به گزارش افکارنیوز با نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سید محمدکاظم سجاد پور که در پنل تخصصی "نقض حقوق بشر و تحریم ها" سخنرانی می کرد در تشریح رویکرد آمریکا به مقوله حقوق بشر گفت در رویکرد آمریکا نسبت به استفاده ابزاری از حقوق بشر تدوام خاصی به چشم می خورد.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه حقوق بشر از جنگ جهانی دوم به این سو جایگاه مهمی در سیاست خارجه آمریکا داشته است گفت: آمریکایی ها در همه این سال ها به صورت گزینشی و با استاندارد دو گانه نسبت به حقوق بشر عمل کرده اند و هرجا که لازم دانسته اند از حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی برای وارد کردن فشار به کشورهای مخالف خود استفاده کرده اند.

دکتر سجاد پور در ادامه تشریح کرد که آمریکا در سه مقطع زمانی جنگ سرد، حوادثیازدهم سپتامبر و در مقطع کنونی به طور گسترده از حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی برای تضعیف و مبارزه با مخالفان و دشمنان خود استفاده کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه، آمریکایی ها در دوران جنگ سرد به طور کامل از حقوق بشر بعنوان یک ابزار جنگی علیه شوروی استفاده کردند و مرتبا بلوک شرق را متهم به نقض حقوق بشر می کردند و حتی پس از پایان جنگ سرد اینگونه تبلیغ کردند که پیروزی آنها به دلیل ارائه ارزش های بهتر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نسبت به بلوک شرق بوده است.

سجادپور با اشاره به اینکه آمریکا از این حربه در دوران قبل از جنگ سرد در منازعات و اختلافات سیاسی شمال و جنوب دنیا نیز به خوبی استفاده کرده است گفت: در این دوران نام هیچ یک از دوستان آمریکا در گزارش های نقض حقوق بشری دیده نمی شود اما همه گزارش های مربوط به نقض حقوق بشر در دنیا متعلق به کشورهای مخالف آمریکاست.

سخنران پنل تخصصی " نقض حقوق بشروتحریم ها " که به همت سازمان دفاع از قربانیان ترور در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد با اشاره به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ گفت: به عنوان نمونه در زمان شاه هیچ گزارشی از ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل دیده نمی شود حال آنکه اساسا انقلاب ایران را می توان یک انقلاب حقوق بشری دانست چرا که مردم برای احقاق حق از دست رفته خود قیام و انقلاب کرده بودند.

به گفته سجاد پور در همان سال ها و در زمانی که اسرائیل شدیدترین جنایات را نسبت به ملت فلسطین روا می داشت آمریکا هیچ موضع گیری قابل توجهی در رابطه با نقض حقوق بشر توسط این رژیم نکرد ولی نام کلیه کشورهای عربی که با اسرائیل در جنگ بوده یا با ان اختلاف داشتند در لیست ناقضان حقوق بشر قرار داشت.

سجادپور با اشاره به اینکه رویکرد آمریکا پس از جنگ سرد نسبت به حقوق بشر نه تنها اصلاح نشد بلکه پیچیده تر نیز شد گفت: پس از حوادثیازده سپتامبر عملکرد گزینشی و استاندارد دوگانه آمریکا نسبت به حقوق بشر قوت بیشتری گرفت و کار به جایی رسید که بوش حتی حقوق مدنی و سیاسی مردم آمریکا را نیز با تصویب قانون موسوم به وطن پرستی نقض کرد بنه گونه ای که برخی از فعالان حقوق مدنی در آمریکا همچنان از نامناسب بودن این میراثدوران بوش سخن می گویند.

سجاد پور گفت: در این دوران با توجه به دو جنگ خونینی که آمریکا در منطقه به راه انداخته بود و با توجه به رسوایی های حقوق بشری ناگواری که در زندان ابوغریب، گوآنتانامو و.. بوجود آمده بود مشروعیت آمریکا برای برخورد با کشورهای ناقض حقوق بشر در جهان تا حد زیادی از دست رفت و حتی در داخل نیز با مشکل مشروعیت و مقبولیت مواجه شد.

به گفته سجادپور در چنین شرایطی که آمریکا با چالش مقبولیت و مشروعیت روبرو بود، جهان با پدیده اوباما روبرو شد که دقیقا با انتقاد جدی به عملکرد ضد حقوق بشری و جنگ طلبانه بوش به کاخ سفید راه یافته بود.

سخنران پنل تخصصی " حقوق بشر و تحریم ها " در ادامه با اشاره به اینکه بوش ضدحقوق بشری ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بوده است گفت: عملکرد سه سال گذشته اوباما نیز نشان داد که او در عمل تفاوتی با سایر روسای جمهوری آمریکا در استفاده ابزاری از حقوق بشر ندارد. این موضوع را به خوبی می توان در رفتار و گفتار او در اجلاس موسوم به آیپک و در دیدار با نخست وزیر اسرائیل دید.

به گفته سجاد پور آمریکایی ها در برخورد با تحولات کشورهای عربی نیز نشان دادند که همچنان رویکردی دوگانه و گزینشی به موضوع حقوق بشر دارند و نشانه آن اینکه معاون وزیر خارجه آمریکا در امور حقوق بشر و دموکراسی در همین نوزدهیمن اجلاس حقوق بشری شورای حقوق بشر در ژنو در اسفند ماه سال جاری در سخنرانی خود حتی به اندازه یک جمله نیز به تقض حقوق بشر در بحرین و دیگر کشورهای عربی دوست آمریکا اشاره ای نکرد و حتی به صراحت تاکید کرد که آمریکا تلاش گسترده و همه جانبه ای کرده تا موضوع بررسی مسائل حقوق بشری اسرائیل را نیز از دستور کار شورا خارج کند و در این مسیر تلاش های بیشتری خواهد کرد.

دکتر سجادپور در ادامه این سخنرانی به تنیدگی تحریم ها و حقوق بشر اشاره کرده و گفت: سه نکته درباره تحریم ها وجود دارد و اینکه اولا تحریم ها موضوعی سیاسی هستند، دوم بدون تردید تاثیرات منفی حقوق بشری دارند و سوم این تاثیرات بلند مدت بوده و حتی بر نسل های آینده نیز اثرات نامطلوب خود را برجای می گذارد و تاثیرات منفی حقوق بشری تحریم ها بر ملت ها به نسل های بعدی آنها نیز منتقل می شود و نمونه بارز آن تحریم های عراق پس از حمله این کشور به کویت است که هنوز پس از گذشته دو دهه آثار مخرب آن بر ملت عراق باقی مانده و قابل رویت است.