اختیار مدیریت دشمنی با آمریکا در سطح دیپلماتیک باید به ظریف داده شود

 حشمت الله فلاحت‌پیشه در توضیح اهمیت سفر پیش روی وزیر امور خارجه به نیویورک و حضور در نشست شورای امنیت با موضوع «صلح و امنیت»، گفت:  شرایط سفر آقای ظریف به نیویورک بسیار مهم است، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل کلان با اختیار یا بدون اختیار در چنین نشست‌هایی حضور پیدا می‌کنند.

اخبار سیاسی- نماینده مردم اسلام‌‎آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ظریف از سوی به عنوان وزیر امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی در جایی که اجتماع کشورهای دنیا باشد به ویژه محل قدرت مانند شورای امنیت حضور پیدا کرده و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند. در چنین موقعیتی وزیر سعی می‌کند سیاست کشور را در سطح دوجانبه و در سازمان‌های بین المللی پیش ببرد. در این موارد وزیر صاحب اختیار است و می‌تواند طبق راهبردها رفتار کند.

وی افزود: از طرفی هم موضوع سیاست‌های کلان مانند مسائل هسته‌ای، مناسبات با آمریکا یا مدیریت دشمنی با آمریکا وجود دارد. در مورد این سیاست‌های کلان باید اختیارات خاص به وزیر داده شود. در ارتباط با سفر پیش روی آقای ظریف هم باید دید که آیا اختیارات خاص به وی داده‌اند یا خیر.

فلاحت پیشه یادآور شد: محل تصمیم‌گیری درباره مقوله‌های کلان، شورای عالی امنیت ملی تحت نظر مقام معظم رهبری است. بنابراین اگر قرار به تصمیم در این زمینه‌ها باشد، باید دید که به آقای ظریف چه میزان اختیارات داده شده و بر اساس آن وی می‌تواند سطح مذاکرات و موضوع مذاکرات خود را تعیین کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امیدوارم اختیارات تنش زدایانه بیشتر به آقای ظریف داده شود زیرا کشور در شرایط بهتری نسبت به گذشته است؛ بودجه و اقتصاد کشور با تحریم تطابق بیشتری پیدا کرده، شرایط اضطراری که آمریکایی‌ها سعی کردند از آن سوء استفاده کنند، کمتر مشهود است و سهم بودجه نفتی حداکثر 10 درصد است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آقای ظریف بعد از تحولات مختلف از جمله مانور مشترک ایران، روسیه و چین به نیویورک سفر می‌کند. قدرت‌‌های دوم و سوم نظامی دنیا با کشور منطقه‌ای مانور مشترک برگزار کردند که آشکارا به معنای مقابله با نظم ناتو یا آمریکا محور است، در چنین شرایطی وزیر امور خارجه ایران می‌تواند از موضع قدرت موضوعات دیپلماسی کشور را پیش ببرد.

 فلاحت پیشه افزود: بهتر است که اختیارات تنش زدایانه به آقای ظریف داده شود. از سویی گروه‌هایی در آمریکا حتی در جمع دموکرات ها اعتقاد دارند، سیاست ترامپ علیه ایران اشتباه است زیرا ایران قدرت واقعی است و نباید با این واقعیت چالش داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  وزیر امور خارجه ایران باید اختیار مدیریت دشمنی با آمریکا در سطح دیپلماتیک را داشته باشد زیرا در مولفه نظامی توانستیم طرف مقابل را خلع سلاح کنیم. از این رو آقای ظریف در حوزه دیپلماسی با اختیارات بیشتر می‌تواند دشمنی با آمریکا را مدیریت کند.