او قصد داشت سوالات از رئیس​جمهور را در سه مرحله بپرسد و پس از پاسخ رئیس​جمهور، قسمت​های بعدی را بخواند. اما رئیس​مجلس گفت که چون چنین چیزی در آیین نامه مجلس نیامده است، امکانش نیست. اما برخی نمایندگان با سر و صدای زیاد با این تصمیم رئیس مجس مخالفت کردند.

با این حال مطهری سوالش را با خطبه​ای از نهج​البلاغه آغاز کرد و گفت: خدا را سپاسگذاریم که توفیق انجام یکی از اصول قانون اساسی را برای اولین بار به ما اعطا کرد تا دنیا ببیند که دموکراسی ما صوری نیست.
او پس از تشکر دوباره از رئیس​جمهور ابراز امیدواری کرد که این سوال، یک گام به پیش در منظر مردم و پیشبرد اهداف نظام باشد و مجلس و رهبری را شاد کند. هدف از سوال کنندگان بیان رودر روی مسائل و شنیدن مردم بود و نه کشمکش رسانه​ای. سوال کنندگان به دنبال تخریب رئیس​جمهور که خدمات بسیاری از جمله پافشاری بر حق هسته​ای کشور را داشته، نیست.
گزیده سخنان وی از این قرار است:
· چرا در مواردی خلاف قانون اساسی انجام شده است؟ مثلا قانون پرداخت تسهیلات مترو چرا اجرا نشد و گفتید که این مصوبه مجلس را قانون نمی​دانید؟ در حالیکه این مصوبه مجلس به تایید مجمع تشخیص مصلحت رسیده است.
· مجلس به دلیل آلودگی هوای تهران که سالانه چهار هزار نفر جانشان را از دست می​دهند، تصمیم به پیشبرد خطوط متروی پایتخت گرفت. تشخیص اینکه مصوبه​ای قانون است یا نه، بر عهده رئیس دولت نیست و رئیس جمهور باید آن را اجرا کند.
· از ابتدا دولت اراده​ای برای اجرای این قانون نداشت و حتی در متمم​های بودجه هم آن را نیاورد. ضمن اینکه مفاد این قانون، تسهیلات بود و دولت می​توانست آن را تدریجی پرداخت کند.
· با وجود نرخ رشد اقتصادی در سال ۸۹، چکونه دولت بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده است؟ این رقم​ها با سالهای گذشته همخوانی ندارد و امکان ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹، غیرممکن بوده است.
· دولت باید ۳۰ درصد خالص درآمدهای قانون هدفمند کردن یارانه​ها را به بخش تولید اختصاص دهد. اما چنین نکرده است. چرا سهم بخش تولید مطابق این قانون از سوی دولت پرداخت نشده است؟ چه اتفاقی افتاده که این اقدام خردمندانه کنار گذاشته شد و با عدم حمایت از این بخش، تولید کنندگان دچار مشکل جدی شده و به تعدیل کارگران خود پرداخته و بر خیل بیکاران افزوده شد؟
· چرا این گرانی ها به مردم تحمیل شد؟ صدای مردم از گرانی​ها بلند است. چرا دولت به آن توجه نمی کند؟ چرا با استقراض از بانک مرکزی موجبات تورم را فراهم آوردید؟
· مقاومت ۱۱ روزه شما در مقابل حکم مقام معظم رهبری در ابقای آقای مصلحی به چه دلیل بود؟ پس از حکم حکومتی مجادله با این حکم از سوی رئیس​جمهور غیرقابل قبول است. مرز التزام به ولایت فقیه هم پذیرش احکام حکومتی است.
· اینکه گفتید مجلس در راس امور نیست، با چه هدفی است؟
· بودجه​های فرهنگی دولت چگونه هزینه شده است؟ چرا فقط ۲۰ درصد را به استانداری​ها داده​اید؟ مابقی را کجا هزینه کردید؟
· چرا با علم به اینکه انتقاد رئیس جمهور از مجریان قانون عفافا و حجاب منجر به انحطاط در این زمینه می​شود، باز این موضوع را در رسانه ملی اعلام کردید و علی رغم مخالفت علما بار دیگر بر آن تاکید کردید؟
* چرا نظریه مکتب اسلام را تایید کردید و باعثتضعیف جایگاه انقلاب اسلامی شدید؟ آقای مشایی تزی را مطرح کرد که چون قرائت هایی طالبانی از اسلام می شود، بهتر است از مکتب ایران به جای مکتب اسلام سخن بگوییم. جشن نوروز با تذکر رهبر انقلاب مواجه شد اما باز هم آن را اجرا کردید. الگوی حکومت داری ما کورش است یا پیامبر و ائمه؟
مطهری در خلال سخنانش به شوخی از رئیس​جمهور خواست تا بخشی از وقتش را به او بدهد و با خنده گفت که احمدی نژاد به او پاسخ داده کل یکساعت زمانش برای نطق را به او می​دهد! اما رئیس​مجلس با لحنی جدی به این نماینده تهران گفت: شما قانونا یک ربع وقت دارید و همین قدر می توانید حرف بزنید.
او در پایان از رئیس جمهور و هیات رئیسه تشکر کرد.