیباکلام گفت: من نمی‌دانم آقای زیباکلام چه زخمی برداشتند که این‌گونه از مجلس هشتم صحبت می‌کنند، انگار مجلس ششم را فراموش کرده‌اند.

ما اصولگرایان در پای اصول خود ایستاده‌ایم و همچنان هم بر آن معتقد خواهیم بود اما نمی‌دانم چرا برخی اصلاح‌طلبان از اصول اصلاحات جدا شده و الان جیره‌خور سعودی‌ها هستند.

صادق زیباکلام در ادامه در رابطه با سخنان رسایی درخصوص دانشگاه آزاد و اختلاس ۲۰۰هزار میلیاردی این دانشگاه از سوی دانشگاهیان و حضور وی در جمع دانشجویان، گفت: دانشجویانی که آمدند اعتراض کردند به نظر خود همین نمایندگان مجلس هشتم اراذل و اوباشی بیش نیستند و جالب اینکه اگر این دانشگاه اختلاس کرده چرا اکنون که رییس آن عوض شده همه نمایندگان به دور آن جمع می‌شوند.

وی افزود: اگر شما متعهد به اصول و ارزش‌های اصولی خود هستید، شورای‌عالی فرهنگی چگونه می‌تواند در مورد تغییر رییس دانشگاه تصمیم‌گیری کند چرا که در قانون تشکیل نهاد شورای‌عالی فرهنگی چنین تعریفی برای آن تعریف نشده و کلیت دانشگاه آزاد شخصی است. یا نباید از خاطر ببریم که کلیت دانشگاه آزاد شخصی است و اگر به دانشگاه‌های دولتی نظر بیندازیم، خواهیم دید که دانشگاه‌های دولتی نیز شهریه‌هایش در نوبت دوم سنگین‌تر و از هزینه‌هایی که دانشگاه آزاد از دانشجویان می‌گیرد، بیشتر است.

رسایی در پاسخ به صحبت‌های زیباکلام گفت: با توهین و تحقیر کردن چیزی از اصلاح‌طلبان عوض نمی‌شود چرا که مجلس شورای اسلامی میزانش رای مشارکت مردمی است. شما که صحبت از مشارکت ۶۷ درصدی در مجلس ششم، ۵۱ درصدی در مجلس هفتم و هشتم می‌کنید باید بدانید که اینها از عملکرد اصولگرایان است، چرا که مجلس پنجم یک مجلس اصولگرا بوده و عملکرد درست و صحیح آن باعثشده تا در مجلس ششم مشارکت ۶۷درصدی داشته باشد.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: آقای رسایی خود را منتقد اصولگرایی می‌داند و از اصلاح‌طلبان و حضور آنان صحبت می‌کند اما نمی‌دانم از کدام اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید؛ آنان اکنون رسانه‌ای برای بیان حرف‌هایشان ندارند. وی ادامه داد: چطور نامزد معرفی کردند، نمی‌دانم چرا یک ماه مانده به انتخابات دوباره اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان می‌کنید چرا که ما چند بار از خود شما شنیده‌ایم که باید اصلاح‌طلبان توبه کنند اما معلوم نیست مردم توبه‌شان را بپذیرند، حال اگر مردم پذیرفتند شاید خدا نپذیرد.

رسایی در ادامه تصریح کرد: من نگفتم اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور دارند، قطعا اگر می‌آمدند به آنان سیلی می‌زدیم. اصلاح‌طلبانی که همسو با فتنه شده‌اند جایی در میان این مردم و مملکت ندارند.

در ادامه این مناظره، رسایی در پاسخ به سوالی از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه آقای رسایی برای کتک زدن مردم چقدر پول گرفتید تا با موتور به میان مردم بیایید گفت: این سوال دانشجو از داستانی که من در یکی از برنامه‌ها تعریف کرده‌ام، استنباط شده چرا که در آن برنامه گفتم بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ وقتی اعتراضات شروع می‌شد روز شنبه‌ای که عده‌ای به نشانه اعتراض سکوت وارد خیابان شدند من نیز سوار موتور با لباس شخصی به میان آنها رفتم و دیدم که فقط ۶۰۰،۷۰۰‌هزار نفر در آن اعتراض شرکت کرده‌اند.

زیباکلام در ادامه صحبت‌های رسایی در جمع خبرنگاران گفت: بعد از ۲۲ خرداد سال ۸۸ وقتی اعتراضات شروع شد دوشنبه شب عده‌ای به کوی دانشگاه حمله کردند، آنها نه ناشناخته بودند نه لباس شخصی، بلکه فوق‌العاده و سازمان‌یافته عمل می‌کردند به گونه‌ای که ماشین کوکی بودند؛ یعنی از قبل به آنان تمامی برنامه‌های‌شان دیکته شده بود و آنها کسانی را ضرب و شتم کردند که همگی دانشجو بودند اما هنوز معلوم نیست این یگان از کجا آمده بود و چگونه حمله کرد و چگونه دانشجویان این مملکت را همانند دشمن قلع و قمع می‌کردند.

زیباکلام در پاسخ به سوال دیگری از دانشجویان در رابطه با تغییرات گفت: مراد از تغییراتی که من از آن صحبت می‌کنم، این نیست که بخواهیم نظام و قانون اساسی را تغییر دهیم، بلکه مراد من تحقق اهداف انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ و آزادی مطبوعات و اندیشه و حاکمیت قانون در انتخابات آزاد است.

رسايي در ادامه در رابطه با ولايت فقيه و صحبتهايي از اين دست به زيباكلام پيشنهاد داد كه بهتر است در مورد ولايت فقيه با يكديگر مناظره كنيم؛ يعني زيباكلام در مورد ولايت فقيه حرف بزند و رسايي به آن پاسخ دهد و بالعكس.