به گزارش خانه ملت، جلسه علنی امروز مجلس که مهم ترین دستور کارش طرح سوال از رئیس جمهور بود با حضور ۲۱۳ نماینده رسمیت یافت.

حضور پرشمار خبرنگاران و عکاسان

به دلیل حساسیت نشست علنی امروز، مجلس میزبان بیش از ۲۵۰خبرنگار داخلی و خارجی بود که برای پوشش اخبار و حاشیه های جلسه طرح سوال از رئیس جمهور به مجلس آمده بودند.

صحبت های میرتاج الدینی با رئیس مجلس

پیش از آغاز دستور کار مجلس و در هنگام قرائت اسامی تاخیرکنندگان، محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به جایگاه هیات رئیسه رفت و برای مدتی کوتاه با علی لاریجانی رئیس مجلس صحبت کرد.

تجمع چندنفره در مجلس

حساسیت جلسه امروز باعثمی شد که نمایندگان با گرایش های مختلف در جای جای صحن تجمع‌ چندنفره تشکیل دهند.

رایزنی های گسترده معاون پارلمانی رئیس جمهور

میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز از ابتدای آغاز جلسه علنی امروز با حضور در جایگاه تعدادی از نمایندگان با آنها مذاکره می‌کرد. گفت وگوی وی با مجتبی آقاتهرانی معلم اخلاق دولت نهم و دهم و صحبت با نمایندگانی از جمله حمید رسایی و روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده و علی اصغر زارعی که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و مخالف اجرایی شدن طرح سوال از رئیس جمهور هستند، بسیار جالب بود.

گردش زارعی در صحن

پیس از ورود رئیس جمهور، علی اصغر زارعی با نمایندگان مخالف و با مدت زمان زیادی رایزنی و گفت وگو می کرد و مدت زمان طولانی را صرف این مساله کرد.

تجمع نمایندگان پیشنهاد دهنده لغو طرح سوال از رئیس جمهور

زاکانی، توکلی، نادران و سروری در گوشه‌ای از صحن به گفت و گو پرداختند، این گفت و گوها به این دلیل جالب بود که این نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خواستار تغییر روند اجرایی شدن جلسه طرح سوال از رئیس جمهور به دلیل حاشیه‌های موجود بودند.

ابوترابی فرد متن صحبت های مطهری را خواند

محمدحسن ابوترابی فرد معاون قوانین رئیس مجلس، پیش از ورود رئیس جمهور به صحن به سمت علی مطهری رفت و متن صحبت های وی را گرفت و به طور کامل خواند. در همین لحظه غلامحسین مصباحی مقدم نیز به سمت علی مطهری آمد و متن صحبت های خود را به وی نشان داد؛ علی مطهری و غلامرضا مصباحی مقدم نمایندگان طرح سوال از رئیس جمهور بودند که یکی از آنها باید متن سوال را قرائت می کرد.

عکس یادگاری خبری در صحن

علاالدین بروجردی در آخرین جلسه علنی مجلس در سال ۹۰ دوربین شخصی خود را به اسماعیل کوثری داد تا از وی عکس یادگاری بگیرد.

غافلگیری خبرنگاران و عکاسان با ورود رئیس جمهور

رئیس جمهور و همراهان وی رأس ساعت ۹ صبح وارد صحن مجلس شدند که نمایندگان و خبرنگاران و عکاسان حاضر در مجلس با ورود رئیس جمهور غافلگیر شدند، همواره رئیس جمهور ساعت ۹ به بعد در مجلس حضور پیدا می کرد.

همراهان رئیس جمهور و استقبال نمایندگان از احمدی نژاد

وزاری جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، ارشاد و فرهنگ اسلامی، اقتصاد، علوم و کشور و همچنین رئیس کل بانک مرکزی همراه با رئیس جمهور وارد صحن مجلس شدند؛ سید شهاب الدین صدر نایب رئیس اول مجلس و ابوترابی فرد به استقبال رئیس جمهور رفتند.

خیرمقدم رئیس مجلس به احمدی نژاد

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از ورود رئیس جمهور به صحن، ورود وی و همراهانش را خیرمقدم گفت.

استقبال غفوری‌فرد از رئیس جمهور

استقبال محمدحسن غفوری فرد نماینده راه نیافته به مجلس نهم از رئیس جمهور و روبوسی وی با احمدی نژاد از نکات قابل توجه این جلسه بود.

سکوت محض در صحن مجلس

زمانی که علی مطهری به عنوان نماینده طراحان سوال از رئیس جمهور سخنرانی خود را آغاز کرد، سکوت محضی صحن مجلس را در بر گرفت.

پخش تصویر همزمان رئیس جمهور در کنار طراح سوال

در اقدامی جالب، در هنگام قرائت گزارش طرح سوال از رئیس جمهور از سوی علی مطهری نمایشگرهای صحن به پخش تصویر همزمان رئیس جمهور در کنار طراح سوال کردند.

وقت گرفتن مطهری از احمدی نژاد

علی مطهری برای بیان طرح سوال۱۵ دقیق وقت داشت؛ زمانی که ۱۰ دقیقه از زمان برای بیان طرح سوال گذشت ازهیات رئیسه درخواست وقت اضافی کرد که با مخالفت هیات رئیسه روبه رو شد وپس از مخالفت هیات رئیسه مطهری خطاب به احمدی نژاد گفت: آقای رئیس جمهورشما وقت اضافی به من می دهید که احمدی نژاد هم در پاسخ به وی گفت: یک ساعت وقت بنده هم برای شماست.

وقت را نگه دارید

پس از مخالفت هیات رئیسه با دادن وقت اضافی به مطهری، وی که نمی دانست باید چه کند با پرسیدن آیا ادامه دهم یا نه، اقدام به نظرسنجی از سوی نمایندگان کرد پس از آن خطاب به هیات رئیسه گفت: وقت را نگه دارید.

احنست نمایندگان به مطهری

پس از پایان قرائت متن سوال از رئیس جمهور، نمایندگان مجلس با احسنت گفتن از وی حمایت کردند.

رئیس جمهور مطیع هیات رئیسه

احمدی نژاد سخنرانی خود را با اشاره به درخواست علی مطهری برای گرفتن وقت اضافی شروع کرد وگفت: آقای مطهری بیشتر از آنچه که باید صحبت کرد پس ما هم باید بیشتر صحبت کنیم و به همین دلیل ۳۰ دقیقه وقت اضافی خواهم داشت که در همین حین حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: شما ۱۵ دقیقه وقت اضافی دارید که احمدی نژاد هم در پاسخ به وی گفت: ساعت شما با من فرق دارد اما به هرحال من مطیع هیات رئیسه هستم.

دیواری کوتاه تر از من نیست

رئیس جمهور در آغاز سخنرانی خود گفت: قراربود قبل از برگزاری انتخابات مجلس نهم برای پاسخ به سوال ها بیایم اما گفتم برخی مسائل را شاید گردن من بیاندازند چون دیواری کوتاه تر ازدیوار ما نیست.

من اصلا استراحت نمی کنم

احمدی نژاد در پاسخ به سوال ۱۱ روز خانه نشینی خود گفت: برای احمدی نژاد استراحت اصلا معنی ندارد و این از آن حرف هاست؛ همین پاسخ با انتقاد شدید غلامرضا مصباحی مقدم روبه رو شد.

نصیرپور در جایگاه خبرنگاران

مجید نصیرپور نماینده مجلس در زمان اجرایی شدن طرح سوال از رئیس جمهور به جایگاه خبرنگاران آمد و در میان آنها نشست.

اجازه انتقاد از مجلس

همچنین احمدی نژاد پس از پاسخ دادن به سوالات گفت: آیا فقط مجلس حق انتقاد دارد؟ آیا می شود از مجلس هم انتقاد کرد؟ در همین حین، وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای رئیس اجازه می دهید که از مجلس انتقاد کنم؟ که لاریجانی هم گفت: اگر در دستور باشد اشکالی ندارد.

شوخی‌های شب عیدی

رئیس جمهور ضمن انتقاد از برخی از گفتار و عملکرد نمایندگان مجلس گفت: ناراحت نشوید و به خود نگیرید. اینها شوخی های شب عید است. این جمله رئیس جمهور بارها توسط وی تکرار شد که با انتقاد شدید نمایندگان نیز روبه رو شد.

سوال شما سوال امتحانی بود اما سخت نبود

رئیس جمهور پس از پاسخ به تمام سوالات گفت: این سوالات، سوال های سختی نبود و از نمایندگان می خواهم که به پاسخ های ما نمره ۲۰ داده شود و نامردی است که این نمره را به من ندهید.

تذکرات پی در پی نمایندگان به شوخی های رئیس جمهور

پس ازترک صحن مجلس توسط رئیس جمهورتعداد زیادی ازنمایندگان درتذکرشفاهی ویا آیین نامه ای به پاسخ های رئیس جمهور انتقاد کردند وهمگان بر این باور بودند که شوخی های وی بامجلس توهین بوده است.

عکس یادگاری مطهری و رسایی

مطهری ازطراحان سوال از رئیس جمهور با حمید رسایی ازمخالفان جدی طرح سوال پس ازترک صحن مجلس توسط رئیس جمهور اقدام به گرفتن عکس یادگاری کردند.

تجمع نمایندگان درجایگاه هیات رئیسه

با شروع تذکرات بی شمارنمایندگان درانتقاد به سخنان رئیس جمهور؛ روح الله حسینیان، باهنر، کریمی قدوسی، فرهادبشیری، زارعی در جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده بودند که نظرات مخالف و موافق باعثبالا رفتن بحثشد که رئیس مجلس خطاب به آنها گفت: بروید پایین چیزی نمی شنوم.

حسینیان معتقد بود تذکرات نمایندگان یک طرفه است.