افكار نيوز:سهشنبه گذشته، با بارگذاری پرسش و پاسخ جدیدی در بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای، عكسالعمل و تحرك رسانهای زیادی از سوی رسانههای ضد انقلاب در فضای مجازی صورت گرفت. محور اصلی استفتاء، پاسخ به سوالی در حوزه ولایت فقیه بود.


آرایش تخریبی


این رسانه‌ها، سعی کردند در سه حوزه فعالیت تخریب خودشان را آرایش دهند:


۱. ابتدا و بدون توجه به تاریخ پرافتخار مرجعیت شیعه، این استفتاء را بدعتی در احکام صادره از سوی مرجعیت شیعه جلوه دادند؛


۲. در سطح دوم سعی کردند که بدون اینکه کوچکترین اشاره‌ای به محور اصلی این استفتاء کنند، تمرکزشان را بر تخریب اصل ۱۰۹ قانون اساسی - که به بیان ویژگی‌های ولی‌فقیه می‌پردازد - ‌گذارند؛


۳. در سطح سوم، تلاش کردند آن قسمت از متن استفتاء را که عبارت بود از «ولایت فقیه، در عصر غیبت شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار» که به‌صورت تلمیحی به جمله‌ی امام(۳) اشاره دارد مورد آماج قرار دهند.


نکته جالب اینکه برخی از رسانه‌های ضد انقلاب، عکس دیدار نظامیان با فرماندهی کل قوا را ضمیمه متن‌ها و خبرهایشان دراین‌باره کردند که مثلا صفحه به خود حالت خاص بگیرد و بتواند پیام خودش را به مخاطبش القاء کند. برای یک مسئله فقهی و مردمی از عکس نظامی و فضای نظامی استفاده کردند که البته این کار در فضای جنگ روانی و بی‌اخلاقی این رسانه‌ها غیرعادی نیست. مدتی پیش نیز، زمانیکه رهبر انقلاب در دیدار با کارگران پیرامون موضوع هسته‌ای، موضع‌گیری بسیار مهم و شفافی درباره سیاست دیپلماسی ایران کردند، شبکه خبری CNN در خبر آن دیدار - به‌جای عکس دیدار رهبر انقلاب با کارگران - عکس دیدار روحانیون با ایشان را در صفحه‌‌ی خبرش قرار داد. آدرس غلط می‌دهند تا در فضا غبار ایجاد کنند که مخاطب را به اشتباه بیاندازند.


متن استفتاء و پاسخ


«ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله(صلى‌الله علیه وآله) مى‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است.»


متن فوق در پاسخ به استفتائی پیرامون «التزام به ولایت فقیه» بود که در آن استفتاء‌کننده خواسته بود که بداند " چگونه باید عمل نماییم تا بدانیم که به جانشین بر حق آقا امام زمان(عج) اعتقاد و التزام کامل داریم؟ "(۲)


پیام‌های استفتاء


چه چیزی سبب شد که دشمن به تکاپو بیافتد و سعی کند آب را گل‌آلود کند؟ چه پیامی در این استفتاء وجود داشت که این گروه را نگران کرد؟ چه نتایجی در انتشار این مطلب بود که رسانه‌های غیرخودی این چنین با این مطلب برخورد کردند؟


برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که این استفتاء، استمرار سیره و سلوک سیاسی رهبر انقلاب اسلامی از منظر فقهی بود. این مطالب در طول یک‌سال اخیر بارها به‌صورت علنی مطرح شده بود. آنجا که ایشان در شهریور داغ سال ۸۸، در نماز جمعه ماه رمضان، سخن از استرات‍ژی جذب حداکثری و دفع حداقلی نظام به میان آوردند و بعد، این بیان، بارها از سوی ایشان مطرح شد و پیگیری‌ شد و عمل شد تا در دیدار بسیجیان سراسر کشور، هنگامی که در پایان یکی از فرازهای بیانات معظم‌له، جمعیت شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند، ایشان فرمودند:


«مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسى را بمجرد یک خطائى یا اشتباهى گفت منافق؛ نمیشود هر کسى را بمجرد اینکه یک کلمه حرفى برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلى باید مراقبت کنید. من تأکیدم به شما جوانان عزیز، فرزندان عزیز خود من، جوانان پرشور این کشور در سرتاسر میهن عزیز، همین است. انگیزه‌ها با شدت، با قوّت، با ایمان کامل، با امید کامل به آینده حفظ بشود؛ اما در تشخیصها و در مصداقهاى مختلف دقت بشود. بی‌دقتى در مصداقها، گاهى اوقات ضررها و لطمات بزرگى خواهد زد.»


و در همان دیدار ایشان به خط اساسی دشمن در جبهه جنگ نرم اشاره کردند که «یکى از ابزارها در جنگ نرم این است که مردم را در یک جامعه نسبت به یکدیگر بدبین کنند، بددل کنند، اختلاف ایجاد کنند… بعد در میانه، عناصر دست‌آموزِ مغرضِ معاند را به کارهاى خلاف وادار کنند و مسئولین کشور نتوانند تشخیص بدهند کى بود، چى بود، چه شد. این جزو طرحهاى اساسى است. اینجور کارى را دنبال میکنند.» چهارم آذرماه هشتاد و هشت


مجهولات، معلوم می‌شوند


مجهولات، معلوم می‌شوند؛ علت دستپاچگی و سراسیمگی ضد انقلاب هم معلوم می‌شود. آن‌ها انسجام مردم و جامعه را نمی‌خواهند. پس از هر امکانی برای رسیدن به هدفشان نیز بهره می‌برند. تجربه انقلاب اسلامی در جنگ سخت نیز همین را می‌گوید. زمانیکه غفلت کردیم دشمن بهترین پیروزی‌هایمان را به تلخ‌ترین شکست‌ها تبدیل کرد، یا تا آنجا که توانست شیرینی پیروزی را به کام‌مان تلخ کرد.


اینجا هم رسانه‌های دشمن سعی کردند یکی از مهم‌ترین راهبردها و فرصت‌های وحدت‌بخش ما را تبدیل به یک تهدید تفرقه‌ساز کنند. پاسخی که در ادامه این استفتاء آمده است شعاع دایره خودی‌ها را بلندتر و کشیده‌تر می‌کند. پاسخ رهبر انقلاب اسلامی، درواقع تعیین ضابطه‌ای برای احراز التزام به ولایت فقیه بود که پیش از این و در این حد از شفافیت مطرح نشده بود. در این پاسخ میان نظرات و دیدگاه‌های ولی فقیه که طبعا عرصه‌های گوناگون و مختلفی را شامل می‌شود تنها آنچه در قالب «دستور حکومتی» صادر می‌شود، معیار التزام به ولایت فقیه تلقی می‌شود و این با توجه به قانون اساسی یعنی، حضور و فعالیت تعداد زیادی از بازیگران و کنشگران در فضای سیاسی. و دشمن به خیال خود می‌خواهد با هو و جنجال رسانه‌ای، کاری کند که حرف‌ها شنیده نشود و یا ناقص و تحریف شده به گوش مردم برسد اما:


«قضیه ولایت فقیه یک چیزى نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزى است که خداى تبارک و تعالى درست کرده است. همان ولایت رسول اللَّه هست. و اینها از ولایت رسول اللَّه هم می‌ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان سلام اللَّه علیه حالا بیاید، باز این قلمها مخالف‌اند با او. و آنها هم بدانند که قلمهاى آنها نمى‌تواند مسیر ملت ما را منحرف کند. آنها باید بفهمند اینکه ملت ما بیدار شده است، و مسائلى که شما طرح مى‌کنید ملت مى‌فهمد، متوجه مى‌شود، دست و پا نزنید! خودتان را به ملت ملحق کنید.»(۳)




پی‏نوشت‏ها:


۱. نگاه کنید به: صحیفه نور جلد ۲۰: صفحه ۴۵۱ تاریخ ۱۶ دی ۱۳۶۶


۲. برای مطالعه بیشتر پیرامون نظرات فقهی رهبر انقلاب درباره ولایت فقیه این آدرس را ببینید: http: / / farsi. khamenei. ir / treatise - content? uid = ۱&tid = ۸‏


۳. صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۰۹، سخنرانى در جمع مردم و عشایر در قم، ۳۰ مهر ۱۳۵۸ - ۳۰ ذوالقعدة ۱۳۹۹