" مردم ایران هدف تحریم‌های غرب هستند "

به گزارش افکارنیوز، علياصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بينالمللي انرژي اتمي در گفتوگو با راديو دولتي بيبيسي گفت که اين تحريمها سانتريفيوژهاي ايران را هدف قرار نميدهند، "با اين حال، بر زندگي مردم ايران تاثير ميگذارند."

سلطانیه به استقلال ایران در فن‌آوری انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت که این کشور همچنان به پیشرفت در این زمینه ادامه می‌دهد و تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.

امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از کشورهای هم‌پیمان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی ر برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

امریکا و اتحادیه اروپا از این اتهام‌ها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه علیه ایران استفاده کرده‌اند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز ۳ بهمن(۲۳ ژانویه) درباره تحریم ‌واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو اتحادیه به توافق رسیدند. همچنین، اعضای این اتحادیه فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها را به جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده است.

پیش از آن نیز باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی به امضا رساند که بر پایه آن، شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

سلطانیه از غرب خواست برای حل ابهام‌های خود درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران از رویکردهای دیپلماتیک استفاده کنند. وی خطاب به کشورهای غربی گفت: " اگر هر پرسشی دارید، ما آماده پاسخگویی هستیم. "

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ۲۶ بهمن(۱۵ فوریه) با ارسال نامه‌ای به کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمادگی ایران را برای ازسرگیری مذاکرات با گروه ۱ + ۵ اعلام کرد.

گروه ۱ + ۵ نیز ۱۸ اسفند(۸ مارس) آمادگی خود را برای آغاز گفت‌وگوهای چندجانبه اعلام کرد.

ایران و گروه ۱ + ۵ تا کنون دو بار گفت‌وگوهای چند جانبه برگزار کرده‌اند که دور نخست آن دسامبر سال ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس و دور دوم آن ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول ترکیه برگزار شد.

اگر چه ايران ميگويد آماه است تا درباره موضوعات مشترک به گفتوگوها ادامه دهد، اما تاکيد ميکند از هيچ يک از حقوق خود چشمپوشي نخواهد کرد.