به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، امیر مرتضوی صبح سه شنبه در جلسه مشترک کار گروه رسانه و مطبوعات و کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی گفت:از ۳۶ پرونده تشکیل شده ۹ پرونده متعلق به کاندیداهای انتخابات نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی بوده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم داداگستری در خراسان رضوی افزود: ۲۷ عدد از این پرونده ها نیز متعلق به رؤسای ستاد انتخاباتی نامزدهای مجلس نهم و هواداران آنها بوده است.

بیشترین تخلفات انتخاباتی متعلق به خواف و رشتخواراست

وی با بیان اینکه ۲۳ مورد از تخلفات در سه شهرستان خواف، سبزوار و تربت حیدریه اتفاق افتاده افزود: بیشترین تخلفات انتخاباتی با تشکیل ۱۱ پرونده متعلق به شهرستان های خواف و رشتخوار است.

مرتضوی افزود: حوزه انتخابیه سبزوار با هفت و تربت حیدریه با پنج پرونده بعد از حوزه انتخابیه خواف به ترتیب بیشترین تخلفات را داشته اند.

مشهد پرونده تخلفی در انتخابات مجلس نهم نداشته است

رئیس کارگروه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی تاکید کرد: در مشهد هیچ پرونده تخلفی در این دوره از انتخابات مجلس نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه مردم در این دوره از انتخابات آگاهانه رای دادند و نمایندگان منتخب خود را تحت تاثیر جو تبلیغاتی ایجاد شده توسط برخی نامزدها انتخاب نکردند، بیان کرد: برخی کاندیداها که در حوزه های اتخابیه شهرستان های فریمان، کاشمر، تایباد، سبزوار، گناباد و خواف و رشتخوار دست به تبلیغات گسترده زده و تخلفاتی هم داشتند به خاطر اطلاع رسانی خوب و آگاهی مردم رای نیاوردند.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات در تمامی شهرستان های استان اظهارکرد: میانگین مشارکت مردمی در انتخابات خراسان رضوی ۶۷ درصد گزارش شده که از میانگین ۶۵ درصدی آن در کشور بالاتر است.

رئیس کارگروه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی تاکید کرد: قانون انتخابات در اجرا نشان داد که با خلاء های قانونی مواجه است و باید اشکالات آن برطرف شود.

لزوم تدوین یک قانون جامع برای انتخابات در کشور

مرتضوی بر لزوم تدوین یک قانون جامع برای انتخابات با استفاده از قوانین مصوب شده در نظام حقوقی کشور تاکید کرد و افزود: باید تمام قوانین انتخابات در کشور تجمیع شده و از حالت پراکندگی خارج شود تا در اجرا بتوانیم به یک قانون جامع استناد کنیم که مفاد آن با هم در تعارض نباشند.

وی با بیان اینکه دور دوم انتخابات در مشهد به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود، افزود: تمام مراحل برگزاری انتخابات در مشهد به همان صورت دور اول در دوره دوم برای انتخاب دو نمانیده دیگر مجلس از این شهر انجام خواهد شد.

وی ضمن تقدیر ازعملکرد کارگروه رسانه و کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی از برگزاری ۱۷۳ جلسه در ۲۳ حوزه قضایی با موضوع انتخابات در استان خبر داد و افزود: این جلسات ۶۵۳ مصوبه داشته که ۹۰ درصد این مصوبات اجرایی شده است.