به گزارش فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح طرح سؤال از رئیس جمهور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از جناب آقای رئیس جمهور به خاطر تشریف فرمایی به مجلس شورای اسلامی تشکر میکنم و مایل بودم که مطلب را به صورت خطابی بیان کنم ولی چون فرصت خیلی کم است و برای اینکه به همه سؤالات برسیم و مطلب هم دقیقتر باشد، من متنی را آماده کردهام که از روی همین متن قرائت میکنم.

وی افزود: البته نمی‌دانم امکان این است که ما سؤال را در سه قسمت تقسیم کنیم و بعد پاسخ را بشنویم و بعد قسمت بعدی را مطرح کنیم و یا اینکه یکجا سؤال را مطرح کنیم.

لاریجانی در پاسخ به مطهری گفت: آن مواردی که می‌شود قسمت کرد، باید در آئین‌نامه قید شده باشد؛ حداقل چون صراحت ندارد، شما ۱۵ دقیقه صحبت کنید.

وی افزود: در مورد سؤال اگر در آئین‌نامه قید شده باشد که نماینده و دولت می‌توانند قسمت کنند، ما رعایت می‌کنیم و در غیر این صورت برداشت ما این است که ۱۵ دقیقه باید صحبت شود و بعد هم یک ساعت رئیس جمهور صحبت کند.

علی مطهری در ادامه اظهار داشت: خدایا تو می‌دانی که آنچه ما انجام دادیم رقابت در کسب قدرت و یا برای نیل به متاع دنیا نبود.(نهج‌البلاغه خطبه ۱۳۱)

نماینده مردم تهران ادامه داد: خدا را سپاسگذاریم که توفیق انجام یکی از وظایف نمایندگی یعنی سؤال از رئیس جمهور را برای اولین بار در عمر نظام جمهوری اسلامی ایران به مجلس هشتم عطا کرد تا دنیا بداند که مردم سالاری موجود در ایران اسلامی یک مردم‌سالاری واقعی است و نه مصنوعی.

مطهری گفت: از آقای احمدی‌نژاد که با روی باز برای پاسخ به سؤال ۷۹ نفر از نمایندگان امروز به صحن علنی مجلس آمده‌اند، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم نتیجه این پرسش و پاسخ که در منظر مردم صورت می‌گیرد، و در معرض قضاوت آنهاست، یک گام به پیش در جهت حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ملت بزرگ ایران باشد و مجلس و دولت دل مردم و رهبر عزیز انقلاب را شاد کنند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: سؤال از رئیس جمهور برای آن است که به جای آنکه مجلس و دولت از طریق رسانه‌ها با هم مجادله کنند، رو در رو مسائل‌شان را بیان کنند و مردم نیز بشنوند؛ تصور اینکه سؤال کنندگان قصد تخریب رئیس جمهور را دارند، یک تصور بدبینانه است چراکه تخریب رئیس جمهور که خدمات زیادی داشته، از جمله پافشاری بر حق مسلم ملت ایران در انرژی هسته‌ای، مقاومت در برابر زورگویی‌های صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور، تخریب چنین مقامی کار آسانی نیست.

وی گفت: اصولا مسئله بزرگتر از آن است که به اشخاص مربوط باشد بلکه مربوط به آینده انقلاب اسلامی و از بین بردن زمینه انحراف از قانون است.

مطهری اظهار داشت: در واقع آنچه تخریب و مفتضح می‌شود، دشمن است اما پرسش ما نمایندگان از آقای رئیس جمهور این است که چرا در مواردی برخلاف قانون عمل شده است و چند مصداق هم برای این سؤال ذکر کرده‌ایم.

نماینده مردم تهران افزود: چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها با وجود نیاز مبرم این شهرها به روان سازی ترافیک و با وجود اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش ۳۰ درصدی استفاده از مترو شده است، ابلاغ و اجرا نشد.

نماینده تهران گفت: آقای رئیس جمهور در تاریخ ۲۰ مرداد ۸۹ طی مصاحبه‌ای گفتند در یک مورد دیگر مجلس ۲ میلیارد دلار برای مترو تصویب کرد؛ ما اصلا این را قانون نمی‌دانیم نه اینکه قانون می‌دانیم و ابلاغ می‌کنیم و در نهایت این موضوع ابلاغ و اجرا نشد.

مطهری اظهار داشت: استدلال جناب رئیس جمهور این است که چون طرح تسهیلات ارزی بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است، بار مالی برای دولت دارد و از ابتدا در مجلس قابل طرح نبود و مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس مؤید این مطلب است؛ در حالی که اصل ۱۱۲ قانون اساسی که در بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ اضافه شد، به صراحت این اختیار را به مجلس داده است که اگر مصلحت ملزمه‌ای را تشخیص داد، با علم به اینکه شورای نگهبان ایراد اساسی به مصوبه وارد می‌کند، طرح خود را مطرح و تصویب کند و پس از ایراد شورای نگهبان نیز بر مصوبه خود اصرار بورزد تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در آنجا داوری شود.

مطهری اظهار داشت: اگر مجمع تشخیص مصحلت مورد نظر را تشخیص داد و مصوبه مجلس را تائید کرد، آنگاه تبدیل به قانون شده و لازم‌الاجراست.

مطهری ادامه داد: ‌ مجلس به دلیل آلودگی شدید هوای تهران و کلانشهرها به طوری که سالانه بیش از ۴ هزار نفر جان خود را به سبب آلودگی هوا از دست می‌دهند و نیز به دلیل افزایش بهای حامل‌های انرژی که لاجرم موجب افزایش هزینه رفت و آمد مردم می‌شود، تصمیم به پیشبرد سریع‌تر سامانه‌های مترو و حمل و نقل عمومی کشور گرفت، با علم به اینکه ممکن است شورای نگهبان مصوبه او را رد کند اما مصلحت اقتضا می‌کرد که در مصوبه خود اصرار بورزد تا تبدیل به قانون شود.

وی گفت: تشخیص اینکه مصوبه قانون هست یا نه، با رئیس دولت نیست و وی صرفا باید مصوبه‌ای را که مراحل قانونی خود را طی کرده اجرا کند هر چند آن را قبول نداشته باشد، ‌البته ممکن است دولت بر اساس قوانین قبلی کمک‌های خوبی به متروی تهران و کلانشهرها کرده باشد ولی بحثدر قانون تسهیلات ارزی است که اجرا نشده است.

مطهری خاطرنشان کرد: نگاهی به برخورد دولت با این قانون نشان می‌دهد که از ابتدا اراده‌ای برای اجرای آن در کار نبوده است‌.

نماینده مردم تهران گفت: ‌ ارسال اصلاحیه‌ جداول لایحه بودجه ۸۹ یا ارائه متمم بودجه در سال ۸۹ از جمله اقداماتی بوده که دولت می‌توانسته برای اجرای این قانون انجام دهد و انجام نداده است.

وی گفت: ‌همچنین با توجه به اینکه مفاد این قانون تسهیلات بوده است، دولت می‌توانست مبلغ را به صورت تدریجی پرداخت کند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادی سالهای ۸۸ و ۸۹ آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ایجاد شده باشد؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط وزیر تعاون در کمیسیون برنامه و بودجه خالص فرصت شغلی ایجاد شده در ۵ سال برنامه چهارم توسعه یک میلیون و ۷۶ هزار و ۴۵۴ است و با توجه به این عدد و نرخ رشد اقتصادی سالهای ۸۸ و ۸۹ یعنی ۳.۷ و ۵ دهم درصد و نیز نسبت مستقیم نرخ رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال امکان ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل تنها در سال ۸۹ کاملا منتفی بوده و یگان استناد ایشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصتهای شغلی بوده که در سامانه رصد ذکر شده بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی استانداریها انجام گرفته است.