گزارشگر ویژه سازمان ملل عقب نشست

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس،" احمد شهید" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران پس از واکنش مقامات ایرانی در خصوص دومین گزارشش درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از خود دفاع کرد، اما نکته جالب در سخنان وی که در رسانههای خارجی منعکس شد، این بود که او اذعان کرد که در گزارشش از اظهارات تعداد اندکی از افرادی که در ۸ ماه گذشته با آنها صحبت کرده، استفاده شده و این جای تأمل دارد.

گزارش شهید نمی‌تواند قابل استناد باشد، چرا که درستی هر گزارشی به داده‌های آماری آن بستگی دارد اما گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران به دلیل کمبود داده‌های آماری نمی‌تواند بر پایه درستی بنا شده باشد و هرگونه نتیجه‌گیری از این گزارش، منطقی نخواهد بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود، از ایران به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر همچون فشار بر روزنامه نگاران و منتقدان، محرومیت متهمان از حق دادرسی عادلانه، شکنجه زندانیان و سرکوب سازمان یافته اقلیت‌های دینی، قومی و جنسی انتقاد کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این گزارش آن را غیرواقعی خواندند.

در همین زمینه محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران که در نشست شورای حقوق بشر در ژنو شرکت کرده بود طی سخنانی در واکنش به گزارش " شهید " عنوان کرد که برای تهیه چنین گزارشی که مملو از اتهامات بی پایه و اساس است گزارشگر محترم لازم نیست به خود زحمت سفر کردن به ایران را بدهد. بلکه کافی است در همین ژنو و یا نیویورک در حالی که از مهمان نوازی واشنگتن، لندن و فرانسه بهره می‌برد به وب سایت‌های ضد انقلاب و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران رجوع کرده و این محتویات را از آنها کپی کند.

لاریجانی همچنین از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل دعوت کرد که به ایران سفر کند.

علاوه بر این، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به این گزارش اظهار داشت: تا زمانی که این گونه اقدامات با اهداف سیاسی صورت بگیرد و منابعی که در اختیار این افراد برای قضاوت خودشان و ارائه گزارشات حقوق بشریشان عنوان می‌شود، منابع گروه‌های تروریستی باشد، چیز دیگری غیر از این گزارشات غیرواقعی دریافت نخواهیم کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه متأسفانه تنها منابعی برای این گزارشات مورد استفاده قرار گرفته که از سوی گروههایی که در پرونده آنها سراسر جنایت، ترور و رفتار غیرانسانی بوده، تهیه شده است.